Kongsikan Entri Kami

Saturday 24 September 2011

Info : Hati-Hati Kongsi Barang Dengan Orang Lain


"Kongsi", sejak kecil orangtua sudah mengajarkan kita pentingnya perbuatan tersebut dalam hidup. Tetapi, dalam hal kesihatan ada beberapa benda yang tidak sepatutnya anda bagi pemakaiannya dengan orang lain.

1. Berus gigi - Jangan pernah berkongsi berus gigi dengan orang lain, bahkan dengan pasangan yang baru saja anda cium. Menurut Chuck Gerba, ahli mikrobiologi persekitaran dari Universiti Arizona, AS, saat kita memberus gigi ada sebahagian kulit yang terkelupas dan mungkin menempel di berus gigi. "Ada beberapa jenis virus yang boleh berpindah melalui berus gigi, seperti hepatitis B dan C, HIV, dan penyakit saluran pernafasan, "katanya. Hal itu terutamanya jika kita sedang menderita luka di bahagian mulut atau radang gusi.

2. Sikat - Meski kelihatan tidak berbahaya, namun menurut Gerba sikat juga boleh menjadi media penularan penyakit. "Beberapa jenis bakteria dan bakteria yang kebal antibiotik atau MRSA boleh ditemui pada sikat kerana lapisan kulit kepala boleh tersangkut di sikat," katanya. Beliau mencadangkan agar kita selalu membawa sisir peribadi. Namun bagaimana dengan sikat di salon? Gerba mengesyorkan agar kita memilih salon langganan yang bersih sehingga boleh dipastikan mereka secara rutin membersihkan alat-alatnya.

3. Telefon - Tahukah anda telefon bimbit (telefon) menyimpan banyak bakteria kerana seringnya ia disentuh namun tak pernah dibersihkan. Bahkan, menurut penelitian telefon milik wanita jauh lebih kotor berbanding telefon kepunyaan lelaki. Salah satu penyebabnya adalah wanita juga sering menyentuh alat kosmetik dan mereka lebih rentan terkena flu. Kajian menunjukkan bakteria yang sering tertinggal di permukaan telefon antara lain bakteria penyebab influenza.

4. Pisau cukur - Pisau cukur juga termasuk dalam benda yang wajib anda pakai secara peribadi. Terlihat atau tidak, pisau cukur sering menggores kulit hingga berdarah. Beberapa penyakit jangkitan seperti hepatitis B boleh disebarkan melalui penggunaan pisau cukur yang tidak steril. Apalagi banyak orang pembawa (carrier) virus hepatitis yang tidak menyedari dirinya mengidap virus ini.

5. Kosmetik
- Berhati-hatilah apabila menggunakan contoh produk kosmetik di kedai kerana sudah digunakan oleh ratusan pembeli. Penelitian selama dua tahun mencari jumlah bakteria yang sangat banyak pada pelbagai sampel produk kosmetik di departement store, terutama lipstik, krim wajah, dan kuas pemulas wajah dan mata. Pada kajian yang dilakukan di hari Jumaat, Sabtu, dan Ahad, itu ditemui bahawa jumlah bakteria di sampel kosmetik pada hari minggu jauh lebih banyak berbanding hari lain. 


Sumber: Akak


2 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1 benda je ley kongsi..lawati saya di http://kongsicom.blogspot.com/

Anonymous said... Best Blogger Tips

6.Pengetip kuku

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...