Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 9 July 2013

Cool : Camel Turducken, Makanan Istimewa Berasaskan Unta Panggang Berisi Daging Kambing & Ayam (4 Gambar)


Camel Turducken merupakan makanan tradisional yang terdiri daripada daging unta yang di panggang dan diisi dengan daging kambing, ayam, ikan, dan kadang-kadang disertakan dengan telur serta nasi.

Suku Badui di Arab Saudi dikatakan gemar memasak makanan tradisional ini dan menghidangkannya dalam  acara perkahwinan. Namun, resepi asli masakan ini masih lagi menjadi misteri. Sebuah buku berjudul "The Fearless Dinner" yang ditulis oleh Richard Sterling memuatkan sebuah kisah tentang bagaimana makanan ini dimasak.

Richard menulis tentang masakan itu ketika dia bertemu dengan seorang tukang masak di Bangkok, Thailand, bernama Sven Krause. Dalam kesempatan itu, Sven bercerita tentang pengalamannya memanggang daging unta yang diisi  dengan pelbagai jenis daging ketika bekerja di Arab Saudi.

Sven juga mengaku pernah diminta memasak Camel Turducken untuk hidangan pesta pernikahan seorang keluarga bergelar Syeikh. Sven memasak daging unta berisi daging kambing yang sebelumnya juga sudah diisi dengan daging ayam berisi ikan selama 24 jam.

Pada 2007, Christian Falco, seorang tukang masak yang berasal dari Perancis, mendapat latihan praktikal dalam memasak hidangan tradisional ini ketika sedang berkunjung ke Safi, Morocco.

Falco memasaknya selama 15 jam. Makanan tersebut cukup untuk hidangan seramai 500 orang.


Sumber : Here

11 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st yeaaahhhaaaaa......eeeyeeekkkk...naper gmbar last tu cam ada yg xkena jerrrr.........

shue liena said... Best Blogger Tips

Bsrnye.. Larat ke bg abis tu.. HeheheBs

Anonymous said... Best Blogger Tips

bpe r bangang sangat betina aka sundal bobby aka xde maruah nie.... klu ramai habis lA bodo...

anon changlun

Anonymous said... Best Blogger Tips

rilek anon changlun...jgn la mrah dia....
kalau slah tlong ajarkan.......
cooooll brooo

Anonymous said... Best Blogger Tips

Wah komen yg baik. Moga dilipat gandakan pahala dpd Allah dibulan Ramadhan yg mulia ini. Anon 3.43

gaban power said... Best Blogger Tips

rarenya unta ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

gambar last macam ...berfungus?

jack ham said... Best Blogger Tips

anon changlun terase sebb die pun x cerdik....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Dikala ku duka
setiap tangisan dan juga ketawa
Kau ada dikala ku perlu
setia menemaniku
Pegang erat tanganku bila aku jatuh

awak dengar tak dah seminggu kita bersama yeaaaahhhhhh

Anonymous said... Best Blogger Tips

lama tu, mesti dah sempat buat dot dot dot.

Anonymous said... Best Blogger Tips

sedap nih.....admin buat hal la bulan puasa ni

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...