Kongsikan Entri Kami

Thursday 29 December 2011

Renungan : Syaitan Gemuk Dan Syaitan Kurus

Sahabat Rasulullah SAW , Abu Hurairah R.A pernah bercerita “Perbezaan syaitan penggoda orang kafir dan syaitan penggoda orang mukmin. Syaitan Penggoda orang kafir kelihatan gemuk, segar, rapi dan memakai baju cantik. Sedangkan syaitan penggoda orang mukmin kurus,kering, kusut, dan telanjang.



Syaitan gemuk bertanya kepada syaitan kurus, “Mengapa kamu menyedihkan, kau kurus, kering, kusut,dan telanjang?”

Syaitan kurus menjawab, “Aku bertugas menggoda orang mukmin yang selalu berzikir dan membaca bismillah, menyebut nama ALLAH. Ketika hendak makan dan minum, dia membaca bismillah, menyebut nama ALLAH, maka aku tetap lapar dan haus.



Ketika memakai minyak rambut dia menyebut nama ALLAH, maka aku tetap kusut. Dan ketika dia memakai baju, dia juga menyebut nama ALLAH sehingga aku tetap telanjang.”

Syaitan gemuk menyahut, “kalau begitu, aku beruntung, aku bersama orang yang tidak pernah menyebut nama Allah. Pada waktu, dia tidak menyebut nama Allah sehingga aku dapat makan bersamanya sampai puas.

Ketika minum, dia juga tidak menyebut nama Allah sehingga aku boleh bersama dia minum.  Ketika berhias dia tidak menyebut nama Allah sehingga aku turut berhias  Dan, ketika memakai baju, aku pun ikut memakai pakaiannya.”

Begitulah, betapa agung faedah membaca bismilah. Syaitan tidak dapat bersama makan makanan orang yang membaca :
 



Bismilahirrahmanirrahim

Wallahualam...
 




Sumber : Here

7 comments:

Ilham11 said... Best Blogger Tips

nice info!

Anonymous said... Best Blogger Tips

^_^

Anonymous said... Best Blogger Tips

Nice info for all of us! Especially Muslim. :)

Anonymous said... Best Blogger Tips

so iktibar dari cerita dia atas , selalu2 laa ingat Allah sebelum melakukan sesuatu keperluan .. btw nice info !!

minoari89 said... Best Blogger Tips

bismilahirrahmanirrahim....

Anonymous said... Best Blogger Tips

".. 15 dan diberi-Nya kuasa untuk mengusir setan."
Markus 3:15

Allah memberi kuasa bagi orang yang percaya dan melakukan kehendak-Nya.

Kalau benar setan benar-benar takut dengan orang muslim kenapa yang jadi terrorist kebanyakan muslim. Pelik juga padahal orang yang muslim suka labelkan dengan label "kafir" lebih berakal dari orang muslim..adui..

Tuhan memberkati.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Anon 2 Jan,

jangan kamu pertikaikan soal agama disini. sememangnya kamu x layak untuk mempertikaikan kekuasaan Allah s.w.t dan kebenaran agama islam.dalami dulu agama islam sebelum kamu mengukur dengan ukuran akal fikiran kamu.agama kami menyeru kepada perpaduan dan bukan perpecahan umat,agama juga menyeru kepada perjuangan memperjuangkan nama islam bukan penindasan,agama kami kengajar menyeru kearah kebaikan dan tidakkah agamu begitu.agama kami di lebal sebagai terrorist oleh golongan kafif laknattullah.siapa kamu yamg mempersoalkan agama kami.kami taap kepada rasul dah perintah Allah S.w.t. ALLAHHUAKBAR...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...