Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Monday, 29 October 2012

Sejarah : Dari Mana Asalnya Dam Ular? (2 Gambar)


Aku tak pasti budak-budak zaman sekarang kenal tak dengan dam ular atau snake & ladder ni. Zaman aku kecik-kecik dlu, permainan ni memang femes. Main kat sekolah time rehat. Legend beb.. Jom baca skit mengenai sejarah permainan dam ular nih.. 


Dam Ular adalah permainan yang diperkenalkan dan dimain oleh orang-orang India sejak dahulu kala. Di India, Dam Ular popular dengan nama MOKSHA PATAMU yang diberikan oleh Guru Spiritual Hindu. Permainan ini disebut "Leela" dan mencerminkan kehidupan Hindu di mengharungi kehidupan sehari-hari.

Nama lainnya adalah "Tangga Keselamatan" yang telah dibawa ke Victoria di mana versi baru telah dibuat dan diperkenalkan oleh John Jacques di tahun 1892. Selepas itu, Dam Ular dibawa ke Amerika oleh seorang pembuat mainan bernama Milton Bradley di tahun 1943 dan telah diberi nama "Snakes n Ladder" yang bermaksud "Tangga Ular".

Moksha Patam dikaitkan dengan Falsafah Tradisional Hindu bererti: "Karma dan Kama" atau yang bermaksud dengan "Takdir dan Keinginan". Permainan ini juga berkaitankan dengan Pembelajaran Kesan dari Perbuatan Baik Melawan Perbuatan Buruk. Tangga mewakili kebaikan seperti kemurahan hati , iman , dan kerendahan hati (diri). Ular mewakili keburukan dan kejahatan seperti nafsu, kemarahan, pembunuhan, dan kecurian.

Moral pengajaran daripada permainan ini adalah Moksh, seseorang dapat mencapai keselamatan melalui berbuat baik. Sementara itu, dengan melakukan sesuatu yang jahat akan mengalami kelahiran semula ke bentuk kehidupan yang rendah.

Jumlah tangga kurang daripada jumlah ular sebagai peringatam bahawa jalan ke arah kebaikan adalah jauh lebih sukar daripada berbanding dengan jalan dosa. Biasanya angka "100" diwakili Moksha (keselamatan).

Di Andhra Pradesh, Dam Ular dimainkan dalam nama Vaikuntapali.

Sumber : Here

21 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

First

Haxu,,,

Anonymous said... Best Blogger Tips

seken

Anonymous said... Best Blogger Tips

orang yang comment first 1st, 2nd, 3rd ialah anjing bodoh, tolol, bengong

encik cool said... Best Blogger Tips

anonymous BODOH dan BABI

laksamana sunan said... Best Blogger Tips

per ler dok kalut nk 1st 2nd ler ngalah bebudak main dam ular jer..pepon mmg games ni memori indah ku waktu zaman kanak2 dl..tq bro

Anonymous said... Best Blogger Tips

best main permainan ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

pasni akan keluar fatwa haram main dam ular sebab pengaruh agama hindu plak.
hmmmm...
-ameba

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

haram main game ni....

Anonymous said... Best Blogger Tips

alaaaa...semua haram....apa lagi yang x haram ? 0rg yang pandai2 menetapkan hukum haram nie, ntah2 dia tu yg tlebih haram....

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

anon atas aku ni mesti non-muslim.....kalo ko nak duduk kat negara yg mengiktiraf segala jenis kebatilan, apa kata kau pindah ke filipina je......kat sana boleh la kau disko smpai nak tercabut kepala, kau nak mabuk smpai muntah segala isi perut kau, kau nak berzina smpai koyak lobang bontot, kau nak bina gereja sampai tinggi melangit seluas lautan, kau nak makan babi sampai otak kau penuh ulat, ikut suka kau....xda orang nak marah....

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku skandallxxx ceramah orang ...ko senyap la mana ada main game ni haram ...ade keluar kat tv atau surat khabar

-billy fecren

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

billy fecren...kau ni islam ke? Kalau kau islam kau mesti tau kan, kalau main game ni (dan game lain...) sampai tertinggal solat (atau sengaja tinggal) hukum dia jadi haram....

Anonymous said... Best Blogger Tips

ko ni aku skandall memang tak reti beborak eh?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalo ko komen kt blog ni smpai ttggl solat pn haram gak.. So x payah la nk mmbelitkan hukum agama yg mudah ni.. Memandai ko je nk jatuhkan haram.. Sekarang kan cerita asal usul game ni..

Aku_skandallxxx said... Best Blogger Tips

haahaa...kesiannya anon atas ni....orang gaji billy fecren ke?? Well, aku bukan la alim ulama tapi bab2 agama aku memang terer....dan bila pulak aku memutar belitkan hukum agama?? Kalo ko x caya ko boleh tanya mana2 ustaz atas muka bumi ni....semuanya akan cakap game ni haram kalau smpai melalaikan dri solat...hukum ni bukan aku yg buat sendiri ye.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku skandal nmpk sgt ko ni x fikiitr cr telus..ko sendiri kt game ni jatubhukum haram kalau melalaikan..btl x.."Kalau melalaikan"..kalau x melalaikan x haram lh..sama jg ngan internet..kalau melalaikan haram..kalau x, x jatuh hukum haram..tengok dulu situasi. Jgn main redah je..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Biar la.. Budak2 mcm 2 la.. Dh salah belit la.. Nk nmpakkan x salah..

Prince of Noob said... Best Blogger Tips

wow hebatnya benda ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ergh hhrrm!! Ni saya nak cakap ni!! Permainan yang mengejek islam adalah dosa besar jika kita main!! Dan x kisah lah permainan2 yang halal ke haram kalau kita tinggal solat hukumnya adalah haram!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku skandal, ko ckp terer bab agama, syg nya ko x gunakan ke"terer"an ko tu dgn cr yg btl..x guna kalau ada ilmu tp x d gunakn dgn cr ya btl..sm juga dh tahu merogol tu dosa besar, tp tetap d buat juga..tu cth shj ya..kalau betul lh ko terer bab agama sepatutnya, ayat ko lbh berlapis, teguran ko lbh b'hemah...aku x tau org s'pore mcm mana, tp ko ni kasar giler..

run19 said... Best Blogger Tips

my friend's ex-wife earned $13021 last month. she gets paid on the laptop and bought a $327800 home. All she did was get fortunate and put in action the clues reported on this web site http://Run19.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...