Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 23 October 2012

Cool : Lelaki Bosnia Jalan Kaki Sejauh 5700km Untuk Kerjakan Haji (4 Gambar)


SARAJEVO - Seorang lelaki Islam Bosnia yang berjalan kaki untuk menunaikan ibadah haji di Mekah pada tahun lalu memberitahu agensi berita AFP bahawa dia tiba di kota suci tersebut selepas merentasi tujuh buah negara termasuk Syria yang kini dilanda perang saudara.

"Saya tiba di Mekah pada Sabtu lalu. Saya tidak letih, ini merupakan hari paling bahagia dalam hidup saya," kata Senad Hadzic menerusi satu temu bual telefon.

Lelaki berusia 47 tahun itu memberitahu, dia berjalan kaki sejauh 5,700 kilometer (km) selama 314 hari merentasi Bosnia, Serbia, Bulgaria, Turki, Syria dan Jordan untuk ke Mekah dengan membawa beg sandang seberat 20 kilogram.

Hadzic memaparkan perjalanan tersebut dalam akaun Facebook miliknya termasuk gambar dia memperoleh kad masuk dan keluar Syria yang dikeluarkan oleh kementerian dalam negeri kepada warga asing.


"Saya merentasi Syria pada April lalu. Saya berjalan sekitar 500km dalam tempoh 11 hari. Saya melintasi bandar raya Aleppo dan Damsyik serta sejumlah pos kawalan tentera rejim dan pemberontak tetapi saya tidak pernah ditahan.

"Di sebuah pos kawalan tentera Presiden Bashar Al-Assad, beberapa askar mengarahkan saya mengosongkan beg sandang saya. Apabila saya menunjukkan al-Quran dan menyatakan saya berjalan kaki ke Mekah, mereka melepaskan saya," ujar Senad.

"Saya berjalan kerana Allah, untuk Islam, untuk Bosnia-Herzegovina, untuk ibu bapa dan saudara perempuan saya," tambah lelaki itu.

Di laman Facebooknya, dia memberitahu, Tuhan telah menunjukkan jalan ke Mekah dalam mimpinya termasuk menuju ke kota suci itu melalui Syria dan bukan Iraq.

Semasa perjalanannya, Senad berdepan suhu sejuk antara -35° darjah Celsius di Bulgaria hingga kepanasan mencecah 44° darjah Celsius di Jordan.

Menurutnya, dia terpaksa menunggu di Istanbul selama beberapa minggu untuk mendapatkan kebenaran bagi merentasi Jambatan Bosphorus dengan berjalan kaki, selain dua bulan di sempadan Jordan dan Arab Saudi bagi mendapatkan visa untuk mengerjakan ibadah haji.



p/s : Perghh.. respek..kita? nak jalan kaki pegi surau depan rumah pun susah.. 

Sumber : Here

12 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st

Anonymous said... Best Blogger Tips

me 1st gusta????

Anonymous said... Best Blogger Tips

semoga mendapat haji mabrur. amin

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku respect dengan orang macam ni.Aku rasa diri aku kerdil sangat2.

Anonymous said... Best Blogger Tips

subhanallah. .

Anonymous said... Best Blogger Tips

Terbaik la brader ni. Setuju dengan Anon 16:20.

Anonymous said... Best Blogger Tips

mne mr fap ??

Anonymous said... Best Blogger Tips

kuasa Allah ,walaupun dia dah lalui beberaa buah negara yg berbahaya tapi dia still selamat . sebab Allah sentiasa bersama2 orang2 beriman , janji Allah tu tetap benar

Anonymous said... Best Blogger Tips

Perghh insaf aku...

Kalo org mesia sibuk dgn nk berdemo Bersih di mekah

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau dia meninggal sebelum sampai ke Mekah, pun dah dikira mati syahid, ke mana agaknya saudara kita ni, selepas ni?

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

alhamdulillah... dulu rasa ada jugak student kita macam ni budak mmu kot, nak pergi ke palestin naik motor ex5 kalau tak siap, sampai kat sempadan thailand kena suruh balik

putera islam said... Best Blogger Tips

wei anom fuck u..per hal ko ckp org kite dok sibuk BERSIH la..mu tau ker sape yg wat sume tu..tah2 org BN Sendiri yg wat sbb nk provok org PKR anh x tau dlm umno tu ramai yg samseng,kaki judi pemabbuk serta mcm2 lg perangai..sbb tu aku kuar dr umno dl..wtf

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...