Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 18 September 2013

Serius : Proton Keluarkan Model Proton Sembilu Pada Tahun 1994 (3 Gambar)


Pada Jun 1994, syarikat pengeluar kereta Malaysia, Edaran Otomobil Nasional (EON), telah memperkenalkan kereta Proton Sembilu. Ia bukanlah model terbaru kereta berjenama Proton, tetapi merupakan nama 'body kit' kepada model kereta Proton Wirayang diubahsuai bentuk serta prestasinya bagi menjadi 'sporty'.
Ketika kereta Proton Sembilu diperkenalkan kepada umum, ia sedang dalam peringkatfasa pertama pengubahsuaian yang cuma melibatkan bahagian badan luar dan dalam kereta. Antara bahagian kereta yang telah diubahsuai ketika itu ialah:

  • Penghadang hadapan - lubang angin pada sebelah kiri & kanan untuk menyejukkan brek & enjin, manakala bahagian 'bibir' untuk menahan udara dari terbias ke bahagian bawah.
  • Penghadang tepi - untuk menambahkan kelajuan kereta, ia diubahsuai bagi mengelakkan angin terbias ke bahagian tayar.
  • Penghadang belakang - bertindak menekan angin supaya menolak kereta ke hadapan.
  • Stering - berukuran kecil dengan pemegang yang besar dan mudah dikendalikan akan membolehkan pemanduan menjadi lebih mantap dan stabil.
  • Tempat duduk - bentuknya yang dapat mengampu badan akan membolehkan pemandu berada dalam keadaan stabil dalam semua keadaan.
  • Tayar - memperkenalkan rim berukuran 15 inci.
 

Pihak EON ketika itu memberitahu bahawa Proton Sembilu atau "bahagian-bahagian yang diubahsuai" akan dipasarkan kepada orang ramai apabila proses pengubahsuaian sepenuhnya selesai dalam tempoh "kira-kira setahun lagi". Antara pengubahsuaian yang dirancang untuk dilakukan dalam fasa seterusnya melibatkan "bahagian enjin, sistem gegantung dan gear untuk tujuan perlumbaan". Namun begitu, tidak pula diterangkan tentang pemilihannama "Sembilu" itu. Tak mungkin nama itu berdasarkan tajuk filem popularSembilu (hanya mula tayang Ogos 1994), tapi mungkinkah ia berdasarkan tajuk lagu popular Ella, Sembilu (keluaran 1992)?




Sumber : Here

16 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

First!!
Pray for Syiria,mesir,Palestine and all the Muslim and muslimat in the world!!

Anon: imam Mahdi follower

Anonymous said... Best Blogger Tips

kau pray utk M'sia lagi elok la beruk!
dok sebuk negara org. negara sendiri dah nak bankrap!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yg buat bankrap org2 mcm kau la...org johor

Anonymous said... Best Blogger Tips

bodo pny org....ko semayang xsuh berdoa tu?syial la....

Anonymous said... Best Blogger Tips

tak payah nak bajet alim sangat lah... bodo lah korang..

Anonymous said... Best Blogger Tips

yeah keyboard warrior yeah.. semua kafir laknat.. 70suku 3 pintu yang ada hanya satu jalan..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Keluaga ko bankrap sb bpak ko taik judi anon bodo... laa skali mak ko kne gadai body.... keluarga xada agama.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Siapa yg nak kena gadai tu. Aku nak masuk tender.

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau nak gadai pungkoq! kau masuk tender la bangang!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sudahkah anda berselawat ke atas nabi pada hari ini??

Anonymous said... Best Blogger Tips

Anon abah mlelong pungkok di bricfield..... lai2.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

bodoh..psl doa pon...die x de pon ckp x pyh doa ntok ngare..bodoh ade otak pkai..macai

Anonymous said... Best Blogger Tips

suroh abah kau doa la tongong.. minta doa bg kau pandai supaya tak bahlul sgt!

-abah kau-

Anonymous said... Best Blogger Tips

Anon abah lg tongong xdpt bezakan nsi ngn taik.... pmakan punai kturunan anon abah.... kaum anon abah pmakn punai hnya trdpt di kwsan pgunungan seltan mymar.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

senang citer cam ni la... abah kau lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

saya monyet

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...