Utama

Utama 2

Geng Stress

TAWARAN HANGAT!!

BANNER UTAMA (728X90) = RM200/ sebulan



BANNER+IKLAN TEKS +ENTRY- RM250/ SEBULAN


REVIEW / ADVERTORIAL - RM50


APA TUNGGU LAGI?? SILA EMAIL


akustress3@gmail.com


Kongsikan Entri Kami

Thursday, 6 December 2012

Serius : Komputer Tertua Di Dunia Berjaya Dihidupkan Semula (12 Gambar)


Harwell Dekatron ialah merupakan komputer digital tertua di dunia kini di pamerkan di Muzium Nasional Komputer di Birmigham, Britain. Komputer yang mempunyai berat sebanyak 2.5 tan ini berjaya di hidupkan semula selepas usaha baik pulih yang memakan masa hampir 3 tahun.

Harwell Dekatron merupakan komputer super yang di gunakan pada tahun 1950-an bagi menyokong program penyelidikan tenaga atom di United Kingdom. Komputer gergasi ini di temui secara tidak sengaja di sebuah gudang selepas 15 tahun di biarkan terbiar.

Reka bentuk dan pembinaan komputer ini dibina pada 1949 bagi kegunaan saintis yang bekerja di pusat penyelidikan tenaga atom di Harwell, Oxfordshire. Awalnya, komputer ini dicipta untuk meringankan tugas pengiraan secara elektrik yang sebelumnya dilakukan dengan mesin.

Usaha pembaikan komputer ini di ketuai oleh Delwyn Holrod yang mengakui komputer ini terlalu uzur dan kotor tetapi dari sudut fizikal komputer ini tidak mengalami banyak kerosakan.

95 peratus penambahbaikan di gunakan daripada komponen komputer ini sendiri termasuk 480 relay dan 828 tabung Dekatron yang masih berfungsi.

Kini dengan segala penambahbaikan Harwell Dakatron ,komputer tertua di dunia boleh berfungsi dan beroperasi seperti biasa.



p/s : Laptop sekarang ni 2-3 tahun je dapat tahan.. 

Sumber : Here

14 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

sy ny 10 thn ok lg je....oo 1st?

Anonymous said... Best Blogger Tips

cibai lu 1st

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

so lepas dah dihidupkan boleh buat apa? main game boleh? install word boleh?

Anonymous said... Best Blogger Tips

1949 ORANG PUTIH DAH CIPTA SUPER KOMPUTER
ORANG MELAYU DUK WATPA?
DUK DALAM HUTAN MEMBURU!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

1870 Orang putih dah buat kereta api, orang Melayu masih tinggal dalam hutan tak pakai baju dan memburu tupai.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

yang kau pergi banding dgn org melayu buat apa bangang tolol, anon 07.03 sama 02.47. kenapa tak banding dengan org Arab agama Islam.
Siapa buat baju Perang (baju Besi) dan Pedang, Nabi Daud bukan? lepas tu org putih ikut.
Siapa ahli pelayaran yang termasyhur IBnU Sina Bukan? lepas tu baru org putih ikut, contohnya Marco Polo. Lain kali baca sejarah terdahulu ok.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku sokong anon 08:22...anon 02:47 dan 07:03 menggelabah banggakan orang putih.Kau ingat melayu ni jahil sangat ke dulu??Bangang tak sudah

Anonymous said... Best Blogger Tips

KORANG APE TAU,OMPUTIH LAGI MAJU DARI KITA.BUKTI DEPAN MATE DAH.BUTA KE APE.ORANG MELAYU LEMBAB.BERCAKAP PASAL HAL ORG LAJU LA,MACAM KORANG2 NIE.SEMBANG KAT BLOG MMG LAJU.

Anonymous said... Best Blogger Tips

BANGSA XMENENTUKAN HALA TUJU KITA, HANYA AMAL IBADAT KITA YANG PENTING... RETI BAHASA DOP BELAKA? KE BANGANG ABADI LAGI?

Anonymous said... Best Blogger Tips

sape ckp 1870 org melayu pakai cawat lg?
zaman kesultanan melayu melaka dah banyak melaka tumbangkan penjajah...
korg je yg dimomokkan dgn sejarah buku teks kononnya kesultanan melayu guna gurka tunjuk bontot kat pesisir pantai...
padahal mmg zaman tu melaka dah guna meriam betul duk hala kat penjajah haram tu...
masa tu melaka lebih maju dari omputih dan dah ada beratus2 meriam dari askar portugis & belanda...
kahkahkah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

melayu tau tido,makan n memantat jer....

Anonymous said... Best Blogger Tips

lol ibnu sina ahli pelayaran? bukan ibnu battuta ke? kau pun kena buat research la demmit

Anonymous said... Best Blogger Tips

aha.... ibnu sina pakar perubatan la... auta betol la...

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahaha.yg ibnu sina dgn ibnu lain tua org israel.korang pe?tahu pasal agama.tapi diri sendiri entah apa.kalau kau pernah blajaq tinggi2 bukan kau yang pegang duania bangang

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...