Kongsikan Entri Kami

Thursday 28 July 2011

Fakta : Benda yang Kita Buat dulu tapi Budak Zaman Sekarang Tak (10 Photos)

Banyak benda/perkara yang kita lakukan atau ada dulu budak zaman sekarang tak mungkin dapat nikmati. ini kerana mereka sudah mempunyai benda lain yang menarik perhatian mereka. Mari kita tengok apa benda yang dulu kita nikmati tapi sekarang tak.

1. Permainan Ding Dang dan Tora (datang lagi). Sekarang budak pandang pun tak benda macam ini. dulu kita syok je tengok dalam TV dan selalu minta ibu bapa kita beli.


2. Video Tape Player, Dulu nak tengok Titanic terpaksa la pergi sewa Video Tape dan masukkan dalam sini. Sekarang download dan masukkan dalam hard disc. Boleh main di mana-mana laptop. 
 3. Televisyen tanpa Remote Control. Kalau nak tukar channel terpaksa pergi depan TV untuk tukar atau kuatkan volume. Sekarang budak duduk je 5 meter pun boleh kawal dah TV ni. 


4. Dulu permainan paling smart dan best adalah ini TETRIS. Yang paling penting hitam putih dan sangat seronok. Sekarang ada Wii, Playstation dan macam-macam lagi. Semua 3D dan berwarna. Game macam ini siapa la nak main lagi. 


5. Kartun zaman dulu macam Doraemon dan Sailormoon siapa la tengok. Sekarang ada Naruto, Full Metal, dan banyak lagi Anime lain. 

 6. Dulu kalau nak chatting dan berkenalan. Kita guna MIRC!! Hanya ada tulisan dan tak ada gambar. Tetapi memang seronok la berkenalan macam tu dulu. Sekarang ada FB dan Twitter dengan gambar yang selalunya gambar palsu untuk berkenalan. MIRC sekarang mana ada orang guna lagi seperti Friendster.
 7. MP3 player zaman dulu adalah WALKMAN. Hanya boleh digunakan dengan kaset. Lagu dalam kaset pun selalu diRECORD melalui radio sebab tak mampu beli kaset original. Nak rewind lagu kadang-kadang guna pensel untuk putar. Sekarang semua lagu boleh dimuat turun. Dan boleh dimainkan dimana saja pada bila-bila. Walkman kalau habis bateri, habis lah semua..hehe

 
 8. Dulu kalau nak ingat no telefon orang, terpaksa tulis semua dalam buku kecil. Sekarang dalam HP boleh masuk no, gambar, alamat dan macam-macam.


9. Kamera berfilem dan bertukar menjadi kamera digital yang boleh mengambil berjuta gambar tanpa takut boleh expose dan rosak. Dulu nak tengok gambar tu kena pergi cuti semua gambar baru nampak. Sekarang 24 jam boleh tengok.




10. Kalau nak download dulu guna ini. KaZaa, Napster dan Limewire. Sekarang banyak giler downloader dan boleh muat turun dari mana saja.


13 comments:

Goblogz said... Best Blogger Tips

aku setuju semua di atas

Phytrie said... Best Blogger Tips

Semua benda Fitri pernah rasa n test kecuali Web downloader no.10 tu je Fitri tak pernah tahu. Baru sekarang tahu =D

Anonymous said... Best Blogger Tips

no 1 pling diingati.. HAHAHA

AsyieqiN Rkey said... Best Blogger Tips

betoi!!...tapi last tu tak penah...hehehe....

syafiq_lomotech said... Best Blogger Tips

hemm ada beberapa tak setuju haha

mirc - irc la mudah kata. mirc tu hanya satu client je. ramai yang guna. tapi orang biasa tak la. lebih kepada yang nak dapatkan tech support terutamanya mereka yang guna linux.

kamera - apa korang lupa tentang lomografi? project imposible? lomografi yang menekankan kepada analog dan juga project imposible yang cuba untuk menyelamatkan polaroid.

yuyul said... Best Blogger Tips

Rindu kat ding dang and tora. :( Dulu kalau tak dapat upah tora, taknak pegi tadik.. huhuh

yuyul said... Best Blogger Tips

*tadika

Unknown said... Best Blogger Tips

haha...best2 time kecik2 dlu...rase nak ulang balik..:)

nur4wanis said... Best Blogger Tips
This comment has been removed by the author.
Fahnis 2 said... Best Blogger Tips

haha..yg kaset tue betul.n sailormon.dlu smpai ponteng sekolah smata2 nk tgk cite tuh.ngn sinaran pasport kegemilangan,haha

YNZ said... Best Blogger Tips

tetiba aku rndu zmn dulu2 kala kn....... jajan tora datang lagi 2 xley nk lupa...smapi nngis2 kt lantai kdai aci smata2 nk jajan tu kalau abh aku xnk bli......

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahaha..sinaran paspot kegemilangan...betul tu fahnis..satu famili ngadap tv.kdg2 xsyok sgt tp layan gak. pstu 1 lg feveret ak time kecik, main rounders.wallaweyh..best siot!

Anonymous said... Best Blogger Tips

"Tora Datang Lagi" !

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...