Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 3 September 2013

Info : 100 Fakta Menarik Tentang Korea Selatan (Gambar)


Jom baca 100 fakta mengenai Korea Selatan.. Layan...

1. Orang Korea jarang makan guna tangan kerana dianggap sebagai kurang sopan

2. Orang Korea suka makan bawang putih kerana dipercayai dapat meneutralkan darah

3. Selain disebut sebagai negara Gingseng, Korea Selatan juga terkenal dengan gelaran 'Republic of Plastic Surgery'

4. Remaja di Korea lebih suka hadiah ulang tahun seperti pembedahan plastik berbanding hadiah seperti kereta dan sejenisnya

5. Had umur remaja Korea untuk melakukan pembedahan plastik mestilah berumur atas 14 tahun

6. Negara yang ingin bersaing dengan Korea dalam hal pembedahan plastik adalah Thailand.

7. Majalah-majalah di Korea mempunyai banyak iklan tentang pembedahan plastik dan itu adalah perkara biasa

8. 50% wanita berumur 20 tahun di Korea Selatan pernah menjalani pembedahan plastik.

9. Semasa cuti sekolah panjang, kebanyakkan pelajar Korea akan melakukan pembedahan plastik.

10. Tempat pembedahan plastik paling canggih dan moden berada di Korea Selatan

11. Artis Korea yang melakukan pembedahan plastik adalah perkara yang perlu dan biasa.

12. 40% pengunjung klinik untuk pembedahan plastik adalah golongan lelaki.

13. Rata-rata lelaki Korea menjalankan pembedahan pada bahagian mata agar menjadi lebih besar dan ada juga lelaki Korea yang menjalani pembedahan plastik untuk mengecilkan payudaranya.

14. Berdasarkan kajian, lelaki Korea melakukan pembedahan plastik kerana ingin kelihatan seperti Jang Dong Gun

15. Kos pembedahan plastik di Korea 50% lebih murah berbanding Jepun.

16. Wanita Korea yang menjalani pembedahan plastik agar wajah kelihatan seperti Song Hye Gyo

17. Pembedahan plastik adalah perkara yang biasa di Korea, jadi ia bukan satu masalah jika banyak artis yang melakukan pembedahan plastik

18. Wanita Korea ramai yang mengubah mata mereka menjadi lebih besar dengan pembedahan plastik

19. Mengikut kajian responden, 70% lelaki ingin menjalani pembedahan plastik

20. Kebanyakkan orang Korea menghabiskan 30% dari hasil pendapatan untuk pembedahan plastik

21. Di Korea Selatan, terdapat 1,200 doktor bedah plastik, namun jumlah itu masih dianggap kurang.

22. 95% orang Korea yang mempuyai lipatan di kelopak mata adalah hasil dari pembedahan plastik.

23. 25% ibu-ibu di Korea menyuruh anaknya yang masih berumur 12-16 tahun untuk melakukan pembedahan plastik

24. 76% wanita Korea berumur 20-30 tahun sudah melakukan pembedahan plastik

25. Di Korea, masih tiada lagi ujian untuk menentukan kecemerlangan pelajar dan 2 minggu sebelum ujian bermula, perpustakaan akan penuh dengan pelajar.

26. Di Korea, sekiranya ada pensyarah yang terlambat walau hanya 2 minit, maka pensyarah tadi akan segera meminta maaf kepada mahasiswanya

27. Semua mahasiswa Korea diwajibkan untuk bercuti selama 1 semester atau lebih sepanjang menjadi mahasiswa

28. Di Korea, Kimchi dipercayai dapat menambah selera makan.

29. Kimchi tersenarai di dalam 5 makanan tersihat dunia versi Majalah Healt Magazine

30. Di Korea, enjin carian Yahoo dan Google kurang popular kerana mereka lebih suka menggunakan enjin carian tempatan.

31. Ketika mengambil gambar, orang Korea lebih suka mengucapkan perkataan 'kimchi' daripada 'cheese'

32. Bahasa pergaulan remaja Korea lebih cenderung berbentuk singkatan seperti "AMIGO", salah satu judul lagu SHINee yang panjangnya adalah Areumdaun Minyeorueljoahamyeon Gosaenghanda (Hati jadi sakit ketika kamu jatuh cinta dengan si cantik)

33. Di Korea, ada hantu nakal yang disebut Dokkaebi, mempunyai 1 tanduk di kepalanya dan selalu membawa tongkat ajaib

34. Orang Korea suka makan mie di kedai kerana kalau dibungkus, ia akan berasa kurang panas dan itu sudah jadi kebiasaan.

35. Orang Korea bebas untuk memilih agama masing-masing. Bahkan orang Korea juga boleh untuk tidak memilih/ menganut agama apapun.

36. Jumlah penduduk Korea Selatan yang belum/ tidak memiliki agama sekitar 45.6%

37. Orang Korea biasanya makan dengan duduk di atas bantal (tanpa kursi) pada meja yang rendah dengan posisi kaki bersila.

38. Hallyu atau Korean Wave adalah istilah yang diberikan untuk tersebarnya budaya Pop Korea di pelbagai negara di dunia

39. Perusahaan TV Korea mengeluarkan biaya yang besar untuk menghasilkan drama dan ada yang berjaya di eksport keluar negara.

40. Marga Kim adalah marga paling banyak dipakai di Korea.

41. Bahasa Korea diakui sebagai bahasa paling logik di dunia karena konsonan dan vokal mudah dibezakan. Terutama konsonan menunjuk lokasi bibir, mulut, dan lidah

42. Rain adalah penyanyi Korea yang mengadakan konset antarabangsa di Madison Square Garden

43. Di Korea Selatan, terdapat siaran EBS(Educational Broadcasting System) untuk membantu pelajar belajar dengan lebih efisyen.

44. Lokasi pengambaran filem/drama bersiri Korea kebanyakan di buat di lokasi-lokasi menarik di Korea sekaligus dapat mempromosikannya

45. Pemilihan muzik latar untuk drama bersiri Korea sangat penting, bahkan semua pihak perlu terlibat bersama menghasilkannya.

46. Kebanyakkan drama bersiri/filem Korea yang di adaptasi dari komik/novel yang berjaya.

47. Drama bersiri Korea sangat digemari kerana jalan cerita yang menarik dan jumlah episod yang tidak terlalu banyak

48. Ketika ujian akhir di Korea, banyak keluarga akan memberi semangat kepada anak-anak agar sapat lulus dengan cemerlang.

49. Korea Selatan adalah negara yang paling maju dan inovatif untuk urusan pembedahan plastik

50. Pohon pinus adalah pohon cinta bagi orang Korea kerana mengandungi ikatan cinta yang kukuh, lurus dan tak akan pernah berakhir

51. Pulau Nami adalah pulau buatan yang dijadikan lokasi pengambaran drama bersiri Korea yang sangat terkenal iaitu Winter Sonata

52. Untuk mengelilingi Pulau Nami, hanya diperlukan masa selama  2 jam dengan hanya berjalan kaki.

53. Banyak drama bersiri Korea yang melibatkan pohon pinus

54. Kunjungan ke Muzium Teddy Bear di Korea meningkat setelah tertayangnya drama bersiri berjudul Goong/Princess Hours.

55. Kantin dalam drama bersiri BFF sebenarnya berbeza dengan tempat sekolah itu sendiri

56. Kebanyakkan orang Korea membunuh diri dengan cara menggantung dirinya

57. Pemerintah Korea membuka kaunter nasihat untuk mereka yang mengalami stress agar dapat mengurangkan kejadian bunuh diri

58. Artis korea tidak terlalu jaim

59. Salah satu penyebab bunuh diri di Korea adalah faktor ekonomi dan stress.

60. Ada laman web bunuh diri di Korea, dimana pengunjungnya akan berbual dan bertemu untuk bunuh diri bersama.

61. Banyak juga remaja Korea yang mengalami stress mengikut idolanya untuk membunuh diri sebagai jalan keluar

62. Remaja Korea rata-ratanya membunuh diri kerana stress akibat tempoh belajar yang panjang di Korea

63. Pemerintah Korea berjaya menutup sebanyak 250 laman web untuk membunuh diri pada tahun ini

64. Orang Korea suka minum kopi luwak dari Indonesia

65. Orang Korea jika berbuat salah akan segera mengakuinya dengan cepat dan jujur

66. Ada obor-obor yang di makan hidup-hidup oleh orang Korea

67. Tiada pelajar Korea yang merokok

68. Suneung atau Ujian Masuk Perguruan Tinggi Negeri di Korea dilaksanakan pada 13 November dan merupakan sesuatu yang unik

69. Suneung sangat dinanti-nantikan oleh para pelajar sekolah menengah di Korea kerana pada hari itu mereka akan bermati-matian menjawab soalan ujian.

70. Keluarga pelajar yang mengambil ujian di Suneung akan membawa sepanduk sebagai pemberi semangat

71. Pelajar sekolah menengah di Korea sudah diberikan tugasan rumah dan hanya disuruh belajar untuk ujian Suneung

72. Sekiranya lokasi ujian dijalankan berdekatan dengan bangunan atau stadium, maka bangunan/stadium itu akan ditutup sepanjang ujian berjalan.

73. Ahli keluarga akan memberikan hadiah kepada pelajar sebelum mengikuti Suneung

74. Hadiah yang biasa diberikan kepada pelajar ketika ujian Suneung adalah garpu, cermin dan tisu tandas. Garpu dianggap sebagai semoga tepat mengenai sasaran (jawapan).

75. Ada juga yang memberi semangat kepada pelajar yang mengambil ujian dengan mengupah pasukan sorak

76. Peserta ujian juga dilarang dari makan sup rumpai laut kerana licin. Dan licin sama ertinya dengan jatuh dan gagal.

77. Orang Korea memiliki sikap disiplin yang tinggi

78. Orang Korea suka mengucapkan aigoo (OMG)

79. Orang Korea lebih suka mengucapkan saranghae kepada teman rapat berbanding kekasih.

80. Banyak pelajar Korea yang bunuh diri kerana gagal masuk ke universiti. Sekitar 200 pelajar Korea bunuh diri kerana gagal masuk ke universiti selama setahun.

81. Ada beberapa sekolah di Korea yang jam belajarnya adalah 15 jam sehari

82. Orang Korea jarang mandi ketika musim sejuk

83. Kebanyakan makanan Korea mengandungi babi

84. Warga Korea Selatan dinobatkan sebagai warga negara paling stress di dunia kerana sukarnya kehidupan disana sehingga banyak yang mati bunuh diri

85. Orang Korea suka makanan panas

86. Kebanyakan lelaki Korea lebih romantik dan penyabar berbanding kekasihnya

87. Lelaki yang minum arak adalah perkara biasa di Korea

88. 81% penduduk Korea mengalami stress pada setiap hari

89. Orang Korea sudah terbiasa dengan antri dan berisik

90. Orang Korea kebanyakkannya menganut agama Buddha

91. Anak-anak perempuan di Korea biasanya bermain permainan gongginori iaitu sejenis permainan mirip dengan bola jaring.

92. Pulau Jeju adalah pulau paling terkenal di Korea dan sering dijadikan tempat pengambaran drama bersiri Korea

93. Tidak ada tempoh orientasi siswa ketika remaja Korea mula masuk ke universiti

94. The Garden of Morning Calm adalah taman tempat pengambaran drama bersiri You're Beautiful semasa Go Mi Nam memakai baju perempuan di rumah kaca

95. Jika ada yang mengucapkan "terima kasih" mereka jarang menggunakan kata "sama-sama" kerana diangap kurang sopan, tapi mereka lebih sering mengucapkan "tidak mengapa"

96. Orang Korea lebih suka menggunakan enjin carian tempatanl seperti Daum

97. Jika ada yang mengatakan "kamu cantik/" orang Korea jarang membalas "terima kasih" kerana dianggap terlalu bongkak. Mereka sering mengatakan "aah aniyo (tidaklah)"

98. Bunuh diri merupakan penyebab kematian utama bagi lelaki Korea yang berusia antara 18-35 tahun

99. Ketika putus cinta, kebanyakan lelaki yang akan berasa trauma atau sakit hati berpanjangan kerana mereka lebih menghargai

100. Orang Korea jika berbuat salah akan cepat meminta maaf.

Sumber : Here

27 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pundek.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Gle babi malaysia x dpt cm nie

Anonymous said... Best Blogger Tips

babi gile pundek sapa nak baca pjg mcm lahanat ni!
baik jual novel !
cam haram!
abah kau la!

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku suka part jam belajar dekat sesetengah sekolah sampai 15 jam. mana tak genius orang korea plus ramai yang stress. mungkin masa tidur tak cukup

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau otak lembam mcm kau, sekolah 25 jam pun tetap bengap! takyah nak puji sgt la Korea lahanat ni!
abah kau pun pelajar lembam!

Anonymous said... Best Blogger Tips

nmpk sgt Tora2 atas ak ni xblaja, shari 24 jam je
25jam abah kau!

Seram nih~~

Anonymous said... Best Blogger Tips

25 jam aku perli bangang kat atas tu lahanat!
kau pun bangang baca 25 jam buat apa tongong?
... it metaphor bahalol! don't take it laterally...
abah kau mana penah ajar metaphor!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Xmenarik pon pasal korea..bnyk pasal plastik je..

Anonymous said... Best Blogger Tips

101. Filem lucah akan ditayangkan di TV selepas pukul 12mlm.
102. Kebanyakkan peniaga adalah lelaki. Salegirls sangat kurang. Saleman sangat ramai.
103. Rata rata penduduk korea kurus kurus. Obes terlalu sedikit. 1 dalam 1000. Mungkin disebabkan masakan syushi.
104. Toilet di Korea tiada air. Lepas berak selet pakai kertas. Kencing tak perlu basuh.
105. Tanda salib berselirat mcm antena TV permandangan di kawasan perumahan penduduk.
106. Ramai org Korea tak pandai berbahasa inggeris. 1, 2, 3 pun tak tahu langsung. Tapi negara korea lebih maju dpd Malaysia.

Anonymous said... Best Blogger Tips

korea mju sb drng bnga dgn ngara drng,,, support spenuhnya d kerjaan... tpi ngara korea adlh bkn trbaek.... crita2 korea xble blah.. plakun2 tua dmakeup dijdkan watak muda,,,, mmg crita korea totaly sakai gle,,,,ori rupa drng sngt sembab n huduh.... orng mlysia lg cntik2,,,,,, korea sakai

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalau rakyat Korea tu menganut agama Islam, insyaAllah mereka akan kurang stress... sapa2 ada duit lebih bermusafir dan berdakwahlah di Korea...

Anonymous said... Best Blogger Tips

rakyat kelantan pun menganut islam tapi asik kawin cerai. kes HIV pun byk kat sana. mohon berdakwah kat kelantan dulu sblm ke korea.
mohon dakwah kat abah kau juga!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Adakah rakyat ditipu?

Harga terkini minyak RON95 RM2.10 seliter dan diberitakan kerajaan menanggung RM0.63 subsidi setiap liter.

Harga minyak RON97 pula RM2.70 seliter dan tiada subsidi kerajaan.

Dengan kata lain Harga RON97 = RM2.70
Harga RON95 RM2.10 + (Subsidi RM0.63) = RM2.73

Kenapa harga minyak RON95 lebih mahal berbanding minyak bermutu tinggi RON97?

Kenapa tak diberi sahaja subsidi RM0.60 kepada RON97 supaya harganya RM2.10 seliter dan semua rakyat dapat menggunakan RON97?

Bukankah kerajaan boleh jimat RM0.03 setiap liter?

logikkah RON95 lebih mahal berbanding RON97?

Anonymous said... Best Blogger Tips

mana dpt tah info minyak ni betol ke x


http://bit.ly/14Uz5of - Abah Kau

Anonymous said... Best Blogger Tips

Haha aq stuju Msti laris pnyelh

Calence said... Best Blogger Tips

Buat penat baca panjang2, semua point berulang..
senang cerita ada 3 je point aku nmpk.
1.plastik surgery
2.bunuh diri
3.stress

setel!

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah ko sorang je pnipu lahanat perot ijau... cpm x lulus dh nk jd pkar math plak... ai dan2 la plak jd pkar ekonomi,,, org cm ko ni cmpk loji taik kuman pun xnk kwn ngn ko.... ank brank sama bodo... k cik2 mkn taik idung gumpal

Anonymous said... Best Blogger Tips

Haha taik idung gumpal...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sesiapa yg nak bunuh diri. Datanglah ke Korea.

Marou Apple Hijau said... Best Blogger Tips

plastik je dari atas


Entri Terbaru Update : Hanya Di Malaysia Versi Instagram Episode 6

Anonymous said... Best Blogger Tips

plastik kimak kau la Marou!
kimak abah kau gak!

Anonymous said... Best Blogger Tips

so org korea makan dengan kaki? sopan?

Anonymous said... Best Blogger Tips

lantak la ngan negara diaorang..org no 2 atas mak kau xdak puki ke?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Eleh,korang nie mcm lah tak pernah pergi Korea.Diorang Smua memanglah buat pembedahan plastik.Macam pak cik aku kat Korea,dia ckp elok2 je.Diorang ada adab
diorang sendiri.Aku sokong Korea Selatan.Lagi2 K-POP.Aku nie orang Kristien.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ceh...sikit2 tengok negara maju, terus berangan-angan "cubalah negara tu islam", mengaku je lah oii korang malu sebab tak ada negara islam yang maju, futuristik, dan rakyat minda kelas pertama..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bertaubatlah sebelum kamu ditaubatkan.anyong chingu...

Obat Pelangsing Badan Wsc Biolo said... Best Blogger Tips

wahh fakta2nya sangat menarik sekali ya gan , terimakasih ..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...