Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 7 February 2012

Info : Cara Kenalpasti Barangan Yang Diperbuat Dari Kulit Babi


Sekarang barangan kulit amat senang untuk didapati. Di pasar-pasar malam banyak dijual barangan kulit yang tidak original. Tetapi adakah anda tahu jika barangan kulit yang anda beli itu diperbuat dari kulit babi? Biasanya barangan daripada kulit babi ini tidak semahal barangan yang diperbuat dari kulit binatang lain. Barangan kulit babi ini terdapat di mana-mana seperti di kompleks beli-belah atau barangan bundle yang diimport dari negara-negara lain seperti China, Filipina, Jepun, Korea mahu pun USA.

Selaku umat Islam, kita sewajarnya lebih peka dan berhati-hati dalam membeli sesuatu barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Berikut adalah cara untuk mengenal pasti sesuatu barangan itu diperbuat daripada kulit babi:




1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini amat jelas dan biasanya kita akan mendapati 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK membentuk segitiga. Cuba belek dan perhatikan dengan terperinci, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka MEMANG SAH, itu adalah kulit babi. 

Jadi, anda seharusnya lebih berhati-hati apabila membeli barangan kulit terutama kasut dan beg tangan. Walaupun harganya mungkin lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu. 3 titik tompokan itu adalah seperti gambar di atas adalah petandanya.

2. Harga barangan kulit babi ini biasanya lebih murah berbanding dengan barangan dibuat daripada kulit binatang lain. 


3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut. 

4. Kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kulit babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki. 

Bagaimana dengan anda? Adakah pernah anda terbeli barangan buatan daripada kulit babi ini seperti kasut, beg tangan, tali pinggang dan seumpamanya? Diharap kita lebih berhati-hati di masa akan datang. InsyaAllah, dengan izinnya, semoga kita sentiasa dilindungiNya.

p/s : Sila share info ini. Thanks.. 


Sumber : Here, Here


12 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

10q 4 info..may God bless u..
1st!!!

ben xii said... Best Blogger Tips

babi la . aku lambat sikit !!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bertenang. tak ade ape pun dgn first lah nokharomm!

Anonymous said... Best Blogger Tips

I am number four

Anonymous said... Best Blogger Tips

I'm 5 and handsome.. -pizz-

Anonymous said... Best Blogger Tips

oh..baru tau..nice info.

Anonymous said... Best Blogger Tips

sakai je yg nk 1st 1st ni thu dok?

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku pnah kene..beli spsng kasut.blk je kuantan bru prasan layer dalam guna kulit babi..dh la bli kt kbmall..kdai tuh plak xde ltk pig skin layer sign o pape..cmpur je ngan ksut biasa...kt bandaraya islam.tp xde pemantauan psl bnda ni..irony2.haha

Anonymous said... Best Blogger Tips

last

Permata Hati said... Best Blogger Tips

Nice info! Tq so much ^_^

Anonymous said... Best Blogger Tips

g mati la ko ben xii haram jadah

Anonymous said... Best Blogger Tips

aduh...sedey bley bce yg mende ni ada kat kedai 0rg islam!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...