Utama

Utama 2

Geng Stress

TAWARAN HANGAT!!

BANNER UTAMA (728X90) = RM200/ sebulan



BANNER+IKLAN TEKS +ENTRY- RM250/ SEBULAN


REVIEW / ADVERTORIAL - RM50


APA TUNGGU LAGI?? SILA EMAIL


akustress3@gmail.com


Kongsikan Entri Kami

Sunday, 18 September 2011

WTF : Manoharan, ADUN Kota Alam Shah Menyatakan Jalur Gemilang tiru Bendera AS


KUALA LUMPUR – Kelmarin, Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, M. Manoharan dengan bangganya telah meletakan di Facebook miliknya bahawa kalau Pakatan Rakyat memerintah, mereka akan tukar rupa bentuk Jalur Gemilang.


Penuh selamba dan tanpa rasa segan silu dan hakikat dirinya keturunan pendatang, dia membuat kenyataan seperti itu.


Entah kenapa bendera pun hendak dipolitikan secara berlebih-lebihan.


Sombong sebab sudah berkuasa, mungkin sebab itulah kot.


Lagipun mewakili DAP, kita nak harapkan apa pada dia.


Manoharan mengambarkan kelemahan yang sangat besar dalam kerajaan apabila memiliki sebuah bendera yang hampir menyamai bendera Amerika Syarikat (AS).


Dia menzahirkan seolah-olah bendera itu terlalu hina sehingga tidak layak diberikan kepada pengundi di kawasannya. Dia sebaliknya membahagikan bendera DAP sempena Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia baru-baru ini.


Mungkin Manoharan merasa dirinya terlalu bijak. Merasakan dirinya terlalu pandai.


Bendera Malaysia katanya diketawakan kerana sama dengan bendera AS. Kalau ada orang yang ketawakan bendera Malaysia sebab sama dengan bendera AS, maka orang itu sama bodoh atau lebih bodoh pada Manoharan.


Sebenarnya Manoharan, banyak negara yang memiliki bendera yang hampir sama atau ada yang 100 peratus serupa di dunia ini.


Gambar di atas yang diperoleh dari sumber internet itu dengan terang dan jelas memperlihatkan bahawa bukan sahaja bendera Malaysia yang sama dengan bendera AS, ada puluhan negara yang memiliki bendera yang hampir sama antara satu sama lain.


Contoh paling mudah yang kita selalu terlepas pandang ialah bendera Indonesia dan Singapura sebenarnya (Lihat Group 8)


Bendera Singapura ada tambahan bulan dan bintang. Yang lain apa bezanya?


Malah, secara keseluruhan, bendera Singapura, Poland dan Indonesia dengan Monaco, apa perbezaan yang nyata sangat?


Indonesia dengan Monaco boleh kata 100 peratus sama.


Begitu juga bendera Romania dan Chad (Group 9). Perbezaan terlalu minimum.


Cuma Malaysia ini satu masalahnya (kalau kita hendak kata ia masalah la pun), bendera kita hampir sama dengan AS.


AS pula seperti yang kita ketahui sebuah negara yang kurang disenangi banyak pihak di dunia ini.

Memang banyak kali misi bantuan kita kena tembak pasal kemungkinan ada Negro buta warna yang keliru antara bendera kita dengan AS.


Namun, itu bukan bermakna kita perlu mengubah terus bendera negara kita selepas puluhan tahun. Mungkin askar Negro itu yang perlu dapatkan rawatan mata.


Atau untuk keselamatan, kita fikirkanlah pendekatan lain.

Hakikatnya, kita tidak tahu apa niat individu yang mencipta bendera negara kita asalnya.


Adakah beliau benar-benar meniru atau hanya kebetulan sahaja. Untuk mensabitkan ia lebih macam Barisan Nasional daripada bendera Malaysia, macam orang tak sekolah yang terlalu fanatik berpolitik.


Agak sukar untuk menjawab persoalan mengapa bendera itu hampir sama dengan AS.

Namun, melontarkan persoalan lain seperti dibuat seorang pembaca, Keje nk tiru jer… amik jln senang…

p/s : rasanya ADUN ini berlagak sangat dan rasa dirinya sahaja yang betul. Baru menjadi ADUN dah nak buat hal, ingat ini kalau Manoharan di negara lain sekarang, dah lama kena tembak atau kena pancung kepala. DAn ingat juga ini, yang engkau duduk sekrang ini kat negara apa? Siapa yang sokong ko? Rakyat apa? Semua rakyat Malaysia tetapi ko pula persoalkan kebanggaan negara kita. Kalau kita tiru bendara AS, takkan ada bulan di tepi bintang tu. Apa kata ko bagi tengok macam mana bendara Malaysia yang ko dapat hasilkan? 

10 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

u see..he said UMNO must GO. not BN must go..dats means he is referring to a party dat is well-known as Malay representative. n from dat also, he means MALAY MUST GO. dang u racist!this is our land! klu lu mau bgkg pon, bangkang la BN as a whole. wake up people. the only change we need is not to be tricked by these people! owh btw, DAP flag is not much differ with singapore PAP!! rite?

Anonymous said... Best Blogger Tips

celaka py hindu...bangsat prasetan!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

DAP parti yang racist suka mainkan isu kaum,respect la hak pribumi xubah cm PAP..dasar bangsat penyembah berhala...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Si bodoh....soh dia tgk bendera origin bangsa dia. ada copy x?

Anonymous said... Best Blogger Tips

I dont think the malaysian flag is copycat.its totaly diff the the usa.

Zulfikar Hazri said... Best Blogger Tips

statement paling bodoh oleh wakil rakyat, tempat pertama. tempat kedua mat sabu...

ARC™ said... Best Blogger Tips

yes melampau Manoharan ni but people,

calling others racist and making statements like u did doesnt make u less racist

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st place in da most idiot n stupid people in da world..
2nd -mat sabu

Anonymous said... Best Blogger Tips

de ni bute sejarah ke..??cane nk jadi pemimpin kalo bute sejarah..langsung xlayak aku rasa..de patut kaji dulu asal usul bendera Malaysia tu camtu..nape de camtu..ni tak, trus komen membabi bute..memang menunjukkan kebodohan diri sendiri la...cube tanye de pejuang Malaysia yang ingin membebaskan Tanah Melayu daripada penjajah sape..silap2, de pun xtau Malaysia ni dulu dipanggil TANAH MELAYU..

Anonymous said... Best Blogger Tips

alahai, semuanya semangat semangat sgt kenapa? mcm lah korang semua ni mempertahankan, menaikkan nama Malaysia? Suruh guna produk buatan malaysia katanya tak bagus, cepat rosak? Contoh terdekat, kereta Proton yg korang duk kutuk kutuk tu. Haa, tu buatan sapa? Pikirlah sikit, sibuk duk ckp orang racist, diri sendiri tak nampak.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...