Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Friday, 15 March 2013

Serius : Kapal USS Guardian US "Dimusnahkan" Setelah Tersangkut Di Laut Sulu? (4 Gambar)


Sebuah kapal perang Amerika Syarikat, USS Guardian telah terkandas di kawasan terumbu karang Tubbuhata di Laut Sulu pada 17 Januari lalu, iaitu 24 hari sebelum pendaratan penceroboh ke atas Sabah pada 11 Februari 2013.

Persoalan besarnya, dengan segala kelengkapan terkini dan sistem radar yang canggih, bagaimana kapal itu boleh ‘tersangkut’ di terumbu karang tersebut?

Lebih menimbulkan kemusykilan, dikatakan kapal perang berkenaan sengaja belayar keluar dari laluan asalnya.

Untuk rekod, pihak Tubbataha Reef Marine Ranger telah beberapa kali memberi amaran kepada komander USS Guardian supaya jangan menghampiri kawasan terumbu karang itu.

Tetapi bagaikan dirancang, USS Guardian tetap meneruskan perjalanannya dan enggan berhenti.

Timbalan Pengerusi WWF-Filipina, Jose Ma.Lorenzo Tan berasa hairan dan tidak percaya kenapa USS Guardian dengan sengaja menghampiri kawasan terumbu karang berkenaan.

Berdasarkan risikan Filipina, kapal perang tersebut telah melakukan satu operasi rahsia dan kehadiran mereka langsung tidak dimaklumkan kepada pihak berkuasa Filipina

“ The question is, Who did they inform? The governor of Palawan (Abraham Mitra) did not know. The Tubbataha Protected Area Management Board did not know. The Western Command (of the Armed Forces of the Philippines) did not know,”

USS Guardian mendakwa kapal mereka tersangkut di kawasan terumbu berkenaan.

Ketika itu apabila pengawal marin Filipina cuba menghampiri kapal tersebut, mereka diberi amaran dan USS Guardian bersedia untuk menembak pihak marin Filipina.

“There were eight rangers on speed boats. And they could not even approach. The ship was on general quarters (alarm),”

Yang menjadi lebih pelik dan ajaib,  kapal perang tersebut telah dimusnahkan dan segala peralatannya diangkut secara tergesa-gesa.

Dalam sejarah Amerika inilah kali pertama kapal perang mereka dimusnahkan dalam keadaan aman bukan di medan perang.

Berdasarkan maklumat risikan dari Filipina, terdapat banyak kegiatan dilakukan dengan alasan mengadakan operasi menyelamat dan memunggah barang-barang.

Tetapi aktiviti mereka dibuat secara rahsia.

Yang menghairankan pihak keselamatan Filipina, kenapa anak kapal USS Guardian tidak dihantar ke Filipina kerana lokasinya paling hampir sebaliknya anak-anak kapal USS Guardian terus dihantar ke Jepun.

Selepas kejadian memindahkan anak kapal selesai, Sultan Bantilan Muhammad Muizzudin II pemimpin dari gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang menentang serangan ke atas Sabah mendedahkan ada pihak yang lebih besar di belakang Jamalul Kiram III.

Menurutnya terdapat kehadiran sekumpulan lelaki berkulit putih di dalam kumpulan bersenjata Kiram sebelum mereka menyusup masuk ke Sabah.

Amerika Syarikat kini boleh memberikan apa saja alasan mereka…kapal tersangkutlah, demi rahsia kapal terpaksa dimusnahkanlah atau apa saja untuk mengjustifikasikan perkara tersebut.

Tetapi sebagai rakyat yang sedang tertanya-tanya di mana pengganas militan Sulu boleh mempunyai kelengkapan kenteraan yang canggih, persoalan ini akan terus berlegar-legar dalam pemikiran kita.

Kita pun tahu siapa Amerika yang sebenarnya, kita pun tahu peranan agensi perisikan mereka CIA yang ‘terkenal’ dalam bab melaga-lagakan sesebuah negara.

Jadi rasanya tidak salah kalau kita merasakan bahawa ada ‘sesuatu’ di balik kehadiran misteri kapal USS Guardian di Laut Sulu itu.

Dan percayalah, kita tidak akan terperanjat kalau mereka rupanya dalang yang membekalkan peralatan dan persenjataan kepada pengganas militan ini.

Mungkin kita salah, tetapi kita juga mungkin benar.

Yang pasti banyak perkara misteri di sebalik kemalangan yang menimpa kapal USS Guardian ini…hanya masa saja yang akan menentukan, bila segala persoalan tersebut akan terjawab!


Sumber : Here

11 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

tahi..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Semuanya masih samar2..namun Allah Maha Mengetahui.1 hari nanti persoalan akan terjawab jg.

Anonymous said... Best Blogger Tips

makin pelik la semua ni....tp kalau kt malaysia lk punye cerita anwar ibrahim yg jahat...

Anonymous said... Best Blogger Tips

da mcm movie da aku bca..da besangkut paut da..hanya ALLAH je yg tau..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Allah Swt menghalang niat jht diaorang letew!!moh lew kita sme2 sujud mohon perlidungan dari Allah!!ALLAHUAKBAR

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kapal dah sezen kot. Cara murah nak lupuskan kapal

Anonymous said... Best Blogger Tips

Tapi kalau nak bab senjata, Negara ASia, filipina no 1. yang keluarkan senjata api berbanding thailand. Tak perlu nak import dari Amerika.
Ada satu kampung kat filipina, 85 peratus penduduknya kerja secara tetap membuat senjata api dari jenis pistol sampailah ke senjata berat seperti machine gun. Tapi kalau diaorang (sulu) ada Apache,humvee, ataupun paling koman AR-15, memang sah senjata tu dibekalkan oleh Pihak U.S.
sekadar berkongsi info, saya tak sebelah pihak U.S.

DIDIE BAHAZIM said... Best Blogger Tips

Masyallah..bahaya

P.Preity Petry said... Best Blogger Tips

Yang ini confirm, USA bersandiwara..... :(

Anonymous said... Best Blogger Tips

padan muka penyibuk us ...syaitan!!!!

laksamana sunan said... Best Blogger Tips

tu ler BN asik nk cri salah anwar ibrahim jer x abis2 pas isu liwat isu mcm2 la lg.tp ALLAH sentiasa melindungi beliau yg teraniaya..kita patut tau US ni mmg sejak dl lg suka laga2kan negara aman per tah lg negara islam..tu ler najib baik sgt konon dgn US..wtf

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...