Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 4 September 2013

OMG : Bandar Yang Hilang Ketika Gempa Bumi Di China Muncul Kembali (8 Gambar)


Koleksi gambar-gambar dibawah ini menunjukkan pemandangan menakjubkan sebuah bandar yang secara keseluruhannya telah muncul dari tasik kira-kira lima tahun selepas ia tenggelam berikutan gempa bumi yang berlaku secara besar-besaran.

Hampir 10 buah bangunan termasuk rumah, pejabat dan sekolah rendah telah beransur-ansur muncul dari air selepas bandar Xuanping musnah pada tahun 2008.

Satu gempa bumi berukuran 8.0 pada skala Richter melanda kampung di Beichuan County, Wilayah Sichuan  menyebabkan ia tenggelam sepenuhnya oleh air tasik bersebelahan.

Pada bulan Julai lalu, tebing tasik yang mengalami kerosakkan teruk selepas banjir terbesar dalam 50 tahun di China te;ah menyebabkan air banjir untuk kembali surut.

Paras air kini telah jatuh dari 712 meter di atas paras laut kepada  703 meter, menyebabkan kemunculan semula bandar berkenaan.

Malah, bendera kebangsaan China yang tergantung di tiang sekolah rendah Xuanping turut masih berada di tempat asalnya seolah-olah menanti untuk berkibar semula.

Kebanykkan mereka yang pernah tinggal di bandar itu telah kembali ke kawasan tersebut untuk melihat kesan peninggalan yang ada di sekitar bekas rumah mereka.

Kuarters kediaman kakitangan kerajaan dan unit pejabat muncul dari dalam air bersama-sama dengan bangunan lain dan kira-kira 10 buah rumah.

Kemunculan semula bandar itu amat serupa dengan sebahagian daripada jalan cerita dalam rancangan sensasi, Channel 4 iaitu The Returned.

Rancangan bersiri Perancis yang dijalankan di bandar gunung kecil di mana ramai orang mati muncul semula, seolah-olah mereka masih hidup dan normal.


Sumber : Here

16 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Alhamdulillah..malaysia tk jadi mcm nie..
Tenggelam...
Apa pun Malaysia masih aman.

Anonymous said... Best Blogger Tips

syukur..

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau PR memerintah sure Malaysia ke gempa mcm ni juga. PR ialah bangang!

Anonymous said... Best Blogger Tips

djauhkan p.r memerntah,,,, nnti rmai tpesong,,,, kne lahknat nti,,,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yela...ikot la najib penipu tu....mnyak naik sbb nk kaver duit yg dia pkai untk plihan rayaa...malaysia tnggu masa nk bankrup ja

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yela...ikot la najib penipu tu....mnyak naik sbb nk kaver duit yg dia pkai untk plihan rayaa...malaysia tnggu masa nk bankrup ja

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 08:15 sila bgkus kain bju dminta sgra pndh ke ngara lain,,,,, ngara plng sesuai adalah thai sb ko pun kerap ke thai buat pmbedaha jntina ngn onyang ko....

Anonymous said... Best Blogger Tips

"Tidak perlu ada lagi tajaan bas, trip bercuti ke luar negara dan banyak lagi. Sekarang, kerajaan perlu berjimat, bukan rakyat," Fikir2 kn..
-MACAI YG VANGANG-

Anonymous said... Best Blogger Tips

BRIM = minyak naik + rege rumah naik + barang naik + GST.. Terima kasih PM! Puiiiiiiiii..

Anonymous said... Best Blogger Tips

anda berasa mahal duduk di Meleysia? sila berambus ke Timur Leste!
sila bawak abah kau sekali! wat menyemak Meleysia sahaja! far que!

Anonymous said... Best Blogger Tips

pi mampos la korang pencacai BN kt atas ni sume..babi sial petrol naik lg..pasni barang2 asas sume naik.per lg..kami rakyat disuruh berjimat korang punyer pemimpin boros nk mampos.membazir wang rakyat..

Anonymous said... Best Blogger Tips

BEtul tu Aku sokong 100%

Anonymous said... Best Blogger Tips

bangang lahanat dah kau undi BN kau nak menganjing mcm sundal!
abah kau pun pangkah BN lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

menganjing bahasa opah kau ker bro..x pernah aku dengar pon ayat gitu..ko ni mesti pencacai BN

Anonymous said... Best Blogger Tips

Masa anwar jadi menteri kewangan minyak naik 10 sen je seliter..walaupun ekonomi tak stabil..anwar bijak cume dah kantoi pecah amanah..1 family mempunyai background doktor falsafah...BN dh lama sgt memerintah negara sebb tu nak tunjuk besar...bapa perdana menteri, dia hidup mewah..skrg dia dah jadi perdana menteri, dari kecik hidup mewah itula dia xnampak dah..Dia pun byk dah bt salah cume belum kantoi lagi..sila bukak mata penyokong BN

Anonymous said... Best Blogger Tips

hanyalah peringatan ALLAh S.W.T kpd kita.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...