Kongsikan Entri Kami

Thursday 22 September 2011

Sejarah : Evolusi Kad Pengenalan Malaysia


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) telah mengeluarkan sebanyak 28.99 juta kad pengenalan MyKad sejak dari tahun 2000 hingga 2010. Jumlah itu termasuk pengeluaran MyKad bagi gantian untuk permohonan disebabkan kes kerosakan dan kehilangan.

JPN adalah sebuah Jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang bertanggungjawab mendaftar peristiwa-peristiwa penting setiap individu seperti maklumat kelahiran, kematian, pengangkatan, perkahwinan dan perceraian.

Ia ditubuhkan selepas Peraturan-peraturan Darurat (Kawasan-kawasan Pendaftaran) 1948 yang dikuatkuasakan sebagai salah satu langkah untuk menentang ancaman keselamatan. Peraturan itu memerlukan semua penduduk supaya mendaftar dan memperolehi kad pengenalan apabila mencapai umur 12 tahun dan ke atas.

Kad pengenalan kini sudah menjangkau usia 63 tahun yang menyaksikan evolusi dari hanya sekeping kad kertas yang dikenali sebagai kad beras kepada MyKad iaitu kad pintar bercip yang diperbuat daripada bahan polikarbonat.
1948: Kad pengenalan kertas
  • Pengenalan: Oleh pemerintah Inggeris di Malaya melalui Emergency [Registration Areas] Regulation 1948, bagi membendung ancaman pengganas komunis. Ia juga dikenali sebagai ‘kad beras’ kerana sewaktu catuan makanan pada zaman darurat bermula pada 1948 itu memerlukan bukti pengenalan diri bagi mendapatkan beras.
  • Pelaksanaan: Digunakan di Semenanjung Malaysia dari tahun 1948 sehingga 1960.
  • Ciri-ciri: Tujuan untuk keselamatan, tidak bersalut, gambar hitam putih, cap ibu jari kanan sahaja, maklumat asal penduduk, tiada taraf kewarganegaraan.
1960: Kad pengenalan plastik

  • Pengenalan: Akta Pendaftaran Negara 1959 (Akta 78) diperkenalkan bagi memperkemaskan lagi sistem pengeluaran kad pengenalan.
  • Pelaksanaan: Digunakan di Semenanjung dari 1 Ogos 1960 sehingga 31 Mac. Diperkenalkan di Sarawak pada 30 Mac 1966 dan Sabah pada 1 Jun 1972.
  • Ciri-ciri: Keselamatan yang baik, bersalut dan diproses secara teragih, empat warna bagi menentukan taraf warganegara, maklumat terperinci, gambar hitam putih, cap ibu jari kiri dan kanan.
 1990: Kad pengenalan bermutu tinggi


  • Pengenalan: Bagi menggantikan kad pengenalan plastik. Juga dikenali sebagai kad pengenalan bunga raya.
  • Pelaksanaan: Diperkenalkan pada April 1990.
  • Ciri-ciri: Keselamatan yang tinggi, gambar hitam putih (1990) dan gambar warna (1999), cap ibu jari kiri dan kanan, maklumat terperinci dan bersalut.
Kad pengenalan pintar
 

  • Pengenalan: Kad pintar yang dikenali sebagai MyKad.
  • Pelaksanaan: Mulai akhir 2000 di Semenanjung dan awal 2002 di Sabah dan Sarawak. Penukaran kad pengenalan bermutu tinggi kepada Mykad adalah secara sukarela dan percuma mulai tahun 2003 sehingga 2005.
  • Ciri-ciri: Kad pengenalan mempunyai ciri keselamatan tinggi dan berteknologi cip yang kini diperbuat daripada bahan polikarbonat. Pada masa ini, ia memuatkan aplikasi lapan tambah satu (8+1) dalam satu kad.


Sumber: Billy

5 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

aah..yg terbaik sekali kp baru..sbb org luar pn bleh dpt sma mcm warganegara pnya kad..huhu.."abis laa Malaysia x lama lgi klu benda ini berterusan"

Anonymous said... Best Blogger Tips

Terbaik apanya, mudah rosak, yang sebelum ini lagi elok, sapalah yang tolol buat kad pengenalan terbaru.

Anonymous said... Best Blogger Tips

naik harapan aku tgk artis pertama dlm kad pengenalan lama2 dulu p.ramlee... pastu dato siti lak... tengok2 artis jeputan seterus lak... rowan atkinson :P hahahaha

ayutube said... Best Blogger Tips

rupa2nya bean tu rakyat malaysia darai pulak......

ben xii said... Best Blogger Tips

seriously muka siti ? orang asli celah mana

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...