Kongsikan Entri Kami

Saturday 10 September 2011

Sejarah : Sir Henry Gurney Merupakan Pakar Strategi Zionis


Henry Gurney, penjajah yang telah merosakkan negara Palestine ketika dulu, datang ke Malaya dianggap hero. Rakyat Palestine ditindas. Orang malaya yang menentang penjajah British dicop pengkhianat. 

Henry Gurney adalah seorang Think Tank dan pakar strategi pecah-perintah, utusan Queen yang dihantar ke Palestin bagi menyelesaikan isu Palestin dan Israel pada tahun 1946. Beliaulah orang yang bertanggungjawab memecahkan Palestin dan mewujudkan Negara Israel. Dari buah fikirannyalah kita dapat manjamah hingga ke hari ini, Palestin hidup dalam ancaman Zionis serta lebih setengah abad dalam peperangan dan penindasan yang tidak berkesudahan.

Siap pasang papan tanda...


Papan tanda bagi ingati pembunuhan Henry Gurney


Dalam beratus-ratus kenderaan yang melalui Jalan Kuala Kubu Bharu untuk ke pusat peranginan Bukit Fraser setiap hari, mungkin tidak ramai yang tahu bahawa salah satu selekoh di jalan itu pernah menjadi saksi kepada satu peristiwa berdarah yang menggegarkan negara.

Bagi mengajak orang ramai dan pelancong luar mengimbau semula peristiwa pembunuhan Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu Sir Henry Lovell Goldsworthy Gurney, Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Selangor mengambil inisiatif meletakkan sebuah papan tanda di lokasi berlaku tragedi berdarah di selekoh itu.

Pegawai Daerahnya, Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, perletakan papan tanda itu dibuat supaya orang ramai yang melalui jalan itu dapat memperingati dan mengimbau semula peristiwa hitam itu.

“Ramai yang melalui jalan ini untuk ke Bukit Fraser tidak tahu di sini terpahat satu peristiwa bersejarah di mana seorang pegawai British ditembak mati oleh pengganas komunis,” katanya ketika ditemui selepas majlis perletakan papan tanda itu di sini, semalam.

Beliau berkata, papan tanda berkenaan diletakkan sebagai sebagai satu ‘monumen’ untuk mengingatkan orang ramai dan pelancong luar mengenai peristiwa bersejarah itu.

Katanya, dengan adanya usaha itu, diharapkan masyarakat terutamanya golongan muda lebih maklum mengenai sejarah negara dan lebih menghargai keamanan yang dicapai negara hari ini.

“Jika sebelum ini mereka hanya membaca kisah pembunuhan itu di dalam buku-buku sejarah, kami juga mahu pelawat-pelawat yang datang ke sini melihat dengan mata kepala mereka sendiri lokasi sebenar pembunuhan Henry Gurney,” katanya.

Henry Gurney yang berumur 53 tahun ketika itu, merupakan Ketua Setiausaha Pentadbiran Inggeris di Palestin sebelum dilantik menjadi Pesuruhjaya Tinggi Inggeris di Tanah Melayu pada 13 September 1948.

Henry Gurney mati ditembak dalam satu serangan hendap oleh pengganas komunis di Batu 56 1/2, Jalan Kuala Kubu Bharu-Bukit Fraser pada 7 Okt 1951, semasa beliau dikatakan bersama isteri dan setiausaha peribadinya D.J. Staples sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bukit Fraser.

Kira-kira 12 kilometer sebelum sampai di Bukit Fraser, kereta Rolls Royce yang dinaiki mereka dan dipandu oleh seorang Konstabel Mohd. Din dengan kibaran bendera Union Jack, menjadi sasaran peluru komunis. 

Sumber Asal : Rakyat Marhean & AMH 



 

13 comments:

Kyosuke Takumi said... Best Blogger Tips

Jasad mati, jejak dyer TAK pernah mati yo ..!

Asyikin said... Best Blogger Tips

owh, tak tahu pun pasal papan tanda tu. hihi

Ohihihohohi said... Best Blogger Tips

keanpa ko tinggalkan lagi orang yahudi tu gurney..

[18sx]GIla!! [gambar] doktor **go* pesakit yang tidak sedarkan diri


Melukis menggunakan ANU

China gunakan pekerja CANTIK untuk Bank Sperma

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku dah agak da...semua kospirasi dunia..kenape semua ini berlaku..

Anonymous said... Best Blogger Tips

ak sokong org kat atas aku!! ni sume konspirasi, sama la mcm skrg ni,,, kerajaan mengistiharkan semua komunis adalah komunis,,sebenarnya TIDAK!! kalo xsilap aku, geng komunis yg tembak die ni adlah geng komunis dr plantun Samsiah Fekah... Wallahualam......

Anonymous said... Best Blogger Tips

betul2x..ckgu sejarah ak ade cerita gak sal samsiah fekah nieh!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Klu nk tahu sbb pe hunrey gurney tnggl saki baki kaum yahudi,sbb nk bg tahu dunia masa kini ini lah kaum yahudi,bukti sahih,xyah nk kaji lg...

Anonymous said... Best Blogger Tips

sah2 dh melayu islam nie agungkan penjajah british dr komunis yg menetang british....korang ptut terima kasih lh melayu
yg banggang..

AyahDi said... Best Blogger Tips

Ye ke komunis yg bunuh ... bukankah dia dibunuh oleh 2 orang rakyat palestin yg menjejaki beliau selama hampir 2 tahun

AyahDi said... Best Blogger Tips

Ye ke komunis yg bunuh ... bukankah dia dibunuh oleh 2 orang rakyat palestin yg menjejaki beliau selama hampir 2 tahun

AyahDi said... Best Blogger Tips

Ye ke komunis yg bunuh ... bukankah dia dibunuh oleh 2 orang rakyat palestin yg menjejaki beliau selama hampir 2 tahun

Anonymous said... Best Blogger Tips

AyahDi,
Boleh cerita detail 2 orang rakyat Palestin yang bunuh Henry Gurney?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kostabel Mohd Din moyang saya..beliau selamat dalam serangan tersebut..Komunis yang serang menurut cerita dari Arwah Mohd Din ke anaknya iaitu arwah nenek saya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...