Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 19 November 2013

Info : Mari Baca & Kenali Jenis Tahi Anda (2 Gambar)


Perbualan berkenaan tahi ini mungkin dianggap perkara yang tak senonoh, busuk, dan menjijikkan. Tetapi dalam waktu yang sama, kita semua menjalani rutin membuang air besar hampir setiap hari. Malah ada yang buang air besar hampir 2-3kali sehari. Itulah hakikatnya, semua orang malu membicarakan soal tahi. Tapi tahukah anda, tahi itu mencerminkan sebagus mana diet yang anda semua praktikkan?

Berdasarkan “Bristol Stool Chart”, “Meyers Scale” atau dalam bahasa melayunya “Skala Tahi Bristol”. Tahi boleh dikelaskan kepada 7 jenis. Skala ini telah dinamakan “Skala Tahi Bristol” kerana skala ini telah diperkenalkan oleh Lewis S.J. dan Heaton K.W di University of Bristol, UK.

Berikut adalah kelas-kelas tahi yang dimaksudkan:



Jenis 1: Berbentuk biji-biji, agak keras seperti ketulan batu.
Jenis 2: Berbentuk seperti sosej, tetapi berketak-ketak.
Jenis 3: Juga berbentuk seperti sosej, tetapi macam merekah sedikit.
Jenis 4: Berbentuk seperti ular, agak licin, halus dan lembut. Just Nice.
Jenis 5: Bergumpal-gumpal, lembut dengan potongan hujungnya jelas.
Jenis 6: Yang ni dia macam cirit sikit, likat, gabungan cecair dan pepejal.
Jenis 7: Sangat cair, tiada pepejal.


Tahi  jenis 1 dan 2


Sekiranya anda mempunyai tahi seperti ini, itu maksudnya anda sedang mengalami sembelit. Kalau dapat tahi sebegini, memang susah sedikit nak ‘meneran’ sebab tahi itu dah menjedi keras. Selalunya situasi ni terjadi kalau seseorang tu malas untuk berak setiap hari. Semakin lama tahi berada dalam usus besar, semakin banyak air daripadanya yang akan diserap, maka semakin keraslah ia. Jadi, lepas ni jangan malas untuk buang air besar lagi ye.


Tahi jenis 3 dan 4


Seperti juga berat badan, tahi juga ada kategori yang ideal  iaitu normal, dan kategori ideal untuk tahi ini jatuh pada jenis yang ke-3 dan ke-4. Selalunya tahi sebegini dihasilkan kalau seseorang itu rajin ke tandas setiap hari.


Tahi jenis 5,6 dan 7


Bagaimana pula dengan jenis 5 hingga 7? Kalau pernah mengalami yang ke-5, itu mungkin disebabkan angin atau gas yang terlalu banyak dalam usus, atau anda telah mengambil sesuatu yang boleh menyebabkan anda cirit birit seperti susu berlaktosa. Namun untuk kategori 6 hingga 7, anda kena berhati-hati sedikit kerana itu mungkin membawa maksud ‘diarrhea‘ iaitu masuk ke tandas dan cirit lebih daripada 3 kali sehari. Ingat, diarrhea yang berterusan boleh membawa maut!


Diet juga sangat mempengaruhi rupa tahi yang dihasilkan. Jangan sesekali mengabaikan sayur dan buah-buahan. Itu merupakan sumber serat nombor satu yang harus diambil secara berterusan selagi kita masih bernafas. Dan jangan malas untuk buang air besar!


Sumber: Here

14 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

kebanyakan tahi perokok 5 6 7

Anonymous said... Best Blogger Tips

tahi 1 2 3 4 makanan anon atas ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

Saya selaku presiden Kesatuan Anon Tanah Melayu (KoTe) merayu kepada semua anon supaya menjaga bahasa ketika memberi komen.









































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Terima Kasih.

-Presiden KoTe

Anonymous said... Best Blogger Tips

Terima kasih ats nsihat anda tuan presiden kote.pantat mak ko hitam kote bpk ko x sunat.
-Anon Sangap-

Anonymous said... Best Blogger Tips

Selaku presiden blog ini, saya ingin melantik naib presiden bagi membantu masalah yg tidak diingini berlaku di blog ini...



Dr Nuck Juan

Anonymous said... Best Blogger Tips

Presiden KOTE sila letak jawatan!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

ada video 3gp awek tu tak?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Boleh sy nk join jd ahli kelab KoTe?nama sy shila-sy berasal dari kelantan tp membesar di terengganu..sy cantik dan slim tp sy masih muda,umur sy 13 tahun,tq

Anonymous said... Best Blogger Tips

Shila, anda hanya perlu menghantar klip video 3gp anda sedang berbogel. hantarkan video anda ke emel kami di kotekotikotu@yahoo.com.my. mudah bukan??

Anonymous said... Best Blogger Tips

shila ialah seekor lahanat yg memiliki sebuah kote...
babi kau shila!

Anonymous said... Best Blogger Tips

rosak komen komen kat sini. teruk punya melayu

Anonymous said... Best Blogger Tips

Shila 2 adalah cine rupanya..dga kote laju nk join..dia slah tafsir ingt join club kote dpt kote free ari2. Bngsa ni memg bngsat total la..suma nk free.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku x ksh pun bg kote kt shila.asalkn pantat tembam byk air.nyummy....

Anonymous said... Best Blogger Tips

ooo...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...