Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Saturday, 9 March 2013

Info : Nasib Baik Brunei Tak Masuk Malaysia Dulu (2 Gambar)


KENAPA BRUNEI TIDAK BERSAMA MALAYSIA???

Apabila Sultan Omar Ali Saifudin III dari Brunei mengisytiharkan bahawa Brunei tidak akan bersama-sama membentuk Malaysia, Tunku Abdul Rahman telah cuba untuk memberikan tekanan ke atas Brunei dengan memanggil balik beratus-ratus guru dan pegawai dari Tanah Melayu yang di pinjamkan kepada negara tersebut. Hal ini menyebabkan Brunei ketika itu menghadapi masalah pentadbiran.

Namun Sultan masih tetap dengan pendirian nya. Antara perkara yang tidak dipersetujui oleh Sultan semasa rundingan dengan Persekutuan Tanah Melayu adalah kedudukan Kesultanan Brunei yang di letakkan di bawah sekali di dalam Majlis Raja-raja Melayu. Satu lagi perkara besar yang tidak dipersetujui oleh Sultan adalah berkenaan dengan cukai Pusat ke atas hasil minyak sebanyak 10% untuk selama 10 tahun dan selepas itu Pusat mahu mengambil alih kawalan minyak Brunei.

Hujah-hujah bahawa dengan pembentukan Malaysia maka dapat membendung ancaman komunis dan untuk mendapatkan kemerdekaan awal dari British akhirnya telah di tolak oleh Sultan atas sebab-sebab tidak bersetuju dgn syarat-syarat di atas.

Hari ini Brunei adalah sebuah negara yang berdaulat, ahli kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan juga ahli kepada ASEAN. Ini bermakna ia nya sebuah negara yang diiktiraf bukan sahaja oleh negara-negara yang berjiran dgn nya, malah diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Hari ini juga rakyat Brunei menikmati pendapatan per kapita antara yang tertinggi, harga Petrol yang terendah, pendidikan percuma hingga peringkat tinggi dan sebagai nya.

Pada akhir tahun lepas, Kerajaan Brunei melalui Menteri Tenaga nya telah melahirkan rasa kekecewaan secara terbuka kerana masih ramai rakyat tempatan tidak di ambil bekerja di syarikat-syarikat pembekal dan kontraktor industri minyak. Menteri tersebut berkata, walaupun Brunei mengalu-alukan pelaburan asing, namun jika tidak serius untuk memberikan peluang pada rakyat tempatan, syarikat-syarikat ini tidak dikehendaki untuk berada di Brunei.

Ini adalah satu amaran keras dan terbuka. Saya percaya syarikat-syarikat yang ada di dalam industri Minyak dan Gas ini akan mula memberikan perhatian yang serius.

Dalam satu ucapan, bagi memperingati Sultan Omar Ali Saifuddin III, bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew berkata apabila Singapura keluar dari Malaysia, Sultan Omar Ali telah berkata pada nya "Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu"

Sejarah adalah satu perkara yang telah pun berlalu dan tidak akan sesekali dapat di ubah, Namun satu soalan retorik yang menarik, apakah yang mungkin berlaku andainya Brunei bersetuju untuk bersama-sama membentuk Malaysia?

Andaian saya:

1. Brunei bukan saja akan di kenakan cukai utk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke Pusat. Tinggal 5% untuk Brunei.

2. Pendapatan rakyat Brunei mungkin akan sama dengan Sarawak iaitu RM30,000 berbanding dengan sekarang RM62,000 (USD 20,000)

3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal dari sekarang iaitu RM1.90 seliter utk RON95 berbanding sekarang RM0.90 (B$0.36)

4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan terpaksa meminjam dari PTPTN dan dikenakan Riba.

5. Sindrom ramai orang luar Brunei yang memegang jawatan tinggi dgn gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dgn gaji yang rendah juga.

6. Harga kereta import akan mahal dan rakyat Brunei akan ramai yang terpaksa beli Proton dan Perodua.

7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong untuk sehala yang berombak2 dan berlubang. Dan kebanyakan di tampal pelbagai kali hingga rupanya macam kek lapis Sarawak.

Semoga Allah merahmati roh Sultan Omar Ali Saifuddin III dan menempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman. Amin...



p/s : Sultan brunei ni cerdik.. Untung la rakyat Brunei sekarang.. Tapi aku bangga jadi rakyat Malaysia!! Tanah tumpah darahku!

Sumber : Here

56 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mcm yg berlaku kat Sabah dan Sarawak.... Semenanjung memonopoli hampir kesemua jwtn trtggi dlm kerajaan. Tgl la rakyat sabah dan srwk jdi kuli2 dgn gaji cukup makan. Tahun ni rakyat Sabah Sarawak mahu tukar pentadbiran. Slmt tgl kerajaan BN.

Kumbang Jingga said... Best Blogger Tips

actually sultan brunei tak nak masuk malaysia sbb tak nak kekayaan keluarga dia kurang.atas sbb kepentingan peribadi gak.cuba tgk dia ada brapa banyak pesawat peribadi.berapa byk kapal mewah..anak2 dia pergi ke kelab malam..bukan fitnah tp berlambak2 pic anak dia di kelab malam..

Dicky Ah Pui said... Best Blogger Tips

sarawak and sabah klu x join smnangjung mlysia.. cnfirm maju mcm brunei dan sgpore..smenanjung terkapai2..skrng xckp pun xguna dah..hsil smua dah dikebas..hrap pru kali nie mrubah landskap borneo.. fair and equal..

Anonymous said... Best Blogger Tips

KOWG BISING2 PE KES...
Die nk kaye Aku ape kesah..Tp yg Best..DIE KESAH KAT RAKYAT DIE SKALI....TU LA BARU PEMIMPIN...
kowang smua bongok syg kat anwar ngn najib...

Anonymous said... Best Blogger Tips

ye ke brunai maju..... aku pegi 1x kat brunei aku dah x nak pegi dah... tiada pembangunan langsung...... shopping malll mcm hampeh.... ramai rakyat duduk d kampung air...x de tanah... pusat hiburan keluarga kecik gilee.... sbnrnya duit korang semua kena bolot d raja korang jeeee... tu nasib baik najib bagi lot minyak yg baru... kalu tidak 2015 korang kena masuk malaysia laaa... langsung x pandai nak tarik pelabur

Anonymous said... Best Blogger Tips

Maju ke klo negara kosong je. Tak enjoy langsung pegi saner. Xde shopping conplex yg best2.. mmglah leh pegi luar negara tp pnat kot blk2 nk luar negara. Sbh, swak brsyukurlah duduk bwh Malaysia, keadaan mungkin lebih teruk klo d bwh pemerintahan sndirik
Ps. Tgklah org tempatan yg kerja bwh BN, trus lupa daratan. Apatah lg apabila org2 boleh urus negeri sndiri lg lah truk..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Najib Kaya..Rosmah pn Bahagia....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Brunei betul2 hidup atas faktor Kekayaan petroelum..esok bila dah habis minyak tu..memang sengsara lah mereka.

Lagipun penduduk brunei hanya berjumlah 400 ribu..memang kekayaan Alam tu cukup untuk mereka.

Sape yang cakap Sabah dan Sarawak tu akan maju macam Brunei memang manusia dangkal.

Pertama,kalau korang tak masuk malaysia pun..negeri dorang akan dikebas indon dan filipina.

kedua,faktor geografi..sabah dan sarawak bukan di laluan antarabangsa dan laluan perdangangan..singapore maju sebab mereka dilaluan paling strategik dunia menghubungkan timur dan barat..begitu juga semenanjung..sudah menjadi takdir..sejak zaman berzaman semenanjung adalah TRANSIT terpenting dunia.

kalau setakat bermodalkan kekayaan alam,baik lupakan sahaja..INDUSTRILIASED is key.

Dan sampai sekarang,brunei masih dipayungi Malaysia baik dari segi ketenteraan dan ekonomi..walaupun berlainan negara masing2 memerlukan sesama sendiri.

Carlos Santiago said... Best Blogger Tips

SEMUA KERANA UMNO.

#BANkami


Anonymous said... Best Blogger Tips

Lagi satu aku nak warning,Korang hati2 skit dengan puak2 kristian sabah dan sarawak.

Dah lama dorang main isu "semenanjung" zalim terhadap sabah dan sarawak sebab dorang nak tubuh negara sendiri aka republik kristian borneo.

Dorang main isu2 seperti ini sebab payah nak keluar secara sendirian coz penganut islam juga ramai di sabah dan sarawak.

so jalan terbaik adalah memainkan sentimen2 seperti orang2 semenanjung suka menghina sabah sarawak,mencuri kekayaan alam dan bla,bla,bla bagi mendapatkan simpati.

just beware.

Anonymous said... Best Blogger Tips

shopping complex yg ko utamakan sibodoh...kalau stakat window shopping xde guna..poket kosong..org brunei kebannyakkan shoppping d kk @ miri..skali blik bwak blori2..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cuba baca artikel2 pasal kesultanan brunei dan sulu ni sekali alang2 tgh isu lahad datu...
Kan semua org pon tahu kesultanan brunei ni sebenarnya besar.
Sarawak sabah pon ada yg sultan brunai punya...
Wayyyyyyy.....before penemuan minyak.

Last2 kan sultan brunei byk bg tanah terutama sarawak kpd sykt hindia gimur yg akhirnya menjadi rajah of sarawak.
Dah tentu la brunei pon ade ego nya bila nk bergabung dan jd 1 negeri kecil berbanding jd negara!

dah tentu brunei x sanggup jd bwh kuli jer.
Semua belajar sejarah ikut lubang politik dulu....
Pemalas masa sekolah nk kaji.

Perjanjian minyak tu xdela mcm ko ckp admin...niasala bila mana2 negeri mana blh makan sor...
Makan sorang kan?
Mmg kena kongsi.
Takkan nk jd mcm kelantan yg pernah 2x mintak keluar malaysia atas alasan politik dan ego pemimpin.
Sekarang bila negara tgh ssh pon sama,nak makan sorg...tu pon minyak bkn dlm kawasan air laut kelantan.
Bila senang nk kongsi kemakmuran bersama...bila ssh nk makan sorang kan?

Cuba admin cerdik skit,xyah pi jauh,pi kelantan jer,
Pegawai tadbir negeri masih lg dipegang oleh org kelantan shj.
Gaji pon lagi mahal dr peg. Tadbir kerajaan persekutuan.
Mcm tu juga di sabah sampai kn blh ada menteri sendiri.
Sabah tu wilayah autonomi juga kalo nk diikutkan.
Jadi apa masalah brunei?

Sbb sebenar mmg sultan brunei x setuju psl penggiliran YDPA.
Sultan brunei akan jd mcm lemah.
Belajar sejrah brunei dan wilayah pengusaanya!pengirannya dan kuasa2 mereka,
Jgn nk asyik sgt baca malaysiakini atau blog tunjuk pandai.
Cari nama EN. Azahari yg memainkan peranan penting dlm pemberontakan brunei melawan persekutuan malaysia.
Jgn main belasah jer cedok.

Cari juga siapa sebenar perdana menteri malaysia yg berkuasa selama sehari ttp telah memberi 2 petak kawasan minyak petronas kpd china!sampaila hr ni xkn dpt blk.
Dlm masa sehari berkuasa shj..alhamdulillah tak sempat berkuasa penuh.
Learn history.

Anonymous said... Best Blogger Tips

macam bagus kan,ok sekiranya begitu..

Hasil2 bumi seperti petroleum seharusnya dinikmati oleh penduduk negeri itu sahaja..contohnya macam terengganu,sabah dan sarawak sahaja yang boleh menikmati hasil dari petroleum itu.

negeri2 lain tak boleh kerana negeri mereka tidak menghasilkan petroleum.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Btw...
Bagi yg otak beku..
Knp sabah sarawak patut masuk malaysia sesangkan mmg ada gerakan pemisah sampai sekarang adalah kerana...
Kalau x kerana sekarang,sabah sarawak mgkn xkn dpt kemakmuran mcm sekarang.
Aman,peace is something yg ssh nk cr sebenanrnya.
Apatah lg background sejarah sarawak sabah yg sepatutnya blh jd milik indon dan filipin.
Something u cant buy.
Nor imagine!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ramai lagi yang tidak memahami konsep BERSEKUTU BERTAMBAH MUTU.

kalau yang susah"hendak dikongsi bersama"contoh kemelesetan ekonomi,peluang pekerjaan,dan insiden lahad datu.

tapi kalau senang nak sorang2 je,contoh macam hasil bumi sabah dan sarawak..mulalah nak mengungkit2.

kalau macam tu,negeri korang kena serang dengan lanun2 sulu sendiri defend ler!

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni nk wat politik. Sejarah pembangunan malaysia dalam sektor Minyak hanya bermula sekitar tahun 1970 ke atas dimana ketika itu tiada lg mn2 syarikat terlibat secara langsung dlm sektor minyak sama ada di malaysia dan brunei pada ketika dahulu. Jadi tidak timbul yg 95% akan dikembali kpada kerajaan pusat. ini adalah pembohongan yg nyata utk mmbuatkan pembaca membenci kerajaan BN

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setuju ngn anon 00:56. lihat sahaja pembangunan Brunei. ape pon xde. tp org Malaysia selalu xmengsykuri ape yg ade. malah mudah terpengaruh dgn auta-auta kosong. nk berpolitik pon, jgn biar diri diperbodohkan. Itulah sbb TUN M suruh membaca, setidak2 nya pon selidik dahulu. jgn serkap semua sumber yg tidak diketahui kesahihan nya. ape ape pon, kepada admin, adakah sumber yg anda post ini benar? tepuk dada tny diri

Anonymous said... Best Blogger Tips

alah korg bising2 kat sini pon apa pun xjalan,,pi la masuk parlimen sana ckp...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Alhamdulillah, brunei membangun secara pelahan,memartabatkan konsep melayu,islam dan beraja.penduduk hidup aman damai dan tmpt yg bagus untuk pendidikan dan pembesaran budak-budak skolah. Tiada tmpt-tmpt hiburan ie: club mlm n etc, free from alcohol, semua ini trademark brunei atas tujuan menjauhkan dari bala bencana dan menghormati agama islam. Raja sebagai pemimpin negara patuth & menyokong sepenuhnya hukum allah ( hukum hudud) di laksanakan dengan sebaiknya. Konsep bejiran amalan penduduk brunei, begitu juga negara jiran akan selalu dihormati dan akan dibantu dengan semampunya. Hujan emas di negeri orang hujan batu di negara sendiri.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hah! Betul tu anon 05.56...memang tak ade pusat hiburan, tak ada arak...ini sejajar dengan wawasan Brunei yang ingin menjadikan Brunei sebagai sebuah negara zikir...kehidupan disana memang patut disyukuri...rakyat diberi elaun sara hidup bagi yang telah lama berkhidmat, orang tua2 akan diberi duit (gaji tua) yang memadai buat mereka tiap2 bulan...institusi2 pendidikan yang percuma dan hanya dikenakan bayaran yuran yang murah setiap tahun, bahkan para pelajar diberi elaun setiap bulan, biasiswa2 diberikan kepada penuntut yang berkelayakan, elaun juga ada...hospital kerajaan, kami hanya membayar $1 untuk pesakit (rakyat Brunei) yang mana kos perubatannya mencapai puluhan ringgit...dan banyak lagi yang dilakukan oleh kerajaan Bunei semata2 untuk keselesaan rakyatAlhamdulillah, kami bersyukur menjadi rakyat dibawah naungan seorang sultan yang bertanggungjawab, contoh saja mengenai penuntut2 yang terlibat kes hanyut disungai di sabah baru2 ini, Kebawah Duli Yang Maha Mulia terus mengarahkan agar penuntut2 tersebut segera ditemukan dan dibawa balik ke Brunei dengan kapal terbang kepunyaan milik baginda Kebawah Duli sendiri...ya, saya akui, Brunei bukanlah seluas Indonesia, bukan sehebat Malaysia dan bukan pula semaju Singapura, saya tetap bersyukur menjadi rakyat Brunei, katalah Brunei boring, fikirkan kenapa Brunei tak ade pusat hiburan, katalah Brunei tidak ada pembangunan, pandanglah infrastruktur pembangunan Brunei pada masa ini...Ya Allah, lindungilah negara Brunei Darussalam dari segala ancaman masa akan datang, rahmatilah Sultan kami, dan makbulkanlah hasrat Baginda untuk menjadikan Brunei Darussaalam sebagai sebuah negara yang aman makmur dengan Islam...Aminn ya Allah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setiap negara tu kan ada keistimewaan masing2.. buat ape nk sibuk2 bandingkan negara org ngan negara kita n buat ape nk buat andaian itu ini.. bersyukur la ngan ape yg ada sekarang.. mana yg kurang kita cube baiki bukannye maken hancurkan.. tgok, bila jadi mcm sekarang ni, bukan org2 sabah je berjuang utk sabah tp askar/polis dari seluruh malaysia sanggup mati demi sabah.. itula gunanye kite duduk senegara.. bila senang sama2 bila susah pun sama2.. bukannye bila susah sama2 bila senang kenyang sorg.. haihh..

HafizM said... Best Blogger Tips

Brunei sebuah negara yang misteri.

Gadis kat sana mostly berpurdah dan berhijab

Sebuah negara yang suci dan bersih dan aman.semoga saya dapat mengenali orang disana dengan lebih dekat

Salam dari malaysia

Calence said... Best Blogger Tips

otak orang Malaysia, negara maju =banyak bangunan tinggi ..memang bangang .. negara maju tu maksud dia pendapatan rakyat negara tu berapa? metaliti org negara tu macamana? ni pandang dari segi fizikal je, igt Malaysia ada KLCC tu negara maju la ?lol mmg mentalaliti kelas ketiga la Malaysia selama-lamanya.. Negara kat europe yang maju2 mana ada bangunan tinggi2 ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Malaysia buat bangunan untuk LANDMARK je la.. Kalau tak de LANDMARK, orang tak tahu kat mane Malaysia.. Sepatutnya, metaliti masyarakat Malaysia yang kena maju dulu, baru la negara boleh maju...

Anonymous said... Best Blogger Tips

x sah nak berebut tanah la ...dunia dah nak kiamat dah

Anonymous said... Best Blogger Tips

nama blog pun akustress, sah2 org yg beri komen pun stress juga trutama dier ni.. relax lah bro, dorang kat sana duduk dalam keadaan aman..wlwpun tak der shoping komplex yg besar2 dan tak "enjoy", dorg msih dpt hidup dengan kekayaan dorg.. engko ape ada?? bongokk..

Anonymous said... Best Blogger Tips

aha.. tu lah akibat cakap guna kepala lutut.. tak puas hati ker dengan brunei? ksian nya ko mangkuk.. lain kali pikir sebelum cakap lah.. tahu tak membezakan negara maju dan sedang membangun?? sape cakap brunei negara maju?? diorang negara sedang membangun lah sma mcm malaysia..

najib bagi lot minyak baru?? tergelak aku dengan pkiran songsang ko ni.. kesiannya org yg tak tahu sejarah dan keadaan semasa ni.. pergi ngaji kitab lagi lah.. ramai rakyat duduk dkampung ayer?? cuba kira nisbahnya brapa "ramai" yg engko maksudkan?? sah lah engko ni tolol, mangkuk, bahlol.. haha..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Oi bodoh baca betol2 komen atas tu
Najib jd pm dah berapa lama?
Cari betol2 najib pm ke 6 ke ke 7?
Nqjib pm ke 7
Pada sekitar 70an ada seorg sj mamat bukan melayu yg sempat jd pm mengisi kekosongan sementera peraluhan kuasa kpd pm melayu..cuma 1 hari sj beliau sempat berkuasa!
Pm yg bukan melayu tu la yg beri petak minyak kpd china..
Hang pi cr kitab bukak blk cek

Cari mksd yg tersirat...

Btw...

Jgn ingat xde benda kat brunei org brunei xtau nk cr keseronakan kat mana...
Hangpa cam baru lahir semalam apa...
Tu pi miri ujung minggu tuuuu....tgk kete plate berapa byk haaa
Sampai sempadan jer trus ilang kopiah yob
Bukanla nk kutuk org brunei
Tp moralnya...org melayu ni mmg kurang cerdik dan suka tgk kebendaan semata2

Dah tentu kat brunei xde arak sb majoriti melayu!
Cina ada jgk tp sgtla skit kalo x silap.
Kalo mesia ni xde non muslim dah tentu x perlu lesen jual arak kan?
Ala...jgn nk malu mengaku la..kelantan aka serambi mekah pon ada arak
Jgn hipokritla org melayu
Iman itu di dada...di dlm qalbu mu
Bukan di pemerintah semata2.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Amin

Anonymous said... Best Blogger Tips

jdnya org brunei kmiri atu nada keraja lainlh ah kn minun arak saja ketwa jua ku hahahha...macam nada keraja lain kn dbuat x sana atu....bckp cm urg pintar,lgipun nada jua urg brunei minta kna puji.... yg awak emo pehal nada pun ko rugi satu sen

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku pon bangga jd anak MALAYSIA n ORANG MELAYU..dan sudah tentu aku bersyukur aku dilahirkan sebagai org ISLAM..

Anonymous said... Best Blogger Tips

meleis kalau x buat ayat panjang2 x sah. cakap banyak, keja takdak.

Homestay Ria said... Best Blogger Tips

hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. camne2 pon, besh tempat sendiri lg.

--------------------------------------------------
Jom bercuti di Bukit Gambang - homestayria.blogspot.com

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pelik aku baca bila anon cakap yg kena berhati2 ngan Kristian dari negeri Sarawak n Sabah. Kalau dorang nak jdkan negeri dorang tue kepulauan Kristian Borneo tue sukati dorang la.Aku keja kat Sarawak nie takde masalah pon ngan penduduk Kristian kat sana.Yang peliknya, org2 kita semenanjung gi Sarawak lagi jahanam, kat company aku nie hampir suma org Terengganu tapi tiap2 malam gicubbing n tak solat. Yang teruknya, ramai bos2 keja sini jarang balik semenangjung sbb dag seronok. Kalau ko rasa Islam tue kuat, tak perlu takut da ancaman dari agama lain. Tue la,ko tue solat pon tak.kesian.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Amin...bangga jadi rakyat Brunei Darussalam

Anonymous said... Best Blogger Tips

Betul betul kata anon 13 march 19.41. Orang sabah sarawak hormat sama sendiri tak kira agama pun.makan sama meja ( tapi lauk lain lain lah) aku pun respect cara mereka bersosial walaupun berlain agama... main bola sama sama..cina pun ikut main bola.. jadi tak heran bagi orang sabah sarawak hidup harmoni . Yang segelintir menyatakan orang sabah sarawak masih mundur tu.. memang otak mereka tak berkembang lah doooo..

Anonymous said... Best Blogger Tips

ckp serupa apa ja.. telogong.. kalau x hidup d borneo jgn memandai2... x yah la bising2... sabah brunei sarawak mundur yg org fikir.. yala mundur la tu sgt hahahaha aku da round da semananjung tu.. dgr ja la org ckp mundur hahaha kasian... ada yg naik flight pun x pernah mau bising juga

Anonymous said... Best Blogger Tips

kbyakan org2 cerdik pndai yg komen2 di atas ni rasa pernah duduk d sabah n sarawak... apakata duduk d sabah serawak ni dlm jgka 20 tahun keluar pn x..boleh tahan ke x.. kahkahkah

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jangan sembarangan nak buat statement. Kalo borneo tak msk mly..we might msk indonesia, k. no offense. besykur la.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Apa kecoh2 ne haaa.. pasal ne pun.. aku beruntunglah jadi rakyat Brunei, aku x buruk2 negara Malaysia bab mak aku jgak malaysia.. jdy x pyh laa nak sibuk2, janji hidup aman dan tenteram laa..

Anonymous said... Best Blogger Tips

oi admin bodo bebal andaian ko yg sengal...brunie yg skrang ni negare yg kecil..xyah nk sembang la minyak die 0.90 seliter..lau singapura dan brunie menajadi negara malaysia ..ia sudah menjadi 1 negare yg besar bebal..jgn buad andain yg bodo dan kebudak-budakkan..belajo tinggi2 tp bebal tahap dewa..cube jgn jadi bebal..simpan sket bebal tu kat rumah jgn dibawak2 ke luar dan di dlm website..bile da jd negare yg besar..cube cite..pasal negare len cam ne ??jgn di bandaingkan negare yg kecil sengal...aduhhhh..masih ade lg org cam ko ni admin..fap..fap..fap...

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymouskepale abah ko.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Amin amin ya robalamin semoga NEGARA BRUNEI DARUSSALAM AMAN MAKMUR .. SAYA BANGGA JADI RAKYAT BRUNEI BERSYUKUR APA D BERIKAN SULTAN BRUNEI

Anonymous said... Best Blogger Tips

Masing2 manusia mempunyai perangai berlainan bukan kita yg minta.. mereka sendiri punya perangai .. tak mustahil orang brunei saja yg perangai tak senonoh kn malaysia sabah sarawak ada jugak dan negara2 lain klw hati tak kuat memang teikut2 jln yg salah .. doa kn saja lah supya cpt berubah ... tapi saya bsyukur hidup d brunei aman damai negara bzikir ..semoga allah taala melindungi raja bdaulat

Anonymous said... Best Blogger Tips

Tak kira psl minyak ke apa ke klw dh rezeki tuhan bgi trima dgn redha

Anonymous said... Best Blogger Tips

diam lah bodoh. jangan nak mengate org brunei lebih2 plak.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Assalamualaikum & salam.Jumaat

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku rase yg kutuk2 brunei ni smue puak2 dacing. jenis nok brdengki ngan klebihan org lain. sgala fakta pasal brunei klu dapat ke puak2 ni mmg konfom depa spin smpai bebelit fakta tu. same la mcm ketua depa najib tu. bangang dulu kini selamanya. klu pasal ngara brunei biarlah rakyat brunei yg bg fakta. org mlaysia yg jahil ni tak payah nak memandai. nak tunjuk bijak tapi bodoh yg klua. pergi mampus la puak2 ni. hidup ngan bn habis sgala bnde hrga naik. puihh

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Kumbang Jingga

kenyataan di atas adalah kurang cerdik dan pemikiran tidak luas sama seperti bodoh, pemikiran banyak ke negative dari positive,

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous

pasal ko jeles jadi warganegara malaysia yang teruk di hidap penyakit politik yg tidak habis habisan menyusahkan rakyat. lihat rakyat brunei hidup makmur hasil minyak murah sehingga rakyat brunei beli setiap hari! beras, minyak, subsidi di tanggung kerajaan brunei, pendidikan dan hospital PERCUMA! engko ade kerrr.... tak yah mall megah2 besar2 janji masjid cantik utk kesenangan rakyat brunei bersolat, walaupun raykat dan sultan dier kayo rayo tetap sujud kepada ALLAH. itu baru di banggakan! apa ler kecik punya otak,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous

kami jugak best tak masuk malaysia.. kami kesian tengok negara jiran (MALAS NAK SEBUT, siape mkn cili die lah terase pedas nyerr) penyakit politik menyusahkan rakyat. maaflah katakan kmi rakyat brunei duduk aman makmur, taklah ade penyakit mcm politik korang. minyak murah, pendidikan dan hospital PERCUMA! eish biar betul? ONLY IN BRUNEI la katakan. so malaysian stop cemburu ngan brunei k. mmg i tau u sengsara jadi rakyat malaysia. apa nak daya kan. nasi dh jadi bubur. harap jangan jeles ngan brunei k, kmi hidup senang lenang je ka sini jgn khuatir, kmi akan sentiasa menjadi pendengar luahan hati korang terkena penyakit politik smpai menyusahkan korang, kmi dengar sambil mkn keropok. alamak minyak tumpah! takpe minyak kan murah :) bye.. salam bahagia,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous

memang betul kekayaan alam memang akan habis, saya setuju. tapi semenjak brunei jalan kan hukum hudud tetibe plak blok minyak terjumpa yang boleh di gali untuk kesejahteraan brunei untuk 200 TAHUN!! utk tambahan comment anda yg berbaur dengki. peace..

Negara Tumpahnya Darahku said... Best Blogger Tips

ape la korang ni buat malu rakyat malaysia jer comment2 korang bubuh kat blog ni. orang brunei baca comment korang ni gerenti tergelak sakan andaian yg korang buat terhadap diorang, org brunei ni cerdik, taraf pendidikan tertinggi dari malaysia. ITU FAKTA! mmg patut pun korang jdi cemni.. pe laa korang ni malu la ckit,, ini ke rakyat malaysia suke mengata. malu kat brunei dowhhh...

Tampines Boys said... Best Blogger Tips

I'm Singaporean what can i say, Singapore & Brunei are laughing at the haters, and of course Singapore & Brunei are the most highest Human Development Index in ASIA and also in the world, thanks to the late Lee Kuan Yuew & Sultan Omar Ali Saifuddin III for not joining Malaysian federations and of course we are the front line to represents highest HDI in ASIA. so feel proud of it for those represent it for you and please felt thankful both of this countries. At last but not least, this is to feed the haters out there. We're the emergence countries in ASEAN! keep calm and relax, Singapore & Brunei are RICH countries.

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymoussokong bro.

Anonymous said... Best Blogger Tips

ramai jugak macai hanat kt sini.negara malaysia xsetel,sibuk kutuk negara org,negara sendiri terkontang kanting sibuk pusing negara org xmaju la hapa la.sperma masuk dalam jubo saiful blh kesan sapa punya,2.6 billion dalam account personal xtau sapa punya.ntah bangsa arab mana plk yg sedekah katanya......hahaha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...