Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Monday, 20 May 2013

Serius : Percayakah Anda Lukisan Ini Berharga $44 Juta? (4 Gambar)


Walaupun tanggapan seni itu terletak pada pandangan penonton, namun "seni" pada lukisan ini betul-betul gila. Tiada siapa yang dapat menyangka bahawa lukisan pada kanvas biru dengan satu garisan putih ini mampu dijual pada harga yang tinggi. Malah, lukisan ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja dengan keadaan mata yang tertutup.

Lukisan yang dinamakan "Onement VI" yang dilukis oleh seorang pelukis ekspresionis abstrak, Barnett Newman telah dijual pada Selasa lalu di pusat lelongan Sotheby dengan nilai USD$43.8 juta.

Lukisan yang dilukis di atas kanvas berukuran 8.5 kaki x 10 kaki ini telah dilukis oleh Newman pada tahun 1953. Hingga semalam, lukisan Newman sebelum ini iaitu "Onement V"  telah memegang rekod dengan nilai USD$22.4 juta pada tahun lepas.

Sekiranya Newman masih hidup, kemungkinan besar karya lukisannya boleh mencecah nilai jualan sebanyak USD$50 juta.


p/s : Gila mahal... 

Sumber : Here

18 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku nana jes, fast & first, wanita pertama di abad ini.

Anonymous said... Best Blogger Tips

pergh....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sekiranya Newman masih hidup, lukisan itu takkan mencecah USD50juta, rm30 pun, belum tentu dapat. Admin, harus Faham, sesuatu karya lukisan itu, hanya dihargai dan nilainya meningkat apabila pelukis itu telah meninggal. Kenapa? kerana apabila beliau meninggal, karyanya tidak akan dihasilkan lagi.
Semasa dia masih hidup, nilainya walaupun murah sekali pun, belum tentu ada sesiapa akan membelinya, kerana beliau telah melukis dengan banyak.(Banyak stok) Saya tahu perkara ini pun daripada para pelukis profesional termasuklah pelukis yang melukis di Central market, k.L.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Admin bodoh...mane die tau karya2 ni sume..bute..dah bodoh tu blajar la tinggi2..stakat diploma bek xyah..kelongkang jugak la ko idop...

muhamad shafiq said... Best Blogger Tips

buta seni btol la tgk la dekat kiri dan kanan garisan putih tu ada mcm imej muka orang kan. peminat seni bukan bodoh oi nak bayar juta2. orang kata lukisan picaso budak tadika pun bleh buat. cuba ko buat tgk. hanya org seni saja yg tau menilai seni.

Anonymous said... Best Blogger Tips

serius aku x nampak muka org..

Anonymous said... Best Blogger Tips

wah...so magnificent! so precious.

Anonymous said... Best Blogger Tips

mana pakar seni ni.. cuba la terangkan.. sudut mana yang menampakkan gambar ini istimewa..

Anonymous said... Best Blogger Tips

WaH ... langsung aQ ndk pham .. hahahaha

muhamad shafiq said... Best Blogger Tips

itu lah seni oi. kalau ko nampak tak seni namanya tu nyata.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sape tak nampak die anak haram

Anonymous said... Best Blogger Tips

muhamad shafiq ko xpyah nk brfalsafah lah babi !!!

ali said... Best Blogger Tips

Aku nmpk muka anak anjing..pergh...br tau,yg aku ni jiwa seni rupa nya

Anonymous said... Best Blogger Tips

haha..disisi ALLAH s.w.t lukisan ini memang tidak ada harganya pun..berilah nilai seberapa tinggi tapi di sisi ALLAH s.w.t memang tak da harga punya..tapi kalo lukisan ini dapat mmbuat orang dkat kpada ALLAH s.w.t barulah ada harga di sisi ALLAH s.w.t..Manusia beriman akan menghargai sesuatu itu mengikut hak penghargaan selayaknya...

Anonymous said... Best Blogger Tips

bajet alim

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni semua dunia...akhirat kekal selama-lamanya

Anonymous said... Best Blogger Tips

Wah! sexynyer lukisan tu! kalah Jessica Alba!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ada aku kesah!!!!!!!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...