Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 16 June 2013

Panas : [Video] Terjemahan Salah TV3 Mengenai Ucapan Mohamad Morsi (16 Jun 2013)


Berikut merupakan video laporan berita TV3 mengenai ucapan Presiden Mesir, Mohamad Morsi yang memutuskan perhubungan diplomatik deng Syria. Namun terdapat kesalahan dalam terjemahan yang dilakukan oleh pemberita. Jom kita baca luahan Irfan B. Masiri di FB beliau. 

Mereka betul kan sedikit, nampak menyokong, tapi terjemahan yang salah.

Mungkin ada sesetengah orang tak kisah kalau terjemahan tak sama asalkan maksudnya sampai, tapi bagi saya memang tak boleh.

Maaf tak dapat rakam yg keluar di tv, ni saya rakam di tonton.com.

Ingat, pastikan tengok terjemahan ketika Dr. Morsi berucap.

Ini terjemahan tv3.

"Kita tidak membenarkan rejim penindas kembali
berkuasa,dan tidak menolak untuk
menguatkuasakan zon larangan udara di Syria
menerusi Majlis keselamatan PBB dalam usaha
menamatkan pertumpahan darah rakyat Syria
menjadi pelarian luar jangkaan."

Ini terjemahan yang sebenar. So, boleh nilailah sendiri.

"Kepada Hizbillah, Mestilah ia keluar dari Syria.
Ini kata2 serius. Tiada peluang dan tempat bagi
Hizbillah di Syria. Hari ini kita (Mesir) telah
membuat keputusan. Untuk memutuskan
sepenuhnya hubungan dengan Syria. Hari ini kita
(Mesir) telah membuat keputusan. Untuk
memutuskan sepenuhnya hubungan dengan
kerajaan Syria yang ada sekarang. Ditutup
Kedutaan Syria di Kaherah. Ditutup kedutaan
kerajaan Syria sekarang yang ada di Kaherah. Dan
akan menarik balik wakil Kedutaan Mesir di
Damsyik."

Dr. Morsi tak sebut pasal PBB, tv3 sebut pasal PBB. Dr. Morsi sebut pasal Hizbillah, tv3 tak sebut.

video

p/s : Mungkin nampak sikit je salah, tapi maksudnya tetap menyimpang.. Apa pendapat korang?

Sumber : Here

15 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

babi

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahahahha..unta haus

Anonymous said... Best Blogger Tips

sapa 2nd dia ciptaan allah yg ganjil..

Anonymous said... Best Blogger Tips

mmg pun tv3 suku.......jgn heranlah....

Anonymous said... Best Blogger Tips

memang ganjil sangat, Presiden Morsi mengekalkan kedutaan Israel di Kaherah tetapi memutuskan hubungan diplomatik dengan Syria.

Anonymous said... Best Blogger Tips

http://embassy-finder.com/israel_in_cairo_egypt

Anonymous said... Best Blogger Tips

memg menyimpang sgt sbb sapa yg blajar bhsa arab fhm laa..prsn x mursi dok sebut2 kaherah tpi dlm tv3 xdak lgsung sbut kaherah..agak2 laa

Anonymous said... Best Blogger Tips

bangang la tv3 malaysia ni. bodoh bangang abadi! rakyat xlagi bodoh nak dengar citer2 ngarut dan bangang oh tv3 ku...

jack ham said... Best Blogger Tips

ahaha aku da agak daaa..tv3 mmg suke pusing kenyataan org....fak laa ni msti bnyk bljr dr yahudi nye media...hampeh

Anonymous said... Best Blogger Tips

biasalah..tv3 suku adalah anjing abadi kerajaan BN

Shin Chan Comel said... Best Blogger Tips

itu pun nak kecoh ke

New Entry "Percutian ke Hong Kong - Macau Day 6 Part 1 (Macau Outer Harbour Ferry Terminal) "

Anonymous said... Best Blogger Tips

mmg kena kecoh la sial, ko tu bdak2 mana phm isu serius mcm ni, ntah ko tau ke x syiah tu ape, haii bdak2 nk mympuk

Anonymous said... Best Blogger Tips

sial betul tv3 ni. mmg sial.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Bodo... pecat je la translator kat TV3 tu... nak salahkan tv3 tu buat aper nye...

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni bkn tersalah ni sengaje. bodoh punye tv3 penganut syiah laknatullah!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...