Utama

Utama 2

Geng Stress

TAWARAN HANGAT!!

BANNER UTAMA (728X90) = RM200/ sebulan



BANNER+IKLAN TEKS +ENTRY- RM250/ SEBULAN


REVIEW / ADVERTORIAL - RM50


APA TUNGGU LAGI?? SILA EMAIL


akustress3@gmail.com


Kongsikan Entri Kami

Thursday, 14 March 2013

Serius : Senarai Haiwan Yang Pupus Pada Abad Ke-21 (8 Gambar)

Pada pertengahan tahun yang lalu adalah hari terakhir bagi spesies Chelonoidis nigra abingdonii atau lebih dikenali sebagai kura-kura Pulau Pinta (Pinta Island tortoise). Kura-kura gergasi yang dinamakan Lonesome George merupakan yang terakhir hidup di dunia dan subspesies kura-kura daripada kepulaluan Galápagos ini dipercayai telah pupus.

Walaupun semasa hayatnya, kura-kura ini cuba dipasangkan dengan kura-kura daripada subspesis lain, namun segala usaha untuk mendapatkan bakanya telah gagal. Pihak IUCN telah menyenaraikan kura-kura ini dalam senarai haiwan yang telah pupus dalam habitat semulajadi.

Sangat sadis kerana baru 12 tahun diawal abad ke-21, sudah terdapat beberapa subspesies haiwan yang dipercayai telah pupus. Di bawah ini adalah diantaranya.



P/s : Javan tiger (Panthera tigris sondaica) dimasukkan dalam senarai haiwan yang telah pupus pada tahun 1994, Pada tahun 2008, Malayan tiger (Panthera tigris jacksoni) pula telah dimasukkan dalam senarai haiwan terancam oleh IUCN. Harap-harap ianya tidak pupus di abad ini.

Sumber : Here

11 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bila lah ahli2 pro politik nak pupus kan...hehehe

Anonymous said... Best Blogger Tips

ak stuju sama komen atas ak ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

pupus? berlambak binatang2 ni belakang rumah aku.....

mr.fapson said... Best Blogger Tips

patutnya pupuskan manusia yg xberguna....damn!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

but jgn ssekali nk pupuskn mr. fapson nie..tnpe die blog nie xde fap fap fap yg asli...yg ptot pupus ialah bn !! bile nk pru nie najib..tkot kalah ke ?? dah 5tahun pgang nie mzty ad agenda len..nie pzty nk sapu duit rakyat songlap abis then slahkn pmbngkang..ckp pmbangkang mmerintah bnkrup negare..mane taknye rosmah si tebuan ntah2 seboh mnjoli saloonkn rambot die brjuta2.pkai botox sne sni..TUKAQ KERAJAAN !!

Anonymous said... Best Blogger Tips

politicalfags ni patut campak dalam laut je.....xde guna betol......hidup menyusahkan orang......setaraf dengan penagih dadah......sampah masyarakat......x ada apa2 sumbangan pun pada masyarakat.....menyusahkan masyarakat lagi adalah......

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bila La Anon Atas Aku Ni Nak pupus

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku nak bela kuda bertandok la spe2 ade stok bley call aku..

Anonymous said... Best Blogger Tips

yg akan terus subur adalah species anwar al juburi.. penrangai binatang pon x mcm dia ni..

kapten future said... Best Blogger Tips

anom atas ni mesti anak haram sbb tu komen cam haramjadah babi sial jer..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Suka blog ni, bantu aku siapkan keje sains skola ! lol. Thanks, wassalam :)'

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...