Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 17 April 2013

Cool : Kapal Selam Nuklear Tercanggih Di Dunia Buatan British (8 Gambar)


Dengan kos pembinaan yang menelan belanja sebanyak £1 Bilion setiap sebuah, ia mempunyai sistem gelombang sonar yang boleh mengesan kapal-kapal lain di laut sejauh 3,000 batu dan mampu membawa muatan gergasi 38 buah peluru berpandu Tomahawk.

HMS Ambush, kapal selam serangan berkuasa nuklear terbaru pihak tentera Laut Diraja British merupakan salah satu kapal selam tercanggih berkuasa dari jenisnya yang pernah dicipta.

Kapal selam kelas Astute yang telah di lancarkan kini mempunyai teknologi yang sangat tinggi di mana ia tidak memerlukan periskop, sejenis alat untuk melihat keadaan di permukaan laut seperti yang lazimnya ada pada setiap kapal selam.

Anak-anak kapal dipercayai akan menggunakan sistem kamera digital untuk melihat di atas permukaan air apabila ia menyelam. Di bina oleh BAE System, ia mempunyai jumlah bahan api nuklear yang cukup untuk membuat perjalanan selama 25 tahun tanpa henti - memberi fleksibiliti yang besar untuk taktikal.

Reaktor nuklear yang dilengkapi pada kapal selam ini sangat kuat dan hanya memerlukan masa yang terhad untuk keperluan penyelenggaraan dan mengisi semula bekalan.Kapal selam kelas Astute ini merupakan yang paling besar, paling maju dan paling berkuasa dalam sejarah Tentera Laut, menawarkan reka bentuk bertaraf dunia dan senjata serba boleh.

HMS Ambush mampu membuat perjalanan sejauh 500 kilometer dalam sehari dan membolehkan ia berada di mana sehaja tempat di seluruh dunia dalam masa 2 minggu.

Ia juga merupakan kapal selam yang paling senyap pernah dibina, mampu melayari sepanjang perairan negara musuh untuk menurunkan tentera pasukan elit atau mengesan bot-bot musuh selama beberapa minggu.

Kuasa-kuasa asing akan mendapati mereka akan mudah dikesan dengan sistem sonarnya yang paling sensitif dan mampu mengesan kapal dalam jarak yang jauh. Peluru berpandu Tomahawk nya mampu menembak sasaran dalam jarak 1,200 batu jauhnya - menjadikannya senjata paling penting dalam armada tentera laut British.

Komander kaoal selam tersebut, Peter Green, 47 berkata kapal selam ini 'sukar ditandingi'. "Kapal selam ini menjadi satu langkah yang besar dalam operasi air", katanya pada Daily Mirror.

"Keupayaan mengesannya sangat menggerunkan. Ia mempunyai sistem sonar dengan kuasa pemprosesan sebanyak 2,000 komputer riba".

Trajektori persenjataan lain pada kapal selam ini tidak dapat didedahkan atas sebab-sebab keselamatan. Sebanyak 103 anak kapal nya akan tinggal di kabin yang berukuran 2x1 meter dengan 18 anak kapal perlu berkongsi dalam satu bilik.

Kapal selam ini akan menjalani beberapa ujian sebelum ia boleh ditauliahkan dalam perkhidmatan tentera Laut.



p/s : Kapal selam kita lagi canggih. Bboleh menyelam di permukaan air... pergh... 

Sumber : Here

21 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

first

Anonymous said... Best Blogger Tips

bodo..mmbazir duit je bwat semua nie..phuuuuiii

Anonymous said... Best Blogger Tips

kapal selam malaysia utk pameran je...dok dlm air xleyh selam...dok kt darat jd reban ayam...nice..kesah..kami bersyukur apa yg ada skang...biar bnda haram bnyak kt malaysia jnji aman..sayangi malaysia yakini bn~~~-_____- phuuuuiih

Anonymous said... Best Blogger Tips

Scorpene juga terbaik, admin mana ada!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kita punya boleh menyelam atas darat!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

beli mahal mahal tak boleh selam . pastu nak campak mana ?

Anonymous said... Best Blogger Tips

mana hangpa tau x boleh nyelam?

Anonymous said... Best Blogger Tips

ada kapal selam lagi cnggih. . . dlam air pun b0leh
tanah pun
b0leh
SDD.230K
APB

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalau Macam Kapal Selam... Kalau Tak Boleh Selam.. Naik Ke Darat Buat Reban

Anonymous said... Best Blogger Tips

takyah hina sangat kapal selam malaysia tu kalau tak tahu fakta. asyik membesarkan cerita tanpa bertanya, org gelar bodoh sombong.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Lim Guan Eng da sahkan kapal kita boleh selam..apa masalah PR ni? tu la banyak sgt makan tahi SUARAM + penjilat tahi anwar ni la jadinya...PR is Dead

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yess... PR is dead.. Yg sokong PR bodoh tolol tahap mega.. Bodoh sombong.. Ego xkena gaya.. Kepala hangguk je semua.. Tggu turn nk kena liwat ngn anuwarr je. Yg pnyokong pas plak lembu d cucuk idung. Suka wat u turn.. Bongok.. Pikiran tahap tumit kaki. G mampuss ngn prjuangan yg spt lalang korang tu... phuuiiihhh...!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

tak macam kapal selam m'sia nyer..kalau dah x leh selam naik lah ke darat wat reban jer...dialog filem ROKOO...

al juburi kelab said... Best Blogger Tips

kat ner ek kapal selam najib beli dulu tu ek..jgn2 ada kt lumut perak sana..dh berlumut pon..kata kawan saya yg macho giler tu...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hahaha, banyak orang bodoh dan kurang membaca dalam ni :-)

HIDUP PR!!! Sekurang2nya kami tak sekongkol dengan Najib yang kata NO to Hudud :-D

Nuar Neo said... Best Blogger Tips

kita punya kapal selam bleh menyelam bwh tanah..

Anonymous said... Best Blogger Tips

la ada gak org caya cakap lge aku ingat kan caya tv3 je....tapi mahkamah cakap nuar bukan peliwat ramai tak caya...bodoh punya melayu

Anonymous said... Best Blogger Tips

macamana la kalau PR pegang malaysia kan? kan bgus PR ni buat 1 bndera yang mlambangkan PR.. ini setakat brpakat je buat ape kan.. an.. an.. an.. an.. dari situ dh nmpak x sepakat doh.. Bullshit tul..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Apa citer pun Najib yg untung....

Batang said... Best Blogger Tips

Apa citer pun Altantuya dah mati(perunding pembelian k.selam)Najib juga yg puki dapat duit pun dapat...kita apa dapat.....?

Anonymous said... Best Blogger Tips

canggih... canggih... canggih...
-ninja3

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...