Kongsikan Entri Kami

Thursday 11 April 2013

Serius : Villa Especuen, Bandar Yang Ditenggelami Air Selama 25 Tahun (10 Gambar)


Pada tahun 1920-an, sebuah perkampungan pelancongan dinamakan Villa Epecuen didirikan di sepanjang pantai Lago Epecuen, iaitu sebuah tasik garam yang terletak kira-kira 600 kilometer di barat daya Buenos Aires, Argentina. Lago Epecuen adalah seperti kebanyakan tasik gunung yang lain, kecuali satu perbezaan yang penting - ia mempunyai tahap garam kedua tertinggi selepas Laut Mati, dan sepuluh kali lebih tinggi daripada mana-mana lautan.

Kuasa terapeutik Lago Epecuen telah menjadi terkenal selama beberapa abad. Dikatakan bahawa Epecuen - atau "musim bunga yang kekal" - boleh mengubati kemurungan, penyakit sendi, penyakit kulit, anemia, juga merawat penyakit kencing manis.

Menjelang lewat abad ke-19, penduduk dan pengunjung pertama mula tiba di Villa Epecuen dan mendirikan khemah di sepanjang pantai. Villa Epecuen berubah dari kampung gunung yang lengang kepada sebuah resort pelancongan yang sibuk. Kampung itu kemudiannya mempunyai landasan kereta api menghubungkan ke Buenos Aires. 

Tidak lama kemudian, ia menarik kedatangan pelancong dari seluruh Amerika Selatan dan Dunia. Dikatakan pada tahun 1960, seramai 25,000 orang datang setiap tahun untuk berendam di dalam air garam yang menenangkan. Penduduk di pekan ini memuncak pada tahun 1970-an dengan lebih daripada 5,000 orang. Hampir 300 perniagaan berkembang pesat, termasuk hotel, asrama, spa, kedai-kedai, dan muzium.

Pada masa yang sama, satu acara cuaca jangka panjang telah melimpahkan hujan jauh lebih banyak daripada biasa ke kawasan bukit-bukit sekitar selama bertahun-tahun, dan Lago Epecuen mula tenggelam.

Pada 10 November 1985 jumlah yang besar air melimpah melalui batu dan empangan dan membanjiri banyak bandar sedalam empat kaki air. Pada tahun 1993, banjir yang berlanjutan terus meneggelamkan bandar itu sehingga kedalaman 10 meter air.

Hampir 25 tahun kemudian, pada tahun 2009, keadaan cuaca basah beransur reda dan air mula surut. Villa Epecuen mula kembali ke permukaan.



p/s : Cool .. 

Sumber : Here

12 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st

Anonymous said... Best Blogger Tips

Babi 2nd.
Salah najib ni jadi cmni..kalau DSAI xmungkin jd cmni.tukar kjaan wei.tolonglah aku merayu undilah DSAI utk masa dpn yg pasti cerah utk rakyat sume krn DSAI sorg je yg bole jaga malaysia dgn baik.amin. Reformasi.inikalilah
-anon kodiang-

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kolazz boy anjing barua kerajaan

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bia mngalir drah dr bdan ni.undi nuar tdak skli2....prgi mati sama nuar dan pngikut bdohnye....puihhhhh....

Anonymous said... Best Blogger Tips

PKR petualang bangsa , parti anak beranak .

kolazz boy said... Best Blogger Tips

Punca anom yg bodo suka kutuk aq n pelir fapson berkurap...

Anonymous said... Best Blogger Tips

anjing PKR ni...

Anonymous said... Best Blogger Tips

tukaq kerajaan...

Anonymous said... Best Blogger Tips

islam untuk semua

Anonymous said... Best Blogger Tips

pliz la bodo.....anuar tu nk rosakkn Mlysia la.
mmg la mngkin pm kite ada bt bnda yg kurg skit tp anuar tu ada agenda yg jhat lg dow....
Aku duk ok je slama ni tp lau anuar tu pgg tmpuk pmrinthan nnt rsau nnt huru hara dow.
peace= luahan hati jer

Anonymous said... Best Blogger Tips

xpala jack ham nk buat kenyataan bodo mcm tu/ lg ramai yg suka. n lg ramai yg nmpk betapa bodohnya penyokong2 DSAI. ko membantu secara tidak langsung jack ham. tq2

Anonymous said... Best Blogger Tips

xperlu takut pon ngn propaganda fanatik FR ni. Ko mest bdk bodo kan Jack ham. mest ko msk university pon course2 yg tah pape punye

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...