Kongsikan Entri Kami

Wednesday 7 November 2012

Info : Tidur Tanpa Bantal Tips Untuk Awet Muda (2 Gambar)


Tahukah anda tidur tanpa mengunakan bantal sebenarnya sangat baik untuk kesihatan? Pakar kesihatan sangat menggalakkan ibu bapa serta bayi untuk tidak menggunakan bantal ketika sedang tidur. Berikut beberapa kebaikan tidur tanpa menggunakan bantal:

1. Mencegah sakit leher

Tidur dengan menggunakan bantal adalah faktor utama terjadinya sakit bahu dan leher. Meskipun masih disarankan untuk pemanasan (stretching) dan menggunakan pemanas, cara terbaik untuk menghilangkan rasa sakit ini adalah dengan tidur tanpa bantal. Namun, tidur tanpa bantal dapat menyebabkan masalah untuk orang yang sudah terbiasa menggunakannya. Untuk mereka yang belum terbiasa tidur tanpa menggunakan bantal, dianjurkan secara berperingkat mengurangkan ketebalan bantal.

2. Mencegah kerutan di wajah dan  awet muda

Orang yang tidur tanpa bantal di kepalanya mempunyai peluang yang rendah untuk mengalamai kerutan di wajahnya. Hal ini disebabkan mereka yang tidak menggunakan bantal tidak menekan wajah mereka di atas bantal yang dapat menyebabkan kerutan pada wajah. Jadi, sekiranya anda menginginkan awet muda, tidurlah tanpa menggunakan bantal.



3. Baik untuk tulang belakang

 
Tidur tanpa bantal dianggap sebagai cara yang paling sihat kerana memberikan manfaat kepada tulang belakang. Tidur tanpa bantal memungkinkan tulang punggung untuk sepenuhnya berada pada curve semulajadi tubuh. Ketika kita tidur dengan bantal tebal, lokasi tulang punggung akan berubah dan kita mungkin mengalami sakit punggung keesokan harinya. Jadi, tidur tanpa bantal adalah penawar terbaik untuk sakit punggung.

4. Kualiti tidur

Tidur tanpa bantal akan membantu anda mendapatkan kualiti tidur yang baik kerana posisi tubuh anda berada pada tahap semulajadi dan normal. Bayi yang baru lahir belum terbiasa menggunakan bantal. Biasanya penjaganya yang memperkenalkan dan membiasakannya menggunakan bantal kecil seukuran kepala bayi, namun, bayi aktif bergerak dan malah merasa tidak selesa menggunakan bantal. Bayi memiliki kualiti tidur lebih baik tanpa bantal (pada saat posisi  flat/datar), kerana memang posisi tubuhnya berada pada tahap semulajadi/normal tanpa di letakkan sesuatu pada kepala/lehernya. Jadi, apabila anda ingin tidur lebih berkualiti dan menormalkan bentuk/posisi tubuh anda, mula biasakan tidur tanpa bantal.


p/s : Bantal buat peluk jer..

Sumber : Here

8 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahaha jubo

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

tips nak lagi muda lagi kena tidur tanpa katil

Anonymous said... Best Blogger Tips

tidur telangkup bukan sunnah nabi,

Anonymous said... Best Blogger Tips

tidur brwuduk lbih afdal saudara_saudari skalian,,,bukan hanya bsuh kaki,,,untuk hindari gangguan iblis,,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

Xpyh laa rujuk gmbaq monyet n tuu

blog-tips-kurus said... Best Blogger Tips

patutlaaaa... kita awet muda.

hehe!

Anonymous said... Best Blogger Tips

hanya sesuai utk monyet

Anonymous said... Best Blogger Tips

wei, tidur pkai bantal dianjurkan dlam islam.....xnak pkai pun xpa.....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...