Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 27 June 2012

Info : Bahasa Kesat/Kasar Yang Selalu Digunakan Pada Masa Kini


Sedar tak sedar dari perbualan harian kita, bahasa kasar telah dilembutkan sebenarnya dari perkataan kasar yang boleh mendapat penumbuk kat muka kita.Perkataan- perkataan ini biasanya digunakan oleh remaja dan golongan yang tak berapa nak remaja.

SIOT:
Siot adalah dari perkataan bodoh ataupun sialan. Mana lagi lembut "Siot la kau ni,janji pukul 2 sampai pukul 5" berbanding " Kau ni memang b*d*! Janji pukul 2 datang pukul 5".

KLEPET/REMBAT:
Dari perkataan curi/rompak. Contoh ayat: Kau kelepet artikel dari blog isuhangat? berbanding Kau curi artikel dari blog isuhangat?

SEKODENG:
Dari perkataan mengintai/mengendap . Contoh ayat: "Jom sekodeng anak Pak Ali". Mana lebih lembut dari "Jom mengendap anak Pak Ali".

HAMPEH:
Dari perkataan tidak berguna. Mana lebih menyirap? "Kau ni memang hampeh! " berbanding "Kau ni memang tak berguna!"

KELENTONG
Dari perkataan menipu. "Alah kau ni memang kaki kelentong" berbanding "Alah kau! ni memang penipu"

WAK LU:
Ini gurauan yang agak kasar sebenarnya dari perkataan bapak kau. Mau kena penerajang kalau berkata "Bapak Kau!" berbanding perkataan "Wak lu!"

SIOL:
sama jugak maksud mcm siot....

KEWAK:
maksudnye adalah pu**ma*...kalo kite ckp 'kewak la ko' adalah lagi lembut berbanding 'pu**ma* la ko'..

BATAK :
lebih kpd jakun @ rakun...kehkehkeh..."batak tahap gaban tul la..ko ni fizie" Cth....jgn mare...kehkehkeh....

Cipanos :
Huh..kata ganti kpd babinos....so..jgn gne selalu ayat ni...pasti muka korg akan kne nos nnt....warwarwar....

Gampang : kata ganti diri utk melempang @ pelempang....."hari2 radinnaz gampang icu..." huh...sungguh kejam ayat tu....kuikuikui

CEREMPIT (sifat2 OKU dan tak cukup sifat yg suka kutuk2 n ngata2 kat belakang)
cth: ish2... ramai betul budak2 cerempit skrg ni ye..... mcm ada sorang kuli aku tu dah jadik budak cerempit.. baru masuk keja dan pandai nk demand gaji tinggi...keja buat2 ala2 kadar jek

BOTOL (b*d*h tolol)
cth: mmg botol la mamat tu.... aku suh buat lain dia buat lain.... ada ke buat air sirap dia letak sos cili.... aku kata jus SIRAP...... bukan jus SOS CILI.... itu sowang lagi kuli aku yg sll gitu

HAPRAK (ada kepala mcm ok tp tp tak leh pakai punye)
cth: haprak betul la makhluk sekor ni, muka je nampak brutal.. pastu ckp bgai nak gah je tp bila ada filem hindustan ...... tang part sedih tu siap nangis2 lagi tersedu sedan... siap meleleh2 hingus tu.... kata aku yg lebih...dia pun lagi lebey..... ni pun sowang lagi kuli aku...

CEKLETO'EH Cekleto'eh ada satu perkataan dari Nairobi, Africa merupakan perkataan PALING UNIVERSAL sekali kerana ia boleh digunapakai di beberapa ayat dan tempat...

contoh :-

Nak makan-
"Jom kita cekleto'eh nasik goreng... lapor ni"

Mencuri :-
"Seekor tenggiling rempit telah mencekleto'eh motor mat rempit lain.."

Menipu :-
"Ko jangan nak cekleto'eh aku. Semalam aku tengok kat lorong, harga gab RM10 je semalam"

Berak :-
"Apaaa makkk??? Orang dalam jamban ni...tengah cekleto'eh" kata Fizie yang tengah berak dalam bilik tidurnya sambil ditemani sliparjepun.

Bahasa Office :-
"Setelah syarikat mengalami peningkatan cekleto'eh, kapasiti cekleto'eh didalam gudang akan meningkatkan kadar sifar cekleto'eh"

Seks suami isteri :-
"Aku nak balik awal ni, nak cekleto'eh bini.."

BINGAI
utk ssorg yg b*d*h, xphm bahase @ org pggl wt xtau / wt b*d*h...
(hanya grau2an bdk skula)

SUWEI
srg yg btl2 bengong or wt2 bengong...
(hanya grau2an bdak skola)

sengal
haku pon tatau maknanya camana... tapi kalau ditunjukkan pada seseorg, gerenti org tu bertaraf tak guna...

cap ayam/cikai...
low class punya brg.....

harun salim ...... hamjadah...

BADIGOL SOOT=org2 yg perangai cam hampeh,xleh diarap,soh wat len tp die wat mende len,perasan hensem(bg laki2),bla..bla..bla..bla..

HABANGJAKANGSUK=harimau kumbang jatoh longkang...eeeee...busuk!!!!

SUNCAHTOT=suntut sampai pecah lubang bontot

TEJUJU=terajang laju2

TAMYAKCUK=tamparan ketiak bucuk

KUTAK=kuli batak
cth ayat:

Radinnaz:Ko ni BADIGOL SOOT btol la Cleaner.Aku sumpah ko jd SOOT BADIGOL bru ko tau!

Cleaner:Ye boss..hambe akui hambe ni mmg BADIGOL SOOT.Tp SOOT BADIGOL tu da lebey...hambe truz jd marah. Ni yg hambe rs cam nak btukar jd HABANGJAKANGSUK ni.

Radinnaz: a-eh,lawan toke lak ko ye??Nak kene SUNCAHTOT ke ko ni??Ke ko nak kene TEJUJU gn aku??

Cleaner:boss kire boss pye SUNCAHTOT gn TEJUJU je..hambe punye TAMYAKCUK boss xrase g..lg sedap dr ABC kt kdai kite ni

Radinnaz:Eh,bile mase lak kite kd shepatner ni??Igt,ko tu KUTAK aku je..Dah,g basoh jamban kt blakang tu..da bau ketiak Mr Rie da jamban aku tu..

Cleaner: Jamban boss??hemoh2!

sewel = sengal
ko nih 'sewel' la cuci tandas...

cak'ekg = gempak
abe fiziekal nih 'cak'ekg' la...

spenda = lurus bendul
ko nih amatlah 'spenda' cuci tandas. cube la jadi mcm abe fiziekal iaitu org yg baik2 belaka...

lantoi = celaka
mengapala si cuci tandas nih amatlah lantoi perangainye...

p/s : Mungkin lain tempat lain terjemahannya... jika ada yang salah, sila betulkan di ruangan komen yer.. peace.. Bahasa melambangkan peribadi seseorang itu... 

Sumber : here

21 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

first...yeah!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

1ST B1TCH :D

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

Terima kash admin atas post yang sangat bermanfaat ini...ianya sangat bermanfaat dan menjadi bekalan kita dunia dan akhirat....ilmu ini sungguh mulia, dan kita haruslah mengamalkan ilmu yang telah dianugerahkan kepada kita...bak kata pepatah, lmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah...maka, amalkan lah ilmu ini.....gunakanlah ilmu ini untuk kebaikan kita bersama....

Anonymous said... Best Blogger Tips

org atas aku ni da nape?? dpt hidayah ke??

Anonymous said... Best Blogger Tips

bahasa pelaq ni aq slalu dengaq org perak ngan slangor sebut... x banyak perkataan di atas disebut di penang ngan kedah..wkwkwkw

Anonymous said... Best Blogger Tips

PUKIMAK KO SEMENANJING!!!!PROMOTE BAHASA KO LAH NI,SIAL LA....

Anonymous said... Best Blogger Tips

xhabis2 nk kutuk semenanjung....agk nye org sm kot yg kutuk pnyokong msia...nk kate org smenanjung mcm tu tp sdg kn dy sendiri gune pkataan mcm tu...isy..teruk btl...pe nk jadi org zaman skunk...hurm

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

orang berok-neo kenapa?sakit hati?pergilah buat blog sendiri, pastu promote bahasa korang yang macam ********** tu.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

bahasa remaja hulu mana ni? x penah dgr pun.

Anonymous said... Best Blogger Tips

aq cam x stuju jek mksud gampang tu,,,,bole trangkan x mksud nie,,"minah tu cam gampang jek",, klu ikut bahasa seberang pulak gampang tu lebih kepada,,"mudah",,,so,,;-) sekadar pendapat,,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

pembetulan....
siot/siol = sial. contoh "ko ni cam siot jerr" = "ko ni mcm sial laa" kan ke kasar tu.....
gampang = lbih kurang haramjadah. contoh "mcm gampang je la" = macam haramjadah je la" memang kasar kann....

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 02:27.... mmg gampang tu kalau org seberang kata mudah/senang.... tp d bahagian perak ke utara gampang membawa maksud tak guna or sial oe haramjadah....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Memang elok sangat penggunaan bahasa masing-masing bila komen dekat sini. Tak pernah beralas pun bahasanya.

Anonymous said... Best Blogger Tips

patut kena masuk kamus ayat2 nie...wakakakakaka

-mr.fapson-

Anonymous said... Best Blogger Tips

PALUIIIIIII!!!!!!!!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

bongong ...ayat2 bodoh gi ajar org nak wat pe si admin tongong neh!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

gampang = anak haram (perak)
pelaq = celaka (utara)

FiZi@ZiFi said... Best Blogger Tips

agak-agaklah, guna contoh ayat Batak kat nama mcm saya ni, iaitu fizi...huhu

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau cinabeng ap pulak ?

Anonymous said... Best Blogger Tips

PUKITAI!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sangap - bahasa honolulu

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...