Kongsikan Entri Kami

Saturday 23 February 2013

Serius : [Video] Iklan Pencuci Alat Sulit Yang Dianggap Rasis


Sebuah iklan dari produk gel mandian yang berfungsi memutihkan kulit di kawasan vagina ini telah menjadi kontroversi kerana menganggap bahawa kulit di bahagian alat sulit yang lebih putih akan dianggap lebih menarik bagi lelaki. Hal ini telah di anggap rasis berikutan cenderung mempengaruhi pemikiran seseorang di mana orang berkulit putih lebih berjaya dalam dunia pekerjaan dan berperwatakan lebih menarik.

Dalam iklan produk Clean & Dry Intimate Wash tersebut memperlihatkan bagaimana seorang perempuan muda di abaikan oleh kekasihnya dan setelah dia menggunakan produk ini pada kawasan alat sulitnya, ia menjadi lebih putih dan si lelaki pun menjadi lebih terpikat. Produk ini sebenarnya dirancang untuk menjaga kulit agar tetap segar dan terlindung dari jangkitan sepanjang hari.

Sebagai kesan sampingan penggunaan produk ini, kulit yang gelap di sekitar kemaluan akan menjadi lebih cerah. Rupa Subramanya, seorang blogger dari Wall Street Journal, menganggap konsep pemutihan kawasan kemaluan itu merupakan satu penghinaan. "Iklan untuk produk pemutihan kulit hanya akan memperkuatkan stereotaip budaya (bahawa orang yang berkulit putih akan lebih berjaya dalam hidup)," paparnya seperti dikutip akhbar Huffington Post.

Sementara itu blogger lain, Sharell, mengatakan, "Tidak menghairankan jika produk ini akan meningkatkan ketidakpuashatian kaum perempuan mengenai warna kulit mereka."

Golongan perempuan di India ketika ini terlalu obses dengan rawatan untuk memutihkan kulit. Produk-produk krim pemutih kulit menjadi perniagaan yang terus berkembang pesat di India, iaitu negara di mana sistem kastanya mengasingkan manusia yang mempunyai kulit lebih gelap sebagai manusia yang mempunyai status sosial yang lebih rendah.



p/s : apa pendapat korang? 

Sumber : here

15 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

nk satu

Unknown said... Best Blogger Tips

test...

Anonymous said... Best Blogger Tips

mmg la putih itu indah dan suci. cuba tanya org2 agama apa depa cakap.

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalo iklan cuci sbb nak jaga kebersihan, tk pela.. tp ntah, kalo dah smpai bab nak cerahkan kemaluan, mcm pelik je... hitam2 (sbb warna kulit natural hitam) nak wat cmner.. janji bersih!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalo org tu putih,puki&ketiak je itam cmne plak?ce komen

Unknown said... Best Blogger Tips

heeeeeeee..

WOW:TANDA-TANDA WANITA SEDANG TERANGSANG!
SEDIH:BABY DIANA MENYESAL SERAH DARA PADA TEMAN LELAKI!
PANAS:10 Cara Wanita Membuatkan Lelaki Bernafsu!

Anonymous said... Best Blogger Tips

wahai kawan2, igtlah. kerusi parlimen PAS utk PRU 13 ini hanya dlm 50-60 kerusi sahaja. tp! kerusi perlimen DAP akan meningkat sehingga 100 lbh kerusi (belum dipastikan lg kerana permintaan tambah kerusi DAP belum diputuskan lg). adakan jikalau parti perikatan menang sekalipon, puak2 DAP akan setuju mengankat tgn utk menerima pemimpin PAS jd PM? usahkan tny kerusi DAP lain, karpal bidas pemimpin PAS pon semua senyap. malahan ada yg minta maaf lg.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cacai umngok mari.....fakta tv3 dia bawak mai...

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahahaahaha setuju dengan anon 03:05 ...
#bunny

Anonymous said... Best Blogger Tips

haha tv3 bengong putar belit kes nik aziz..pdhl bkti dlm youtube tnjk lain..
tukaq kerajaan

Anonymous said... Best Blogger Tips

bagi aku ade betolnya anon 00:18..syarat untuk jadi kerajaan perlu mendapat kerusi plg byk..tp lau msk stakat 50-60 kerusi..PAS akn duduk dibawah DAP..aku xksh kalau PAS jd kerajaan..sbb PAS pastinya islam/melayu..tp lau cina/india jd pemimpin aku pk 3-4kali jugak..

Anonymous said... Best Blogger Tips

ketiak neelofa pon hitamm..

vicky said... Best Blogger Tips

Mana saya boleh beli barang ini.

Shue said... Best Blogger Tips

???

Anonymous said... Best Blogger Tips

terasa org negro and seangkatannya...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...