Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Saturday, 20 April 2013

Info : Hill Of Crosses, Bukit Sejuta Salib di Lithuania (7 Gambar)


Inilah lokasi warisan sejarah kebanggaan negara Lithuania, Hill of Crosses yang juga menjadi lokasi ziarah penganut Kristian, terletak 12 km di sebelah utara kota Siauliai, Lithuania Utara. Sesuai namanya, bukit kecil ini penuh dengan pelbagai salib.

Tidak diketahui sejak bila dan bagaimana sejarah terkumpulnya begitu banyak salib di tempat ini. Dikatakan terdapat lebih daripada 100,000 salib di Hill of Crosses.

Pelbagai cerita beredar tanpa sumber sejarah yang sahih, dan akhirnya menjadi lagenda tentang asal-usul Hill of Crosses. Salah satu kisah menyebut pada abad ke-13 ketika majoriti penduduk memeluk kepercayaan pagan, mereka membakar sebuah gereja di tempat itu. Setelah peristiwa tersebut, Hill of Crosses menjadi simbol peringatan dan pengunjung yang datang mulai membawa salib serta meletakkannya di tempat tersebut.

Pada tahun 1831 dan 1863, ketika pemberontakan anti-Soviet terjadi, semakin ramai pengunjung berduyun-duyun datang ke bukit ini. Namun ketika Soviet berkuasa, pemerintah berusaha meratakan Hill of Crosses sebanyak 3 kali dan menggali parit di sekitar bukit sebagai usaha untuk menghentikan kedatangan orang ramai ke situ.

Pada masa regim komunis, penanaman salib merupakan tindakan kejahatan dan mendapat ancaman hukuman berat. Namun walaupun begitu, tak ada yang peduli dan tetap berziarah ke Hill of Crosses. Setelah Soviet runtuh pada tahun 1991, Hill of Crosses menjadi lokasi kebanggaan nasional Lithuania.



Sumber : Here

13 comments:

Shin Chan Comel said... Best Blogger Tips

wow..fotografi kahwin pun ambik kat situ!

Anonymous said... Best Blogger Tips

cam sial je bgambar kat situ.........

Anonymous said... Best Blogger Tips

Lg bgambar kat umah mak ko

Anonymous said... Best Blogger Tips

yg bergambar kt kabbah tu lg sial....!!! babi betul

Anonymous said... Best Blogger Tips

asal bergambar kt kabbah lagi sial?

Anonymous said... Best Blogger Tips

ANON 21.34 dan ANON 00.51. Tlg respek skit. xkesah la korang agama ape, jgn sesekali nk mencetuskan kebencian terhadap mana2 agama. Otak ade, pikir dulu setiap tindakan.

Anonymous said... Best Blogger Tips

aq xrase 0051 xrespect.die just brtanye..yg xrespect 2336 tuh..mohon jmpe die kte sula..bongok bengong...nie bdk johor lah nie..xde adab

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bangga aku sbgai umat kristian!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

juru gambar tu seksi....

Anonymous said... Best Blogger Tips

amen....

Anonymous said... Best Blogger Tips

macam bukit timbunan sam.....

Nuar Neo said... Best Blogger Tips

nmpak menakutkan je,,

mukesh Singh said... Best Blogger Tips

@Anonymousjangan nak hina agama orang ....tengok agama sendiri dulu.........

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...