Kongsikan Entri Kami

Friday 8 July 2011

5 Tip Blogging Terbaik (Trafik)

Salam dari akustressgiler, selama ini tak pernah ikut contest blog pun, apatah lagi blog akustressgiler ini baru nak masuk 4 bulan. Jadi, ini first contest dan kami cuba yang terbaik la dalam contest ini. Ini adalah untuk KONTEST SEO yang dianjurkan oleh 2dayblogger. Kami memilih keyword ‘Tip Blogging Terbaik’.
Kami bukan nak kata kami ini bagus sangat dalam blogging pun tapi ini adalah antara benda yang kami lakukan setiap hari untuk meningkatkan trafik kami.

1. Tajuk ENTRI yang menarik serta boleh membuat pembaca tertarik secara tak langsung bila membacanya dan juga membuat pembaca tertanya-tanya mengenai isi kandungannya.  Contohnya : Tajuk mana lebih menarik perhatian?

a.      Perempuan ini berusia 30 Tahun
b.      Percaya tak perempuan ini berusia 30 tahun?

Mestilah B kan? Sebab kita sebagai pembaca mesti nak tau kenapa blogger     ini Tanya kita yang kita ini percaya ke tak. Daripada yang A hanya satu statement yang agak lame.
Selain itu, adalah baik sekiranya setiap entri yang mempunyai video atau gambar dinyatakan pada awalan atau hujung tajuk. Contohnya :

a.      Berapa kali anda TENUNG kat MATA perempuan ini? (15 Photos)
b.      Perkara yang MAHASISWA/I biasa lakukan di UNIVERSITI (20 Photos)
c.      [Video] Manager KFC Ambil Sisa Ayam Dari Tong Sampah Untuk   
         Pelanggan
Ini serba sedikit boleh menarik perhatian pembaca kerana seperti mana kita tahu ‘Picture tells thousand words” Segalanya gambar boleh tolong terangkan.
    2. Masa terbaik untuk postkan entri baru setiap hari sekiranya ingin trafik tinggi atau pembaca yang ramai adalah pada 12 tengah malam, 12 tengah hari, 3 petang dan 9 malam. Ini mengikut apa yang tercatat pada blog kami. Tetapi yang paling ramai adalah pada jam 12 tengah malam. Entahlah ramai lagi blogger Malaysia yang berjaga malam. KAdang-kadang  dalam 1 jam boleh mencecah 1,200 orang pembaca. Ini buktinya.: 8 Julai 2011


Jadi rajin-rajin la berjaga malam ye.. Sebelum jam 12 tgh mlm tu korang sedia dulu semua entri korang nak post bila mencecah jam 12. Jadi lepas tu korang masukkan ke dalam “New Post” je dan publish terus..Senang kan? Masa lain itu, seperti jam 12 tgh hari dan 3 petang itu selalu ramai juga sebab orang tengah lunch break dan maybe ada yang tengah relaks waktu kerja. Jam 9 malam pula masa orang semua dah balik rumah dan lepas menjamu selalu jadi lepak depan komputer la mencari cerita menarik yang stress.

3. 3. Sertai laman web yang boleh PING Entri anda supaya semua orang boleh lihat entri anda timbul di laman web tersebut. Antara lama web yang orang biasa gunakan untuk PING Entri termasuk blogger femes Ben A. Adalah GENGBlogger. Di sini kalo entri korang menarik korang boleh masuk dalam list top 10 untuk 24 jam di mana post korang akan timbul di laman web setiap kali ada orang melawat laman ini. Langkah dia senang je, korang post entri baru, lepas itu masuk ke gengblogger/rumah dan korang akan dibawa ke satu page di mana perlu pilih kategori entri korang. Lepas itu tekan je butang PING!. 
    
   Antara page lain yang agak femes juga dalam benda PING Entri ini adalah Apesal.com dan GengCyber. Sebenarnya ada banyak lagi tapi kami dari akustressgiler jarang aktif dalam semua ini hanya di Gengblogger je. Untuk pengguna Nuffnang mesti korang tahu ada juga satu laman untuk ping Entri iaitu INNIT. Prosesnya dan hasilnya semuanya sama je..:-)) Cuba la ye..

4. 4. Blogwalking atau ‘Jalan Blog’ ini sangat femes di kalangan bloggers Malaysia. Dulu mula untuk dua minggu memang rajin untuk blogwalking mencari maklumat dan juga mencari tips blogging, sekarang agak kurang dah. Blogwalking ini banyak kebaikkannya walaupun kadang-kadang blogger ingat kita ini SPAM. Dengan blogwalking, korang boleh tinggalkan link korang di shoutbox blogger lain untuk mereka menjejak kaki ke blog korang. 
   Jadi bertambah la sikit orang membaca. Selain itu, blogwalking juga boleh meningkatkan Followers korang itu. Followers ini bagus juga la sebab ada kalanya yang pasang widgets entri akan timbulkan post kita orang di page mereka. JAdi tingkatkan trafik lagi. Selain itu, dengan blogwalking kita boleh berkenalan dengan ramai blogger di luar sana dan boleh minta tips untuk tingkatkan blog kita.

   5. Tinggalkan link di komen-komen / Backlink adalah satu lagi cara untuk menarik pembaca pergi ke blog korang terutamanya blog yang baru nak naik sebab bukan senang kita nak suruh orang datang blog kita yang masih ‘bayi’. JAdi tinggalkan link pada komen box mereka terutamanya mreka yang femes kerana ramai orang baca dan komen. Tak tahu nak tinggalkan link?? Ini caranya..Korang tulis kan la apa komen korang dulu lepas itu letak kan ini.

                                  <a href="URL">TAJUK</a>   

Di ruangan URL itu, masukkan link entri korang itu dan masukkan tajuk pada ruangan TAJUK. Senangkan? Ini juga akan membantu korang untuk tingkatkan Page Rank korang kerana backlink dari blog lain. Korang pergi la komen di blog femes macam : Beautifulnara, Ben A., BlogSerius, Denaihati, 2dayblogger dan lain-lain.

Rasanya buat masa sekarang, ini je yang mampu akustressgiler sampaikan pada korang semua. Korang cuba la, mudah-mudahan dapat membantu korang. Satu lagi kalo nak tingkatkan ranking Alexa ingat ping ye setiap entri contohnya di TotalPing dan banyak lagi. Sebelum mengakhiri, datang2 la ke blog ye... Aku Stress Giler
 
“Contest SEO ini telah dianjurkan oleh Blog 2DayBlogger.Com dengan kerjasama blog upprofitslepak dan broframestone. Manakala hadiah telah disponsor oleh 2DayBlogger,upprofits,broframestone , MJ,MySuperKids , Muje,Puan Bee ,Ellen, DenaiHati,k-worlds,hairulazni,ummihanie,dinsblog“.

13 comments:

nurul aida said... Best Blogger Tips

sangat berguna..trimas..:))

HAKMI said... Best Blogger Tips

entri yang bagus...semoga menang dan selamat berjaya...tapi kalo tinggal link dalam komen bolih membahyakan blog pada mata SERP.....

Hanys Najib said... Best Blogger Tips

sangat membantu! terima kasih! XD

ErnieFaizal Siti said... Best Blogger Tips

thanks..memang berguna sesangat..

Berilah aku perkara yang paling sukar..aku akan belajar..

Abe Frank said... Best Blogger Tips

nk test kejap..

7 filem Manusia VS Alien yang terbaik

Cik Pulau said... Best Blogger Tips

wewwiittt..^^,

Pinkbubblegumprincess said... Best Blogger Tips

tengs,, tips berguna nih =)

Abe Frank said... Best Blogger Tips

HELLOSTYLO

Ilham11 said... Best Blogger Tips

oh macam tu rupa nya, haha

Tips and Tricks blog said... Best Blogger Tips

A great post - I continually feel that it's less simple than I previously thought.

Urology Surgery in India said... Best Blogger Tips

Amazing amount of great, actionable advice. I will keep coming back to this Post....

Dr. DJ Sharma said... Best Blogger Tips

That is great to hear, thank you for reading!

Dr. Biplab Das said... Best Blogger Tips

That was a VERY interesting one! Seriously interesting.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...