Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Friday, 22 February 2013

Serius : Proses Pembuatan Beg Tangan Daripada Kulit Ular Di Indonesia (13 Gambar)


Tahun ini 2013 ialah merupakan Tahun Ular mengikut kalender Cina. Atas faktor ini, hidangan eksotik daripada ular seperti sup ular menjadi pilihan masyarakat penganut Buddha bagi memperoleh kesihatan dan nasib yang baik. Selain di buat sup, kulit ular juga boleh di jadikan aksesori seperti beg tangan bagi golongan wanita. 

Misalnya di Indonesia, Kampung Kapetakan, Ciribon wilayah Jawa Barat di Indonesia merupakan lokasi utama pembuatan beg tangan daripada kulit ular. Ular dewasa yang terpilih dari spesies tedung, sawa, batik merupakan antara spesis ular yang menjadi pilihan untuk di buat beg tangan kerana kulit ular ini tahan lama dan mempunyai corak yang cantik.

Sebagai permulaan, ular-ular akan di basuh dan kemudiannya akan di belah pada bahagian perut bagi mengeluarkan isi. Ular ini kemudiannya akan di rendam dengan air suam bercampur dengan garam bagi membuang bau hanyir. Setelah itu, ular-ular ini akan di salai di atas bara api dalam tempoh 13 ke 14 jam bagi mengeringkannya sebelum proses memisahkan kulit ular dilakukan. 

Setelah  selesai proses memisahkan kulit ianya akan di jemur seketika dan kemudiannya akan di hantar ke kilang untuk di jadikan beg tangan. Kos pembuatan beg tangan ular ini ialah di antara $USD 15 (Rm 55) sehingga $USD 31 (Rm 116) bergantung kepada saiz. Sekarang mari lihat proses pembuatan beg tangan daripada kulit ular di Indonesia.


p/s : Ish... kejam... 

Sumber : here

18 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

gila babi la ,.nyayo ko ular

Anonymous said... Best Blogger Tips

tukar kerajaan zalim,.,.undi pas

Anonymous said... Best Blogger Tips

kt indon blh undi pas ke? wakakakaaa

Anonymous said... Best Blogger Tips

Abang2 tu comei la..

Anonymous said... Best Blogger Tips

yerk....
geli nye nak pegang..
nak muntah lak...

wan yana said... Best Blogger Tips

apa ke bangang indon dengan pas........ bodoh nak mampus.... siapa lahirkan kau..... memang sundal la... dapat anak bodoh macam kau nie.... SAKIT HATI KAN.......... PADAN MUKA..

Anonymous said... Best Blogger Tips

sedara...bahasa tu...bia elok sket...jgn nk tunjuk biadab sgt....mana pegi budi bahasa yang mencerminkan bangsa....

Anonymous said... Best Blogger Tips

tukar kedah~

Anonymous said... Best Blogger Tips

woi wan yana. stakat nk post ayat marah2 nk sakit hati org, semua pon boleh bro. soalan anon 1851 senang je nak faham 'kat indon boleh undi pas ke?'. aku rs ko boleh je jwb ye atau tak. kalau ko xreti nk jawab soalan dan hanya bls post mcm tu, semua org tau yg ko ni bdk bijak n profesional ke ATAUPON ko tu bahlul tahap dewa.

Anonymous said... Best Blogger Tips

pembangkng mmg mcm tu. bile org argue je trus maki2. dan mereka mereka ni akan post yg xbg pape pn conclusion malah lebih nk tuduh2 lg. what a shame on you. tp xpe, mgkin anon 1851 tu da sokong PAS, da undi PAS. maka si dungu ni da ada kunci syurga dah pon.Pak nik tu pemegang kunci syurga PAS.

jack ham said... Best Blogger Tips

hakkkktuihhh laaa korg niii....aku tgh layan niii....ahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

listkan kat aku ape yg kerajaan zalim? korang xsekolah ke? tenet disekat ke?tanah bapak ko dirampaske? mak ko kena rogol pastu xdpathak ke? keluarga ko dinafikan segala hak ke?

spoiled said... Best Blogger Tips

wau!

Anonymous said... Best Blogger Tips

zalim zalim.. pi la pangkah pr... sok DAPig pegang kompem ko kenal maksud zalim... aku pon akan sokong pas kalau pas tu x skongkol ngan dap ngan pkr tu... pikir la dulu brader... jgn ikut sedap ati... dasar melayu.. xpernah nak puas... esok dah gadai sana sini... br nak nyesal... ko igt kalo pr penang dia nak bg hadi awang jd pm???... haha.. jgn mimpi... nuar berahim tu la yg pgg... pastu ko tgk kabinet diaorg esok... xdenye muka2 kita ni... kat perak dulu pon dh dpt tgk... nizar je mb patung... exco suma cina... hahahaha

mazeer mohamad said... Best Blogger Tips

KEJAM.

WOW:TANDA-TANDA WANITA SEDANG TERANGSANG!
SEDIH:BABY DIANA MENYESAL SERAH DARA PADA TEMAN LELAKI!
PANAS:10 Cara Wanita Membuatkan Lelaki Bernafsu!

Anonymous said... Best Blogger Tips

rezeki allah yg bg... bkn najib.... so klu xpngkah bn pon xpe... ikot korang la nk pangkah aper... undikn rahsia...

Anonymous said... Best Blogger Tips

haha tv3 bengong putar belit kes nik aziz..pdhl bkti dlm youtube tnjk lain..
tukaq kerajaan

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku pon sokong anon 0828 & 1141...agak2 klo aku sokong pas dpt x hd awg jd PM..klo ko dpt jamin yg tuw skrg pon aku sokong Pakatan! mslh nye skrg aku nk Islam pas yg dlu..pas yg xgabung ng spa2..yg asli & tulen perjuangan nya...aku pencinta Islam. Pas & Umno tolong lah Islam & bgsa melayu yg keliru.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...