Kongsikan Entri Kami

Wednesday 5 October 2011

Cute : "Smokey", Kucing Paling Bising Di Dunia


Kucing yang diberi nama Smokey ini adalah merupakan kucing yang paling bising di dunia. Tapi bukan bunyi meow, sebaliknya bunyi dengkuran atau "purr". Purr adalah bunyi yang dihasilkan oleh kucing apabila ia gembira.

Pemiliknya, Ruth Adams yang tinggal di Pitsford, Northampton, United Kingdom berkata, "Saya tidak pernah mendengar dengkuran yang sekuat ini dalam hidup saya. Malahan dengkurannya dapat menghentikan percakapan kami untuk menoleh ke arah dia."

Alat pengukur kenyaringan mencatatkan dengkuran Smokey mencapai kekuatan 92 desibel. Malahan ketika alat ini diletakkan 5 meter dari posisinya masih mencatatkan ukuran yang cukup tinggi iaitu 80 desibel. Ia adalah kekuatan yang sama seperti bunyi sebuah pesawat Boeing 737 ketika mendarat.

"Keadaan ini kadang-kadang melucukan kami sekeluarga, kadang-kadang menyakitkan hati, tergantung kepada mood kamu saat itu," kata Ruth yang sudah terbiasa dengan suara dengkuran kucingnya.

Dibantu oleh Diana Johnson dari pihak lembaga Perlindungan Kucing di Northampton, Ruth berniat untuk mendaftarkannya ke Guinnes World Record. Akan tetapi, pihak Guinness belum memiliki kategori khusus untuk kucing dengan dengkuran atau "purr" paling kuat.

Video


Sumber: BI

 

1 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

klu kt rumah aku. hari2 makan kaki kucing ni.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...