Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Monday, 6 February 2012

Fakta : Kenapa Bintang Berkelip-Kelip?


Pabila malam menjelma tiba, nun jauh di langit, bertaburan bintang-bintang berkelipan. Bagaikan meraikan sebuah pesta, begitu meriahnya malam nan indah, ciptaan yang Maha Esa. Bukan main lagi ayat. Hehe.. 

Namun tahukah kita kenapa bintang berkelip-kelip?

Sebenarnya bintang memancarkan energi secara relatif setiap saat. Jadi perubahan yang terjadi bukanlah disebabkan oleh bintang itu sendiri.

Penyebab utama adalah kerana bumi mempunyai atmosfera. Lapisan yang udara yang menpunyai suhu berbeza-beza di atmosfera menyebabkan lapisan-lapisan udara tersebut bergerak-gerak dan ia mewujudkan turbulence.

Turbulence boleh diibaratkan seperti ombak atau gelombang yang terjadi dilaut. Pernah dengar fenomena pembiasan, lebih kurang macam itulah.

Ketika cahaya bintang memasuki atmosfera bumi, cahaya bintang akan dibiaskan oleh lapisan udara yang bergerak-gerak tadi.

Akibatnya posisi bintang yang kita lihat akan berubah-rubah (fenomena pembiasan). Tetapi, oleh kerana perubahannya terlalu kecil untuk kita kesan menggunakan mata kasar, maka apa kita lihat adalah kerlipan.


Tapi, kenapa planet tidak nampak berkelip-kelip?


Bintang, walau sebesar manapun ukuran dan sedekat manapun jaraknya, akan kelihatan sebagai satu titik cahaya, jika dilihat dari bumi, malah dengan teleskop tercanggih pun.

Manakala planet pula memiliki ukuran yang jauh lebih kecil daripada bintang, tapi kelihatan lebih besar dilihat dari bumi, kerana jaraknya lebih dekat. 

Oleh itu ia hanya sedikit dipengaruhi oleh turbulence atmosfera bumi. Kecuali jika berlaku tubulence yang sangat kuat atau ketika planet berada dekat horizon barulah ia akan berkelip. Kerana ketika planet berada dekat horizon, cahayanya perlu melalui atmosfera yang lebih tebal.
 p/s : Share kepada yang belom tau.. Kalau dah tau tu, baguslah.. 

Sumber : Here



7 comments:

nazreen said... Best Blogger Tips

woahhh..baru tau...thankyou2..!! :D

Anonymous said... Best Blogger Tips

saya confuse lah admin..apa sebab bintang berkelip? adakah jarak atau turbulence atau perubahan posisi bintang? agak confuse dgn penerangan di atas

Anonymous said... Best Blogger Tips

maksud nyer bintang lebih besar dr planet la ni kan?? ermmmm...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bintang di langit
Kerlip engkau di sana
Memberi cahayanya di setiap insan
Malam yang dingin
Kuharap engkau datang
Memberi kerinduan di sela mimpi – mimpinya

Melangkah sendiri di tengah gelap malam
Hanya untuk mencuri jatuh sinaran
Tak terasa sang waktu
Melewati hidupnya
Tanda pagi menjelang
Mengganti malam

Chorus:
Oh bintang tetaplah… pastikan cahyanya
Sinari langkahku setiap saat
Bintang pun tersenyum… dengarkan pintaku
Berikan kecupan di sudut tidurnya

nite..luv u olls

ben xii said... Best Blogger Tips

aku ingat bintang tu tengah membakar

Saya Disini said... Best Blogger Tips

tq..info

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous nice lirik.. apa tajok?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...