Kongsikan Entri Kami

Thursday 29 December 2011

Fakta : Ais Krim - Antara Mitos Dan Fakta


Ais krim adalah hidangan beku pembuka selera, ia disukai pelbagai golongan tak kira tua atau muda. Selain menpunyai rasa yang enak, ia juga mengandungi unsur gizi makanan yang tinggi.

Seperti yang kita tahu, sumbangan terbesar kepada nilai gizi makanan ais krim berasal dari bahan-bahan mentah asasnya, iaitu susu. Sebab itulah mengapa ais krim mempunyai nilai gizi yang tinggi berbanding dengan lain-lain jenis minuman. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ais krim, jom usha fakta-fakta berikut tentang ais krim:


Apa itu Ais krim?

Ais krim adalah makanan beku yang mempunyai kumpulan tekstur semi-pepejal. Berdasarkan komposisinya, ais krim diklasifikasikan kepada tiga kategori, iaitu ekonomi, purata yang baik, dan mewah. Ais krim komersial yang biasanya kita beli adalah dari jenis ekonomi.

Ais krim yang berkualiti biasanya ditentukan oleh bahan-bahan mentah yang berkualiti tinggi dan proses pembuatannya yang bersih. Komposisi nutrien bagi setiap 100 gram ais krim ialah tenaga (207 kcal), protein (4.0 g), dan lemak (12.5 g).


Ais krim tidak menggemukkan

Komposisi ais krim berkualiti tinggi kaya dengan tenaga sarat, protein, dan lemak, terutamanya lemak tepu. Jadi jangan terkejut jika semasa aiskrim ini sering dipersalahkan sebagai punca utama kenaikan sebab berat badan berlebihan atau obes.

Padahal sumbangan tenaga ais krim untuk setiap hidangan (satu cawan) sekitar hanya 10% daripada jumlah keperluan tenaga dan menyumbang kira-kira 15% lemak daripada jumlah lemak satu keperluan sehari. Ia adalah dalam amaun yang kecil, jadi adlah tidak benar jika dikatakan ais krim menyebabkan berat badan berlebihan atau obese.

Manfaatnya bagi tubuh kita

Di dalam bahan asas ais krim, iaitu susu mengandungi lebih daripada 100,000 jenis molekul. Selain air dan lemak, molekul-molekul itu merangkumi protein, karbohidrat, mineral, enzim-enzim, gas, dan vitamin A. C dan D.

Selain itu juga susu mengandungi beberapa komponen bioaktif berupa protein susu, laktosa, asid-asid lemak dan mineral, terutama kalsium. Itu sebabnya produk-produk tenusu, termasuk ais krim juga mempunyai sumbangan yang tinggi bagi kesihatan tubuh.

Salah satu komponen kelas karbohidrat yang terdapat dalam ais krim laktosa. Laktosa, di samping untuk menambah perisa juga dapat mengekalkan kesedapan (rasa yang baik) kepada ais krim.

Manakala fungsi asid lemak dan asid linoleik pada ais krim adalah untuk meningkatkan aktiviti antipatogenik, anti-bakteria, dan anti-virus. Kandungan kalsium dalam ais krim berguna untuk mengekalkan keupayaan tulang, mencegah osteoporosis, kanser, dan darah tinggi.

Mitos tentang ais krim

Dengan alasan takut berat badan janin menjadi besar, ibu hamil tidak boleh mengambil ais krim. Padahal, anggapan ini adalah salah.

Ais krim adalah makanan yang digunakan sebagai kudapan. Itu sebabnya, ais krim tidak akan menambah tenaga terlalu banyak jika diambil secara wajar. Jumlah pengambilan ais krim yang wajar untuk ibu hamil adalah dua hingga tiga cawan setiap minggu.

Ais krim bukan penyebab batuk selsema. Sebab, ketika masuk ke mulut, ais krim dengan segera akan melelehAis krim meleleh dengan cepat dipacu oleh pengaruh suhu badan, sehingga saat ais krim masuk ke kerongkong suhunya sudah tidak sedingin ais.

Tak boleh minum ais krim dikala sakit. Anggapan ini juga salah besar. Ketika si kecil sakit, kadangkala tubuhnya memerlukan banyak cecair agar tidak mengalami dehidrasi.

Ais krim yang juga mengandungi air boleh digunakan sebagai pembekal cecair untuk tubuh. Apalagi rasa dan teksturnya yang lazat pasti sangat disukai oleh kanak-kanak, dengan memberikan asi krim akan membantu menyembuhkan sakit si kecil.



Sumber : Here

6 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

nice info

Anonymous said... Best Blogger Tips

like ice cream so much......yummy!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sape2 yg pegi oversea mse winter..klu xbiasa dgn sejuk..msti demam,sakit tekak n xde sore..so mkanlah eskrim byak2..sbb eskrim boleh kmbalikn sore anda..aku slalu mkan eskrim je,buat ubat demam..hu3 slamt try laa yee..

Anonymous said... Best Blogger Tips

memang pun ais krim bagus utk demam,lebih2 lagi kalau yg ada sakit tekak sekali, sebab ais krim akan soothing kita punye tekak..petua ni dari doktor sendiri..ais krim ye,bukan minuman berais,kalau minuman berais lagi bertambah teruk la..

minoari89 said... Best Blogger Tips

aku x minum minuman berais tp aku mkn aiskrim...

Anonymous said... Best Blogger Tips

hoi minori ada ke komen2 atas kau tnya psl kau mnum mnuman berais atau ta?
ta de spe na tw la giler.
sengal punya orang
ksian kurang ksh syg

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...