Kongsikan Entri Kami

Sunday 4 November 2012

Sejarah : Asal Usul & Evolusi Sony Walkman (4 Gambar)


Walkman adalah barisan jenama bagi pemain stereo peribadi keluaran Sony. Pada mulanya, istilah Walkman hanya merujuk kepada produk stereo peribadi keluaran Sony, tetapi kini istilah tersebut menjadi istilah umum yang turut merujuk kepada produk sama daripada pengeluar lain. 

Walkman telah mengubah cara hidup pengguna dengan membolehkan pengguna mendegar lagu-lagu kegemaran mereka secara bersendirian tanpa mengganggu orang lain. Pada Mac 2007, Sony mengembangkan jenama Walkman melalui model Walkman video pertama, NW-800.

Selain jenama Walkman, Sony pernah menggunakan pelbagai jenama bagi jenis pemain stereo peribadi yang tertentu, antaranya termasuklah Discman bagi produk pemain cakera padat peribadi, namun Sony mula menghimpunkan kesemua produk pemain stereo peribadinya di bawah satu jenama iaitu Walkman pada lewat 1990-an.

Produk Walkman tidak hanya terhad kepada alat pemain stereo peribadi semata-mata; ia turut dikembangkan dalam bentuk pemacu kilat USB dan juga telefon bimbit keluaran Sony Ericsson iaitu model-model siri W.


Model-model Walkman terbahagi kepada beberapa jenis mengikut medium rakaman audio seperti berikut:
  1. Walkman berasaskan pemain kaset
  2. Walkman berasaskan radio transistor
  3. CD Walkman (Discman)
  4. MiniDisc Walkman
  5. Network Walkman - pemain audio digital yang menggunakan ingatan kilat sebagai media storan  (terdapat model yang menggunakan cakera keras untuk bersaing dengan iPod)
  6. Video Walkman (Network Walkman dengan keupayaan untuk memainkan video)
  7. Telefon Bimbit Walkman (telefon bimbit Sony Ericsson siri W)

Model berasaskan kaset
Model pertama Walkman (TPS-L2) adalah model berasaskan pemain kaset, dilancarkan pada 1 Julai 1979. Model tersebut adalah ciptaan jurutera bahagian audio Sony iaitu Nobutoshi Kihara untuk pengerusi Sony pada ketika itu, Akio Morita, yang mahu mendengar lagu-lagu opera semasa berulang-alik menaiki kapal terbang untuk lawatan kerja yang kerap. Beliau pada mulanya amat membenci nama "Walkman" sehinggakan beliau mahu nama model tersebut diubah, tetapi sudah terlambat kerana nama tersebut sudah pun digunakan dalam kempen promosi serta dalam pengeluaran. Akhirnya, Morita tunduk kepada keputusan syarikat untuk terus menggunakan nama Walkman. Model TPS-L2 mendapat sambutan yang sangat menggalakkan, dan sejak daripada itulah jenama Walkman mula terkenal.

Model-model Walkman berasaskan kaset terus mengalami evolusi; pada awalnya pemain kaset Walkman memerlukan 4 biji bateri saiz AA untuk beroperasi, tetapi model-model kemudiannya hanya memerlukan 2 biji bateri saiz AA sahaja. Selain penggunaan kuasa yang semakin menjimatkan, model-model kaset Walkman juga bertambah kecil sehingga bersaiz lebar sedikit daripada sebuah kotak kaset. Sesetengah model kaset Walkman mempunyai ciri-ciri tambahan seperti fungsi rakaman suara, balikan automatik (auto reverse), fungsi Mega Bass dan kawalan elektronik sepenuhnya dengan paparan LCD.

CD Walkman dan MiniDisc Walkman


Pada lewat 1990-an, pengeluaran model kaset Walkman semakin berkurangan dan semakin banyak digantikan dengan model-model CD Walkman dan MiniDisc Walkman. Model CD Walkman mula dikeluarkan pada tahun 1984, bermula dengan model D-50 (D-5 di sesetengah negara). Pada awalnya barisan model pemain CD peribadi keluaran Sony dikenali sebagai Discman, tetapi kemudiannya dikenali sebagai CD Walkman pada penghujung 1990-an.

Teknologi cakera mini (MiniDisc) mampu menyimpan sehingga 74 minit audio dengan kualiti menghampiri sebuah cakera padat, tetapi dengan hanya dua pertiga saiz sekeping CD. Model pertama MiniDisc Walkman agak besar dan tidak dapat dimuatkan di dalam kocek, tetapi model-model kemudiannya lebih kecil dan boleh dimuatkan di dalam kocek.

Model-model CD Walkman dan MiniDisc Walkman sangat berjaya dan mendapat sambutan yang hangat dalam masa beberapa tahun selepas mula dilancarkan, tetapi kini populariti model-model tersebut semakin merosot setelah kemunculan model-model pemain audio peribadi berasaskan ingatan kilat dan cakera keras.

Network Walkman

Sony berusaha semula untuk meraih pasaran dengan memperkenalkan siri Walkman berasaskan ingatan kilat untuk memainkan fail-fail audio digital (seperti format MP3), dikenali sebagai Network Walkman. Model pertama dalam siri ini iaitu NW-MS70D dengan kapasiti sebanyak 256 MB, dilancarkan pada tahun 2003. Namun demikian, pelancaran model tersebut disifatkan sebagai terlambat kerana dihantui kejayaan Apple iPod - pemain audio digital peribadi berasaskan cakera keras paling berjaya - yang dilancarkan lebih awal. Sejak daripada itulah bermulanya zaman kejatuhan jenama Walkman. Sony cuba meraih semula pasaran dengan melancarkan model-model Network Walkman yang lain termasuklah model yang menggunakan cakera keras, tetapi masih tidak dapat menyaingi populariti iPod dan pemain-pemain audio digital peribadi keluaran syarikat lain.

Beberapa syarikat elektronik telah memperkenalkan model-model pemain audio digital peribadi mereka dalam bentuk pemacu kilat USB seperti Creative MuVo keluaran Creative Labs, dan model-model tersebut mendapat sambutan hangat di kalangan pengguna kerana menggabungkan fungsi pemain audio dan media storan di dalam satu produk. Sony bertindak balas dengan mengeluarkan produk yang serupa iaitu Network Walkman model NW-E010.

Telefon Bimbit Walkman (Sony Ericsson siri W)


Setelah kehilangan sebahagian besar bahagian dalam pasaran pemain audio kepada syarikat-syarikat pesaing lain, Sony melakukan cubaan untuk menghidupkan semula jenama Walkman dengan menerapkan jenama tersebut di dalam model-model telefon bimbit Sony Ericsson siri W, juga dikenali sebagai Telefon Bimbit Walkman. Model-model Sony Ericsson siri W menggunakan kad ingatan sama ada Memory Stick Pro Duo ataupun Memory Stick Micro (M2). Pemain media pada semua model siri W juga boleh memainkan fail video selain fail audio.

Model pertama telefon bimbit Walkman ialah Sony Ericsson W800, diikuti dengan model-model lain. Kebanyakan model terkini telefon bimbit Walkman dilengkapi menu permulaan yang membolehkan pengguna memilih untuk fungsi pemain audio sahaja, satu fungsi yang sangat berguna di tempat-tempat yang melarang penggunakan telefon bimbit seperti di hospital dan di dalam kapal terbang.

Model-model Sony Ericsson siri W terbukti sangat berjaya menguasai pasaran serta sangat laris dijual sejak model W800 diperkenalkan. Kejayaan model-model siri W ini mendorong kepada kemunculan model-model telefon bimbit yang dilengkapi pemain audio oleh syarikat-syarikat pesaing. Sungguhpun demikian, Sony Ericsson telah pun terlebih dahulu menguasai segmen sedemikian, hasil daripada kempen iklan yang agresif serta reputasi jenama Walkman.

p/s : Dulu memang hebat la sapa ada walkman... Pastu earphone plak salu rosak sebelah.. hoho..

Sumber : Here

12 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

satu

Anonymous said... Best Blogger Tips

malaysia !

Anonymous said... Best Blogger Tips

dua

Anonymous said... Best Blogger Tips

malaysia !

Anonymous said... Best Blogger Tips

tiga

Anonymous said... Best Blogger Tips

malaysia !

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

hahahah teringa2 masa zaman2 sekolah dulu, aku beli walkman kat petaling street sekali kena pau cam sial

Anonymous said... Best Blogger Tips

walkman dh jadi apps utk main mp3 dlm semue smartfon sony xperia dh sekarang.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Salah 1model beradiasi tinggi

Anonymous said... Best Blogger Tips

ada lagi anjing gila yang comment satu, dua, tiga

Anonymous said... Best Blogger Tips

umphhh..mls na baca pnjg sgt..ape2 pon samsung the best!!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bdk2 skrg da xknl da walkman sume ni..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...