Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 20 February 2013

Info : "Larva Botfly", Parasit Menakutkan Yang Hidup Di Permukaan Kulit (8 Gambar)


Lalat botfly adalah sejenis serangga yang berasal dari Mexico, Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Semasa dalam proses larva, ia merupakan parasit menakutkan kepada haiwan lain terutamanya manusia di rantau ini. 

Kitaran hayatnya bermula apabila botfly betina dewasa bertelur dalam serangga Artropod seperti nyamuk atau kutu. 

Dalam erti kata lain, botfly merupakan host kepada serangga vektor ini. Serangga seperti nyamuk biasanya akan ditangkap oleh botfly semasa terbang dan bertelur di permukaan nyamuk tersebut. 

Nyamuk ini kemudiannya akan kembali kepada rutin hariannya dan apabila ia menghisap darah manusia atau haiwan (lembu dan anjing; kadang-kadang kerbau, kucing, monyet, babi, arnab atau kambing biri-biri) telur botfly akan bertindak balas kepada perubahan suhu dan menetas. 

Larva ini kemudiannya akan menggali lubang ke dalam kulit tuan rumah baru mereka melalui luka gigitan nyamuk atau folikel rambut. Larva akan hidup di dalam kulit perumah sehingga 12 minggu dan akan membesar. 

Selepas purata 30 hari, mereka merangkak keluar dari kulit perumah dan menjadi kekompong di dalam tanah, sehingga mereka keluar sebagai botfly dewasa dan kitaran ini akan berulang lagi.


Jangkitan

Semasa hidup di dalam perumah, larva botfly kekal dalam lapisan subkutaneus kulit. Kehadiran mereka menyebabkan radang dan bengkakan kulit yang menyakitkan sehingga bernanah dan berdarah. Perumah biasanya boleh merasakan pergerakan larva di dalam luka atau kulit mereka yang bengkak ini, terutamanya semasa mandi atau menggaru luka. 

 
Gambar larva yang dikeluarkan dari kulit haiwan menggunakan forceps
Tubuh badan individu yang dijangkiti akan bertindak balas kepada kehadiran parasit dengan meningkatkan bilangan sel darah putih, dan ini sering menyebabkan luka untuk merembeskan nanah.

Rawatan

Cara yang paling mudah dan konvensional untuk merawat jangkitan parasit larva botfly adalah dengan mengeluarkan larva melalui prosedur pembedahan yang memerlukan rawatan anestesia. Dalam prosedur ini, pisau bedah atau scalpel digunakan untuk membelah luka dan kemudian mengeluarkan larva tersebut. 


Untuk mengeluarkan mereka, bukaan spirakel atau rongga kecil pada permukaan larva tersebut yang digunakan untuk bernafas hendaklah ditutup. Kebiasaannya, lubang di luka dan larva dituang dengan lemak haiwan, petroleum, lilin, atau cecair lain yang boleh menyekat rongga pernafasan larva tersebut.

Larva kemudiannya akan muncul keluar daripada lubang luka untuk bernafas dan ianya boleh dikeluarkan menggunakan forceps. Dalam sesetengah kes, larva akan keluar daripada luka yang membengkak setelah mengenakan tekanan di sekeliling kawasan luka atau dengan menyuntik lidocaine di bawah permukaan luka untuk mewujudkan tekanan dan ini akan menolak larva keluar. 

Selepas prosedur ini,rawatan antibiotik hendaklah diambil untuk mencegah jangkitan.

Pencegahan


Pencegahan yang paling berkesan adalah agak mudah dan senang. Semasa berkunjung ke Amerika Tengah dan Selatan, individu terbabit perlu menyapukan krim penghalau serangga dan memakai pakaian perlindungan untuk mengelakkan digigit oleh nyamuk atau kutu.







p/s : Geli.. 

Sumber : Here

31 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

glup..that was so dasat

Anonymous said... Best Blogger Tips

hidup dalam daging manusia?
yurkkkk!

Lizan said... Best Blogger Tips

pengsan

Carlos Santiago said... Best Blogger Tips

adoiiii...mcm2 parasit..hrp2 xhidup d malaysia.

#BANkami

handsome boy Putrajaya said... Best Blogger Tips

cute gambar yg last...

Anonymous said... Best Blogger Tips

bongkar 403 juta..
tukaq kerajaan

Anonymous said... Best Blogger Tips

KAU TAK TENGOK LAGI VIDEO DIA..

VIDEO NGERI:MONYET MATI KERANA SERANGAN LARVA BOTFLY!

mazeer mohamad said... Best Blogger Tips

eyuuwww!! gross!!

WOW:TANDA-TANDA WANITA SEDANG TERANGSANG!
SEDIH:BABY DIANA MENYESAL SERAH DARA PADA TEMAN LELAKI!
WOW:10 Cara Wanita Membuatkan Lelaki Bernafsu!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Buweekkkk

Anonymous said... Best Blogger Tips

yark,,,
ok dan aku okay

Julie Fasha said... Best Blogger Tips

nasib bootfly nie tak da kat msia..tp bila menjangkiti nyamuk nie...aduh....takut nyamuk boleh terbangg sampai ke msia...takutt nyer..geli...uhuhuhuhuhu...

Hani Fadhlina Abdul Rahman said... Best Blogger Tips

Saya dah tgk video nih, pergghh ... byk giler, sihat2 lak tu ...

Anonymous said... Best Blogger Tips

uish gelinyeeee!

mr.fapson said... Best Blogger Tips

wow.........

Anonymous said... Best Blogger Tips

Perghh..mcm hntu mke..n ak pling ensem..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Wow, marvelous blog layout! How lengthy have you ever been running a
blog for? you make blogging look easy. The
full glance of your website is great, as well as the content material!


my web blog - Gucci Scarpe

Anonymous said... Best Blogger Tips

Stunning quest there. What happened after?
Thanks!

my site - NFL Jerseys Cheap

Anonymous said... Best Blogger Tips

A fascinating discussion is worth comment. I do believe that you need to publish more on this subject, it may not be a taboo subject
but typically folks don't discuss such issues. To the next! Many thanks!!

My webpage; http://wealthwayonline.com/louisvuittonbags.html

Anonymous said... Best Blogger Tips

Greetings from Ohio! I'm bored to death at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch break. I really like the information you present here and can't wait to take a look when I get home.

I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile .. I'm not even
using WIFI, just 3G .. Anyways, wonderful site!


My website: Cheap Louis Vuitton Bags

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hi there colleagues, how is everything, and what
you wish for to say concerning this post, in my view its truly awesome in support of me.


Also visit my blog post ... Abercrombie Pas Cher

Anonymous said... Best Blogger Tips

I always used to study post in news papers but now as
I am a user of web therefore from now I am
using net for content, thanks to web.

Also visit my web site: Gafas De Sol Oakley

Anonymous said... Best Blogger Tips

What's up to every one, it's in fact a pleasant for me to pay
a quick visit this website, it includes precious Information.


Also visit my web-site ... Louis Vuitton Outlet

Anonymous said... Best Blogger Tips

This paragraph is actually a pleasant one it assists new web viewers,
who are wishing for blogging.

Feel free to visit my blog post Oakley Sunglasses

Anonymous said... Best Blogger Tips

Valuable info. Fortunate me I found your site accidentally,
and I am surprised why this coincidence did not took place
in advance! I bookmarked it.

Also visit my web page get more information

Anonymous said... Best Blogger Tips

We are a group of volunteers and starting a new scheme
in our community. Your site provided us with valuable info to work on.
You have done a formidable job and our whole community
will be grateful to you.

Have a look at my web-site ... Abercrombie Paris
()

Anonymous said... Best Blogger Tips

I'm gone to convey my little brother, that he should also visit this website on regular basis to take updated from hottest news.

Also visit my homepage :: Sac Guess Pas Cher

Anonymous said... Best Blogger Tips

I do trust all the concepts you have offered to your post.
They're really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are very short for starters. Could you please lengthen them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

Here is my page :: Chaussures De Foot Pas Cher

Anonymous said... Best Blogger Tips

Please let me know if you're looking for a writer for your weblog. You have some really great posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
Please send me an email if interested. Cheers!

Look into my blog post: Michael Kors Canada

Anonymous said... Best Blogger Tips

Tremendous issues here. I am very glad to look your article.
Thank you so much and I'm having a look ahead to contact you. Will you kindly drop me a mail?

Feel free to surf to my blog ... Mulberry Bags

Anonymous said... Best Blogger Tips

Thank you a lot for sharing this with all folks you really recognise what you are speaking approximately!
Bookmarked. Please additionally discuss with my website =).
We can have a hyperlink trade contract between us

Visit my weblog: Nike Air Max ()

Anonymous said... Best Blogger Tips

hey there and thank you for your info – I've definitely picked up something new from right here. I did however expertise several technical points using this web site, since I experienced to reload the site a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and could damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again very soon.

Also visit my web-site - Louis Vuitton Pas Cher

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...