Kongsikan Entri Kami

Monday 30 January 2012

Cool : Cyrano, Kucing Pertama Yang Memakai Lutut Palsu (3 Gambar)


RALEIGH, Amerika Syarikat - Kerana Cyrano memiliki berat lebih 9 kilogram, ia akan lumpuh jika satu kakinya yang lemah akibat kanser dipotong.

Cyrano atau nama penuhnya, Cyrano L. Catte II menjalani rawatan Universiti Colorado pada tahun lalu selepas satu kaki belakangnya diserang kanser. Cyrano semakin sembuh selepas dirawat tetapi kaki tersebut hampir tidak dapat berfungsi.

Justeru, pemilik kucing jantan itu, Sandra Lerner dan pasangannya, Len Bosack merayu bantuan sekumpulan doktor dan jurutera Universiti Carolina Utara supaya haiwan kesayangan mereka dapat bergerak kembali.




Pada Khamis lalu, kucing berusia 10 tahun itu yang tinggal di sebuah rumah agam di sini menerima implan lutut prosthetik kucing pertama di AS.

"Ini adalah lutut palsu paling sukar yang pernah dibina di negeri ini," kata pakar bedah haiwan, Denis Marcellin-Little.

Kucing berkenaan kini semakin sihat selepas menjalani pembedahan untuk memasukkan implan sepanjang 5 sentimeter diperbuat daripada plastik dan aloi itu pada kos sekitar AS$20,000 (RM60,820). - Agensi

p/s : Kesian pulak tengok kucing ni. Sedih je muka dia.

Sumber : Here




5 comments:

Cik.Bie said... Best Blogger Tips

Muke sedih je..tp comel lh kucing tu..:)

Anonymous said... Best Blogger Tips

siannyer...aku suke kucing..

Anonymous said... Best Blogger Tips

tua dah kucing tu..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Giler mahal kos die...

shu said... Best Blogger Tips

haha mngenang nseb msa hdpan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...