Kongsikan Entri Kami

Tuesday 30 October 2012

Sejarah : "Simo Hayha", Lagenda Sniper Terhebat Di Dunia (11 Gambar)


Diantara sniper-sniper legenda terhebat di dunia, Simo Hayha merupakan salah seorang sniper yang paling berjaya. Namanya mungkin tidak terkenal seperti sniper Soviet Union iaitu Vasily Zaitsev yang kisahnya diabadikan dalam filem “Enemy at The Gates”.

Namun Simo Hayha merupakan pahlawan Finland yang gigih dan tidak mudah menyerah dalam menghadapi penjajahan besar-besaran Tentera Soviet (Red Army) terhadap negaranya.

 

Simo terkenal di dalam sebuah peperangan yang juga digelar “David vs Golliath”. Dalam perang tersebut Simo Hayha berjaya mengukirkan namanya sebagai sniper paling berjaya dengan membunuh 542 tentera merah Soviet dalam waktu hanya 100 hari, sebuah rekod yang sangat hebat untuk seorang sniper. 
Dengan kemampuan yang dimilikinya, dia digelar “White Death” oleh tentera Soviet (musuhnya).
Gambar berkumpulan Simo Häyhä semasa 'Conscription Service' sebelum Perang Musim Sejuk
Simo Hayha lahir pada 17 Disember 1905 atau 1906 di sebuah bandar Rautajärvi, Finland berhampiran sempadan Soviet Union. Sebelum itu, Simo Hayha menghabiskan sebahagian besar waktunya untuk berburu dan bertani.

Pada tahun 1925, Simo Hayha menyertai angkatan bersenjata Finland untuk memenuhi panggilan wajib tentera (tentera Finland). Di saat perang musim dingin bermula pada tahun 1939 antara Finland dengan Soviet, Simo Hayha menyertai Pasukan 6 Jaeger Regiment 34.

Pada saat itulah Simo Hayha memulai tugasnya sebagai seorang sniper.

 

Pertarungan antara tentera Finland dengan Tentera Merah Soviet (Soviet Red Army) di sepanjang Sungai Kolla merupakan salah satu pertarungan heroic bangsa Finland, dimana 32 tentara Finland harus menghadapi 4000 tentera Soviet.

Pada saat itu pula Simo Hayha bejaya menembak 542 tentera Soviet dan menjadikan kawasan pergunungan di sepanjang sungai Kolla sebagai “Killer Hill” bagi tentera Soviet.

Dia bertempur dalam keadaan suhu yang sangat ekstrim diantara -20 sampai -40 darjah Celsius dengan pakaian camouflage berwarna serba putih.

Simo Hayha menggunakan senapang M28 dan Mosin Nagant Soviet.




Simo Hayha pada 1942
Apa yang membuatkan Simo Hayha unik dan hebat adalah dia tidak pernah menggunakan scope (teleskop) seperti yang biasa sniper gunakan. 

Tapi dia hanya menggunakan besi penembak (Iron Sight) untuk menembak musuhnya dan masih dapat menembak dengan tepat sehingga jarak lebih dari 400m.
 

Dia tidak menggunakan teleskop untuk menembak kerana berpendapat bahwa lensa teleskop dapat memantulkan cahaya matahari yang dapat membongkar penyamaran seorang sniper.

Selain itu cuaca dingin boleh menimbulkan embun pada lensa teleskop yang dapat mengganggu tembakan
.
Suomi K-31 SMG & Mosin-Nagant M28
Simo Hayha juga menggunakan senapang Suomi K-31 SMG (Sub Machine Gun) dalam peperangan dan menurut sumber yang tidak diketahui, dia telah membunuh hampir 200 tentera Soviet menggunakan senapang ini.
 
Keratan akhbar mengenai Simo Hayha

Mungkin anda tertanya-tanya mengapa foto diatas wajah Simo agak pelik kan? Pada 4 Mac 1940, nyawanya hampir melayang setelah rahangnya ditembak oleh musuh.

Peluru itu menghancurkan wajah sebelah kiri Simo. Rakan satu pasukannya pun sempat mengatakan "Setengah wajahnya hilang!!" ketika mereka menolong Simo. Dia mengalami koma hingga akhirnya dia tersedar tujuh hari kemudian, tidak lama setelah perang berakhir.



Atas jasanya yang besar, pangkatnya dinaikkan dari koperal kepada leftenan I oleh Field Marshal Carl Gustav Emil Mannerheim, pemimpin tertinggi tentera Finland pada ketika itu.

Simo Hayha ketika usia tua
Simo Hayha meninggal dunia pada tanggal 1 April 2002 pada usia 96 tahun.

Ketika di temubual pada tahun 1998 bahawa bagaimana dia boleh menjadi penembak yang hebat, dia menjawab :

"Practice".

Ketika dia ditanya adakah anda menyesal telah membunuh ramai orang? dia menjawab :


"I did what I was told to as well as I could".




p/s : Pergh.. ni baru legend sebenar... respek.. 

Sumber : Here

26 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

cinta bukan sekadar rupa..kdg2 aku teruna yg unggul ni juga terpikat pd si pondan....

Anonymous said... Best Blogger Tips

ceh! pjg cerita ni siut! baik aku beli surat kabar! puih!

Anonymous said... Best Blogger Tips

……..…../´¯/)……….. (\¯`\
…………/….//……….. …\\….\
………../….//………… ….\\….\
…../´¯/…./´¯\………../¯ `\….\¯`\
.././…/…./…./.|_……_| .\….\….\…\.\..
(.(….(….(…./.)..)..(..(. \….)….)….).)
.\…………….\/…/….\. ..\/……………./
..\…………….. /……..\……………..…/
….\…………..(………. ..)……………./



khas buat billy fecren dan budak2 kelantan dan budak2 serawak!

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku_skandallxxx adalah makhluk tuhan paling cilaka di dunia, x layak hidup di muka bumi
anon 21.57 mmg bangang x bertempat..
sekian

Anonymous said... Best Blogger Tips

dapatkan bentuk badan idaman anda tanpa perlu bersusah payah bersenam

Anonymous said... Best Blogger Tips

dendam yang lama terpendam dari zaman ke zaman

Anonymous said... Best Blogger Tips

macam ni lah baru best.....baru lah teruja nak buka blog ni.....artikel yang mantap, saya memang minat dgan topik2 begini.....terbaik admin!! Two thumbs up!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

dah bosan dengan blog tipikal yg x habis2 dgan politik,seks,syok sendiri....blog yg memaparkan artikel2 ilmiah memang kurang...kebanyakan blog hanya inginkan populariti dan publisiti semata2......kurang blog ilmiah yg menyumbang kpada pmbentukan insan.....hanya ada beberapa blog yg saya respek kat pemiliknya......lain2 blog mmang saya maki hamun je kalau pengisian dia publisiti semata2.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

anyway, sebagai rakyat singapura, sebagai orang melayu, saya memang berharap sangat singapura dapat bebas dari cengkaman kafir lakhnat....saya teringin sangat nak jadi macam si simo ni....bukan nak menjadi hero yg dipuja2....tetapi x ingin jadi 'orang asing' di tanah sendiri.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

dan saya x benci pun pada org2 kelantan dan org2 serawak.....tapi ada msalah peribadi dgan seorg rakyat kelantan ni dan seorg rakyat serawak ni......panjang kisahnya.....lain kali saya cerita.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

sori.....banyak pulak komen.....hehe......ni sbab tepengaruh dengan jiwa ultra-kiassu masyarakat cina di singapura la ni.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

ko jgn kutuk org malaysia secara general sudah...
aku hantar todak kang.. :P
-ameba

Anonymous said... Best Blogger Tips

kepada Aku_skandallxxx butoh pak Hang la!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Banyak lagi legend dalam sniper nie, Tapi dia nie antara yang terbaik.

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku_skandallxxx ko kalo ada mslh peribadi dgn org kelantan or org sarawak ko xpyh la nk babit keseluruhan rakyat kelantan or rakyat sarawak..ko sembang ko suka benda2 ilmiah tp cara ko menampakan ko ni bodoh, bangang..ko dok kat singapura..negara aku tgk maju tp ko pye attitude x setanding dgn imej negara ko...shame on you!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

kalo simo ni hidup lg dh lama aku suro dia tembak ko aku_skandallxxx..bg head shot satu kali...biar ko mampus..sembang nak A je..byk kan benda2 ilmiah supaya dpt menyumbang pembentukan insan tp ko de masalah peribadi dgn org ko babit sekali org yang x bersalah..ko xpkir perasaan org lain..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku_skandallxxx bukan orang singapura lah dia asal pukimak dia...tu lah pasal dia "cibai is pukimak dia"

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku scandalxxx kne buli ngn bdk2 sarawak &kelantan la tue..tue pasal la bau hangitz satu bdn.

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku_skandallxxx,,,anak hasil doggie,,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku skandal, perangai x serupa kata2...

sabel said... Best Blogger Tips

baca sejarah Nabi Muhammad S.A.W lebih lagi hebat berapa puloh kali ganda daripada nie.. yang sepatutnya kita respekkan...

Perang Mu'tah berlaku pada sekitar tahun 629M ketika di akhir kehidupan Nabi Muhammad S.A.W

Jumlah tentera Islam = 3,000
Jumlah tentera Rom dengan bantuan sekutu kabilah = 200,000

Peratus tentera Islam berbanding Rom
3,000/200,000 x 100% = 1.5%

Peratus tentera Islam terkorban berbanding jumlah tenteranya
12/3000 x 100% = 0.4%

banyak lagi tokoh islam yang hebat boleh direspekkan....dalam 3,000 melawan 200,000 berapa banyak kisah menarik boleh dikongsikan....

Anonymous said... Best Blogger Tips

sabel---
good

Anonymous said... Best Blogger Tips

ya...betul tu....sejarah islam sememangnya sangat menarik...tapi admin ni je xnak post......

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku_skandallxxx ni bapak dia pencacai..tu la pasal...mak dia pulak pelacur...jahanam...x layak dudok malaysia.

Anonymous said... Best Blogger Tips

apalah Aku_skandallxxx buat2 baik pulak komen 17:12, komen ko kt 22:07 macam taik..jgn buat muka lahanat la woi,sial ko dasar anak haram..ko buat baik pun macam sial,"cibai is PUKIMAK Aku_skandallxxx"tak payah nk tunjok baik munafik ko tuh sial...

pak muliadi said... Best Blogger Tips

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...