Utama

Utama 2

Geng Stress

TAWARAN HANGAT!!

BANNER UTAMA (728X90) = RM200/ sebulan



BANNER+IKLAN TEKS +ENTRY- RM250/ SEBULAN


REVIEW / ADVERTORIAL - RM50


APA TUNGGU LAGI?? SILA EMAIL


akustress3@gmail.com


Kongsikan Entri Kami

Thursday, 25 August 2011

Pelik : Budaya Kaum India Apatani, Menutup Lubang Hidung Wanita

Ini sesuatu budaya yang agak pelik di mana satu kaum akan menutup dan menyumbat lubang hidung mereka sendiri. Ini adalah budaya yang telah diamalkan oleh satu kaum India di golongan Apatani. Mereka kebanyakkan menetap di Dataran Tinggi Apatani dan mempunyai sekitar 60 ribu penduduk. Mereka sering diangkat kerana pertanian yang sangat efisen tanpa menggunakan mesin. Apa yang unik mengenai kaum ini ialah wanita di dalam kaum ini mengikut tradisi harus menutup/menyumbat lubang hidung mereka. Pemyumbat Hidung atau "Yaping Hurlo" dalam bahasa mereka digunakan untuk menghindari penceroboh.Tetapi budaya ini hampir mundur kerana mereka mula meninggalkan tradisi ini. Hanya mereka yang tua masih mengamalkan budaya ini. 
p/s : admin tak pasti apa yang disumbat didalam hidung mereka itu.

kaskus

15 comments:

faris said... Best Blogger Tips

wakakakaka mcm2

Maya Lisa said... Best Blogger Tips

macaman elubang hidung boleh ke atas ?

Anonymous said... Best Blogger Tips

payahnya nak bernafas -zura-

mawarPuteh said... Best Blogger Tips

cer bukak mende tu..mesti idung cam pig..

whenshewasborn said... Best Blogger Tips

amende la bnde ngarut ni, Tuhan bg hidung nk bnafas, korang p tutup plak.. tapela dah adat dorang huhu

❥ cik sчαғiqαн said... Best Blogger Tips

eeeii . apa punya pelik da . . kelakar pon ade . hahaha .

do to terjah my blog http://littlespeckycoretconteng.blogspot.com/ ^__^

Anonymous said... Best Blogger Tips

xkan la die bernafas kut mulut...x selesa lgsung...nk makn pun susah aku rasa...

Qistina Mj said... Best Blogger Tips

doi na...buruknya..haha

Anonymous said... Best Blogger Tips

Comelnye.....

minoari89 said... Best Blogger Tips

pnat aku tgk..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kalau flu camner? x ke susah nk hembus hingus...jijik la...

CIK CHIPSMORE said... Best Blogger Tips

@faris
nie die penafas gune ape ek??hahahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

cam kerbau dah idong die..

Hafifi Borhan El Said said... Best Blogger Tips

ak takleh bernafas weh bila tgk.... * deep feeling.......kah3

FAZLIN said... Best Blogger Tips

banyak betul kebodohan orang india yg tak masuk akal..contoh nya kat negara kita ialah ambabiga.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...