Kongsikan Entri Kami

Saturday 14 April 2012

Sejarah : Siapa Sebenarnya Wong Fei Hung? (4 Gambar)


Bagi peminat cerita kungfu, pasti korang pernah dengar nama Wong Fei Hung kan? Wong Fei Hung merupakan watak dalam filem kungfu iaitu Once Upon A Time in China yang dilakonkan oleh Jet Li. Tapi taukan korang cerita sebenar siapakah Wong Fei Hung ini? Jom baca artikel kat bawah ni. 

* Oleh kerana sumber asal adalah dari bahasa Indonesia, Jadi admin tidak edit artikel tersebut ke BM kerana banyak term yang kurang difahami. Oleh itu, baca je la.. Dah biasa tengok sinetron kan? Layan~


Wong Fei Hung adalah seorang Ulama, Ahli Pengobatan, dan Ahli Beladiri legendaris yang namanya ditetapkan sebagai Pahlawan Nasional China oleh pemerintah China. Namun Pemerintah China sering berupaya mengaburkan jatidiri Wong Fei Hung sebagai seorang muslim demi menjaga supremasi kekuasaan Komunis di China.

Wong Fei-Hung dilahirkan pada tahun 1847 di Kwantung (Guandong) dari keluarga muslim yang taat. Nama Fei pada Wong Fei Hung merupakan dialek Canton untuk menyebut nama Arab, Fais. Sementara Nama Hung juga merupakan dialek Kanton untuk menyebut nama Arab, Hussein. Jadi, bila di-bahasa-arab-kan, namanya ialah Faisal Hussein Wong.

Ayahnya, Wong Kay-Ying adalah seorang Ulama, dan tabib ahli ilmu pengobatan tradisional, serta ahli beladiri tradisional Tiongkok (wushu/kungfu). Ayahnya memiliki sebuah klinik pengobatan bernama Po Chi Lam di Canton (ibukota Guandong). Wong Kay-Ying merupakan seorang ulama yang menguasai ilmu wushu tingkat tinggi. Ketinggian ilmu beladiri Wong Kay-Ying membuatnya dikenal sebagai salah satu dari Sepuluh Macan Kwantung. Posisi Macan Kwantung ini di kemudian hari diwariskannya kepada Wong Fei Hung.


Kombinasi antara pengetahuan ilmu pengobatan tradisional dan teknik beladiri serta ditunjang oleh keluhuran budi pekerti sebagai Muslim membuat keluarga Wong sering turun tangan membantu orang-orang lemah dan tertindas pada masa itu. Karena itulah masyarakat Kwantung sangat menghormati dan mengidolakan Keluarga Wong.

Pasien klinik keluarga Wong yang meminta bantuan pengobatan umumnya berasal dari kalangan miskin yang tidak mampu membayar biaya pengobatan. Walau begitu, Keluarga Wong tetap membantu setiap pasien yang datang dengan sungguh-sungguh. Keluarga Wong tidak pernah pandang bulu dalam membantu, tanpa memedulikan suku, ras, agama, semua dibantu tanpa pamrih.

Secara rahasia, keluarga Wong terlibat aktif dalam gerakan bawah tanah melawan pemerintahan Dinasti Ch’in yang korup dan penindas. Dinasti Ch’in ialah Dinasti yang merubuhkan kekuasaan Dinasti Yuan yang memerintah sebelumnya. Dinasti Yuan ini dikenal sebagai satu-satunya Dinasti Kaisar Cina yang anggota keluarganya banyak yang memeluk agama Islam.

Wong Fei-Hung mulai mengasah bakat beladirinya sejak berguru kepada Luk Ah-Choi yang juga pernah menjadi guru ayahnya. Luk Ah-Choi inilah yang kemudian mengajarinya dasar-dasar jurus Hung Gar yang membuat Fei Hung sukses melahirkan Jurus Tendangan Tanpa Bayangan yang legendaris. Dasar-dasar jurus Hung Gar ditemukan, dikembangkan dan merupakan andalan dari Hung Hei-Kwun, kakak seperguruan Luk Ah-Choi. Hung Hei-Kwun adalah seorang pendekar Shaolin yang lolos dari peristiwa pembakaran dan pembantaian oleh pemerintahan Dinasti Ch’in pada 1734.


Hung Hei-Kwun ini adalah pemimpin pemberontakan bersejarah yang hampir mengalahkan dinasti penjajah Ch’in yang datang dari Manchuria (sekarang kita mengenalnya sebagai Korea). Jika saja pemerintah Ch’in tidak meminta bantuan pasukan-pasukan bersenjata bangsa asing (Rusia, Inggris, Jepang), pemberontakan pimpinan Hung Hei-Kwun itu niscaya akan berhasil mengusir pendudukan Dinasti Ch’in.

Setelah berguru kepada Luk Ah-Choi, Wong Fei-Hung kemudian berguru pada ayahnya sendiri hingga pada awal usia 20-an tahun, ia telah menjadi ahli pengobatan dan beladiri terkemuka. Bahkan ia berhasil mengembangkannya menjadi lebih maju. Kemampuan beladirinya semakin sulit ditandingi ketika ia berhasil membuat jurus baru yang sangat taktis namun efisien yang dinamakan Jurus Cakar Macan dan Jurus Sembilan Pukulan Khusus.

Selain dengan tangan kosong, Wong Fei-Hung juga mahir menggunakan bermacam-macam senjata. Masyarakat Canton pernah menyaksikan langsung dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana ia seorang diri dengan hanya memegang tongkat berhasil menghajar lebih dari 30 orang jagoan pelabuhan berbadan kekar dan kejam di Canton yang mengeroyoknya karena ia membela rakyat miskin yang akan mereka peras.

Dalam kehidupan keluarga, Allah banyak mengujinya dengan berbagai cobaan. Seorang anaknya terbunuh dalam suatu insiden perkelahian dengan mafia Canton. Wong Fei-Hung tiga kali menikah karena istri-istrinya meninggal dalam usia pendek. Setelah istri ketiganya wafat, Wong Fei-Hung memutuskan untuk hidup sendiri sampai kemudian ia bertemu dengan Mok Gwai Lan, seorang perempuan muda yang kebetulan juga ahli beladiri.

Mok Gwai Lan ini kemudian menjadi pasangan hidupnya hingga akhir hayat. Mok Gwai Lan turut mengajar beladiri pada kelas khusus perempuan di perguruan suaminya.

Pada 1924 Wong Fei-Hung meninggal dalam usia 77 tahun. Masyarakat Cina, khususnya di Kwantung dan Canton mengenangnya sebagai pahlawan pembela kaum mustad’afin (tertindas) yang tidak pernah gentar membela kehormatan mereka. Siapapun dan berapapun jumlah orang yang menindas orang miskin, akan dilawannya dengan segenap kekuatan dan keberanian yang dimilikinya.

Wong Fei-Hung meninggal dengan meninggalkan nama harum yang membuatnya dikenal sebagai manusia yang hidup mulia, salah satu pilihan hidup yang diberikan Allah kepada seorang muslim selain mati Syahid. Semoga segala amal ibadahnya diterima di sisi Alah Swt dan semoga segala kebaikannya menjadi teladan bagi kita, generasi muslim yang hidup setelahnya. Amin. 

*tiada bukti sahih yang dapat sahkan artikel ini. So, anggap je sebagai bahan bacaan dikala free.. Peace..

Sumber : BlogTehSecawan




31 comments:

Seseorang.. said... Best Blogger Tips

Sifuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!
Hahahahahahaa........

Helmy said... Best Blogger Tips

Islam rupanya wong fei hong nie...alhamdulillah

Anonymous said... Best Blogger Tips

tq admin info nie,nice..

Anonymous said... Best Blogger Tips

betul ke die islam?

buDAkBaRUbelAJar said... Best Blogger Tips

xpe taw plak aku wong dei hong nie org islam. taat plak tuh. respect!

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni lah org Melayu..sng sgt nak percaya benda tak da fakta dn bukti..ni perkara ketiga mengarut pernah aku dgr slps ada articles mengatakan Hitler sbenarnya Islam, dan Melayu suatu ketika dulu bangsa teragung di dunia..live in reality guys!

Anonymous said... Best Blogger Tips

HE IS NOT MUSLIM...NONSENSE..BODO BETUL.

Anonymous said... Best Blogger Tips

http://en.wikipedia.org/wiki/Wong_Fei-hung

Tak mention he is a muslim....get your facts right!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mungkin dia btl muslim. Fakta sej esp sej kegemilngan islam sering dsembunyikn atas keptgn peribdi pihak lain. But, fakta sej yg ada blh diubah sekiranya ada fakta sahih..

Anonymous said... Best Blogger Tips

haha...faisal hussein wong.. hahaha..

Anonymous said... Best Blogger Tips

korang ni tak fikirkah ttg implikasi buruk cerita2 spt ni..banggalah tu kalau si wong ni Muslim, atau Hitler atau Obama atau Mark Zugeberg dll..kalau betullah kenbenarannya aku sbg seorg Muslim pun bangga..tp sbnarnya memburukan agama..org akan pertikaikan fakta contoh: "kalau wong ni muslim kenapa dia makan babi, kenapa tak pernah nampak g masjid, cth lain..kalau Hitler ni Muslim kenapa bunuh org, lps tu bunuh diri sendiri..Nama agama jg rosak..

byk lg tokoh Islam lain yg boleh dibanggakan, xperlu citer2 mengarut ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

islam ka apa ka kebenaran hanya tuhan yg tahu..kita ni ambik je yg positif dr pa yg dia dah lakarkan...sifat positif dia mksd aku..i2 lbh penting dr bergaduh sesama sndr...

Anonymous said... Best Blogger Tips

monyet la ko nie,,jgn tnjuk kn kbodohan mu disini,,, open la sket,,, dh mmng hakikat yg islam smpai ke tanah besar cine bratus-ratus thun dahulu sbelum ke asia teggara,,dan lagi 1!!! ko tu cube tnjuk pndai sngt,,,,ko tu monyet,,,klu btul pon melayu diantare masyarakat yg trunggul ketike dahulu,, ko pon ptut bangge,,bukan nye bangkang!!! xyah pning2 kepale,,,,nak bace,,bace je la,,xyah tnjuk pndai,,ok!!! pyah btul ckp ngan monyet!!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

haha bodo, bahasa dan kebanyakan adat pun cilok dari bangsa lain ada ati nak berangan pnah jdi antara bangsa yang terunggul...ckp ikut fakta la wei jgn ikut kepala lutut....

Anonymous said... Best Blogger Tips

korang kena nilai baik buruk sesuatu bukan dgn tersurat nya shj tapi lebih penting yang tersirat..memang lah positif tu baik..tapi kena lah bertempat..kadang2 cerita2 macam ni direka sbg jarum halus tersembunyi menusuk pemikiran kosong orang2 Islam..Apa baik cerita macam ni? Cer cerita kalau pandai sangat? Aku nampak keburukan melebihi kebaikan, i.e.:

1. Merosakkan nama Agama (sprti aku terang di atas)
2. Bangga tak bertempat sehingga terleka dgn realiti (cth: org Islam smkin mundur)
3. Percaya kepada benda yg tak berfakta, menjukkan kpd musuh longgarnya mentaliti dn cara berfikiran yg sggup menerima maklumat palsu
4. kdg2 benda yg palsu kalau diulang2 atau diyakini benar, lama kelamaan akan dianggap fakta, so nanti bercampurlah hak dgn batil.
5. Konklusinya..kalau nama agama dirosakan, kita leka, tak pandai nak membeza yg hak dn batil, dan hak bercampur dgn batil, MAKA DAKYAH JAHAT MUSUH TLH BERJAYA..kbai

Anonymous said... Best Blogger Tips

monyet yg pndai bertutur,,,i like,,,hehe,, awak mmng bgus!!! hehe

Anonymous said... Best Blogger Tips

pasnie ada pla yg ckp bhawa christian itu dahulu muslim..huahuahuauahuahuahua

Anonymous said... Best Blogger Tips

Interesting info tp agak meragukan...fu3...Plg obvious Manchuria bkn korea. Manchuria klu skrg rasenye area northeast China, small region antara Russia & China. Tp Goguryeo (yakni Korea) mmg de military clash dgn Manchuria. Sje nak share dgn sesama kita & bkn nk tunjuk pndai.

Anonymous said... Best Blogger Tips

eh eh... 'fei hong' tu berlakon dalam filem bunohan kan... yg ayah dia nama hong abu hassan tuh.. wakakakakakaka

Anonymous said... Best Blogger Tips

untuk tatapan n bahan bacan.. yg emo sngt pe hal.. bengong.. hahaha bace je la...

Anonymous said... Best Blogger Tips

btuli2... takperlu d pertikai kan... ape pun tak buleh..

Anonymous said... Best Blogger Tips

kungfu mabuk..haha..paling top kot..cmne org islam leh mabuk nih..

Anonymous said... Best Blogger Tips

monky thehellwiththeworldtoday!!! i lap u!!! hahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

benar apa bbohong wong fdei hung islam , kalu dia islam ya baguss.........wkwkwk

Anonymous said... Best Blogger Tips

faizal husin gila2 remaja ader lh.hahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahahahaha......you guys take this as a fact without any concrete facts? it shows how shallow you guys are....sad

Unknown said... Best Blogger Tips

http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/02/baru-sehari-tayang-london-love-story-3.html
http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/02/mandi-2-kali-sehari-ternyata-tak-baik.html
http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/02/polisi-26-korban-tewas-kecelakaan-bus.html

QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
-KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
• BandarQ
• AduQ
• Capsa
• Domino99
• Poker
• Bandarpoker.
• Sakong
Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
customer service kami yang profesional dan ramah.
NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
• WA: +62 813 8217 0873
• BB : D60E4A61
• BB : 2B3D83BE
Come & Join Us!

Mr.ReD said... Best Blogger Tips

setuju sangat...hakikat.

Mr.ReD said... Best Blogger Tips

https://parahyangan.wordpress.com/2010/05/05/hoax-wong-fei-hung-seorang-muslim-adalah-hoax/

Unknown said... Best Blogger Tips

Saya hargai penulis menaruh respect pada Wong Fei Hung, terlepas bnr atau tdk nya beliau muslim... Tapi saya sarankan penulis bnr2 menghargai berdasarkan fakta riil... Dengan menyebut Manchuria adalah Korea dan dinasti Chin menundukan dinaati Yuan, anda sdh tdk menulis berdasarkan fakta sejarah yg diakui scr standar... Dinasti Yuan (Mongol) diruntuhkan oleh dinasti Ming (Chinese) dan baru dinasti Ming ditunturkan dinasti Chin (Manchu)... Miss seperti ini akan membuat pembaca meragukan fakta lain nya yg anda sodorkan disini... Salam GBU

Unknown said... Best Blogger Tips

WONG FEI HUNG ISLAM ITU HOAX ...!!! DATANG KE CHINA KLO MAU TAU BENARNYA..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...