Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 8 September 2013

Serius : NASA Temui Terompet Sangkakala Malaikat Israfil? (Gambar)


Peristiwa mengerikan yang akan terjadi pertama kali pada hari kiamat adalah ditiupnya sangkakala (ash-shur) oleh malaikat Israfil atas perintah Allah.

Makna ash-shur secara etimologi (bahasa) adalah al-qarn (tanduk). Sedangkan menurut istilah syariat, yang dimaksud adalah sangkakala yang sangat besar yang malaikat Israfil telah memasukkannya ke dalam mulutnya (siap untuk meniupnya), dan dia sedang menunggu bila dia diperintahkan untuk meniupnya. (Syarh Lum’atul Itiqad karya Ibnu Utsaimin, hal. 114)

Makna ini disebutkan dalam hadits shahih dari Abdullah bin ‘Amr, dia berkata:
Seorang badui bertanya: “Wahai Rasulullah, apa itu ash-shur?” Rasulullah menjawab: “Tanduk yang akan ditiup.” (HR. Ahmad, Tirmidzi dan Abu Dawud. Hadits ini disebutkan dalam Al Jami Ash Shahih 6/113-114, karya Asy Syaikh Muqbil)

Ilmuwan NASA ‘Menemukan’ Terompet Sangkakala Malaikat Israfil
Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) adalah alat yang merupakan sebahagian dari program atau misi NASA untuk melihat Kosmologi (studi tentang sifat alam semesta) secara keseluruhan. Projek ini melakukan observasi terhadap alam semesta untuk mencari bentuk sebenar alam semesta. Tekaani yang umum selama ini mengatakan bahwa alam semesta berbentuk bulat-bundar atau tekaan lain menyebutkan bentuknya mendatar.

Dengan menggunakan WMAP, mereka mendapatkan sebuah kesimpulan yang sangat mengejutkan, kerana hasil penelitian tersebut menemukan bahawa alam semesta ini berbentuk seperti trompet.

Pada bahagian hujung belakang ‘trompet’ alam semesta itu merupakan alam semesta yang tidak boleh diamati (unobservable), sedangkan bahagian depan, di mana bumi dan seluruh sistem suria berada merupakan alam semesta yang masih mungkin untuk diamati (observable).

“Dan ditiuplah sangkakala, Maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu putusannya masing-masing.” (Az Zumar: 68)

“Kami biarkan mereka di hari itu bercampur aduk antara satu dengan yang lain, kemudian ditiup lagi sangkakala, lalu Kami kumpulkan mereka itu semuanya.” (Al Kahfi: 99)

“Dan (ingatlah) hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah segala yang di langit dan segala yang di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Dan semua mereka datang menghadap-Nya dengan merendahkan diri. (An Naml: 87)

“Dan ditiuplah sangkakala, maka tiba-tiba mereka keluar dengan segera dari kuburnya (menuju) kepada Tuhan mereka.” (Yasin: 51)

Banyak ulama tafsir mengatakan bahawa tiupan trompet sangkakala di ayat-ayat tadi selalu diertikan sebagai peristiwa di hari kiamat. Dr Wahbah az-Zuhaily dalam Tafsir Al Wasith menghuraikan bahawa tiupan trompet di hari kiamat itu tiga kali. Pertama, tiupan yang menggentarkan, lalu kedua yang mematikan seketika seluruh makhluk. Tiupan ketiga tanda mulainya hari kiamat, di mana semua dibangkitkan dan dikumpulkan.

Kalau kita cermati, Al Quran menyebutkan bahwa tiupan itu selalu “di dalam” terompet, “Wanufikha fi-shshuuri”. Mengapa terompet? Mengapa di dalam (Fi)?

Tim WMAP mengamati pola titik-titik panas dan dingin radiasi microwave kosmik, yang  menggambarkan bentuk alam semesta 380.000 tahun setelah Big Bang. Projek WMAP dari NASA membuat peta titik-titik tadi secara menyeluruh, hasilnya ialah pola itu cenderung memudar, yakni tidak ada titik panas dan dingin yang tampak melebihi jarak rentang 60 darjah. Ini menunjukkan bahawa ketika mengembang, alam semesta terjulur panjang. Sempit di depan dan kemudian makin lebar seperti corong. Mirip bentuk terompet berada di pertengahan. Hal ini tentunya menyangkal teori asal selama ini yang menyatakan bahawa bentuk alam semesta seperti bola (bulat) yang mengembang ke segala arah.

Tim WMAP yakin bahawa alam semesta bukanlah berbentuk bola, tetapi berbentuk trompet. Alam semesta bukan meluas tak terbatas, tetapi dibatasi oleh hujung terompet. Jadi, alam semesta ada awal dan akhirnya. Hanya Allah yang tidak berawal dan berakhir, “Huwal awwalu wal akhiru”.

“Sesungguhnya telah datang kepada kalian cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan Kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari keadaan gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” (Al Maidah: 15-16)

“Itulah Kitab yang tidak ada keraguan di dalamnya, sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa.” (Al Baqarah: 2)

“Sesungguhnya Al Quran itu adalah kitab yang mulia. Yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Rabb yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.” (Fusshilat: 41-42)

Maha Benar Allah atas segala Firman-Nya

Editor: Farid Zakaria

26 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

lembab btol intnet hri nie...stresssssss

Anonymous said... Best Blogger Tips

salam,yg komen dblog ni tolonglah jaga bahasa anda, malu kalau bngsa lain baca, budi bahasa budaya kita :(



















Lu baca ni

Kepala abah kau! Kah32x

Anonymous said... Best Blogger Tips

kau la suka buat malu bgsa sndiri,lain kli jgn bg salam..

Solusi Edisi 59 said... Best Blogger Tips

org post cerita pasal kebesaran Allah, korg nk menghina satu sama lain lak sini, ish2

Anonymous said... Best Blogger Tips

tamat

Anonymous said... Best Blogger Tips

Boring laa..
Mana anon changlun,anon abah kau,anon pok su kocak,jack ham,Mr fapson..anon TRW..
sunyi dh...
Blog Ni..
Mat2 skema atas nie boring laa..

Anonymous said... Best Blogger Tips

nenek kau tamat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon changlun, poksu kocak, jack ham, fapsom dgn trw suma dah meninggal
abah kau aje yg masih hidup! muahahaha!

gaban power said... Best Blogger Tips

dasyat gileeerrr!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Anon 21:29 mu xyah nk poyo sgt la, ko pn baru migrate dr Blog Serius kutuk2 sana pastu Obe blog anon, masuk sini nak demand2 lak. .

ini semua poyo

Anonymous said... Best Blogger Tips

Lu ngn khinzir xda beza,,,, meh kpala abah ko aku nk ludah cmpk lam loji taik.... pdn muka abah ko.... kah kah kah gelam smpai tkentot kt muka ko....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Takziah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Lu la Poyo!
Wa tanya jea...
Adehh...
Tanya sikit kena shoot!
Ok laa...

Anonymous said... Best Blogger Tips

"Subhanallah Maha Suci Allah"...saya ucapkan diatas penemuan sains yg hebat ini. Allah Maha Besar dan maha luas pengetahuannya, semakin kita kaji, semakin rasa kerdil diri kita.

"Astaghfirullah.." saya ucapkan kepada insan melayu short cut yg suka mencedok hasil kerja sains orang dan relate dgn benda dalam al-quran kononnya itu sangkakala lantas menampakkan umat islam ni bodoh.

-ameba

Anonymous said... Best Blogger Tips

Org kristian lagi bodoh. Ada ke anak tuhan kena salib. Abah tuhan tak marah ye.

Anonymous said... Best Blogger Tips

sy undi Ameba +1

-royi

Anonymous said... Best Blogger Tips

Takziah,,, arwah2 dlu lahanat orgnya

Anonymous said... Best Blogger Tips

Takziah,,, arwah2 dlu lahanat orgnya

Anonymous said... Best Blogger Tips

Takziah,,, arwah2 dlu lahanat orgnya

mr.fapson said... Best Blogger Tips

Sorry aku xcaye citer NASA...Byk citer NASA xboleh caye...kafir la katakan...

Anonymous said... Best Blogger Tips

kapir lahanat !! bodoh xskolah agame !! suke2 buat cerita !!

Anonymous said... Best Blogger Tips

NASA ni ustat Nasarudin org Pas yg pegi kenduri kawin umah Sepul Bontot tu ke?
abah kau Nasa!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sains x dapat dipisahkan dgn Al-Quran.

Anonymous said... Best Blogger Tips

itulah ayat yg digunakan oleh melayu pemalas utk mengambil jalan short cut. Tunggu ahli sains temui sesuatu, terus cop.. "haaa ni dalam quran dah ada.. masuklah kamu ke dalam islam.."

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymous

eleh dah memang betul nak buat mcm mana? hang ja masih berdegil

Anonymous said... Best Blogger Tips

Dlm al quran xde surah pasal NASA jupe trumpet ni..adoii..trok r lu org..hahaha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...