Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 15 September 2013

Cool : Gereja Gua St. Simon Yang Terletak Di Dalam Gunung Mokattam, Kairo (8 Gambar)

Gereja Gua St. Simon Yang Terletak Di Dalam Gunung Mokattam, Kairo.
Gereja ini juga diberi nama sebagai 'Cave Church' di sekitar kawasan yang digelar sebagai kota sampah atau 'garbage city'. Ini kerana di sekitar gunung ini hidupnya ramai bangsa Zabbaleen yang mana pada mulanya adalah petani dan kemudian berhijrah ke Utara Kairo dan menjadi pekerja pemungut sampah. 
Disebabkan Mesir adalah sebuah negara Islam, jadi bangsa Zabbaleen yang mana 90% daripada bangsanya adalah Kristian Coptic telah membina sebuah gereja di Mokattam. Gereja ini dibina pada 1975 dan di sini juga mereka berselindung daripada segala ancaman termasuk peperangan sejak dari tahun 1970 di Gaza. Terdapat beberapa gereja telah dibina di dalam gunung ini termasuk Biara St. Simon the Tanner yang mampu menampung sehingga 20,000 orang. Jadi keseluruhan gereja di Mokattam yang dipanggil 'Cave Church' ini adalah yang terbesar di Asia Barat.  

28 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st..fuck jesus....go home jesus, ur drunk...

Anonymous said... Best Blogger Tips

12.44 fuck urself lah!!!!!! Bodoh! Kalau aku marah nabi ko..ko hapy tak???? Jgn maibkn agama sndri.sbb agama ko x ajar ko x hormat agama org lain.manusia mcm ko lah yg mrosakkn agama sndri..dn maibkn bngsa sndri!!!! Stupid!

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st anonymous: Bangganya dia kutuk agama org. Awk sedar tak kalau awk kutuk agama lain, tak kisah Christian, Buddhist, Hindu, Islam, etc, awk dah aibkan agama sendiri? Sy tak tau apa agama awk tp biasanya org bangga buat perkara yang diajar dlm agama, jadi ini ke yang diajar dlm agama awk? Kutuk agama lain? Oh begitu..

Anonymous said... Best Blogger Tips

jesus - nabi isa

budha - nabi zulkifli

semua ni adalah di salah faham lalu di angkat menjadi tuhan.

pilih dan kaji la agama masing2. salah pilih kita mensia-siakan hidup kite yg x lame ni.sy cabar korang sume amik semua kitab2 kumpulkan sekali dan cari mane yg lebih lengkap .jangan sombong dan jangan nak menpertahankan nenek moyang kite.yg xde biarlah xde .'RIP'..kite yg masih hidup ni.fikir2lah

-alsufimodenA-

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 12:44 bodoh......ko cm good2 je...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ahad

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau Ahad!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sembang agama ni bkn tmptnya ok.... hal agama tu pndrian kita msng2.... pgangan msng2... so kita nk poyo ke nk kecoh ke bia la hal len.., aku bkn bgus sb aku pun gurau kasa dlm blog ni tpi agama kita jgn msukan....xbek la cm tuuu bro2 taiko2

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kami mls kijo sb kturunan kami berat telor.... tpi kami jimak kuat..... slamat dtng ke ngeri kami

Anonymous said... Best Blogger Tips

Fuck u too;-)

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau lahanat!

Marou Apple Hijau said... Best Blogger Tips

dalam gua tu

Entri Baru Update : Cabaran RM10 Makan Tutti Fruiti

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau la Marou!
abah kau jugak kat Maori!
abah korang dua memang lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mak ko x aja

Anonymous said... Best Blogger Tips

mak kau lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kepala bapak ko ajar jesus nabi isa. Buddha nabi zulkifli. Kasik bukti lah jangan pandai tulis aje. Tunjukkan kitab yg ori bukan ditulis org yg hidup selepas beribu ribu tahun kematian nabi isa dan nabi zulkifli.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sudahkah anda berselawat ke atas nabi hari ini?

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 10.22,cetek ilmu kau weh,
kau tktau ke jesus tu nabi isa?
kau tanya ustaz2,
kitrg ckap kau tk percaya better kau belajar balik,
jgn jadi bodoh please

Anonymous said... Best Blogger Tips

tongong kau ni! ustat mana kata jesus = nabi isa?
abah kau tu mengaji ilmu pengliwatan ke lahanat?
tongong nak mampos abah kau tu!

Anonymous said... Best Blogger Tips

amboi kalau bab agama, bukan main lagi. Ingatlah akan akhir zaman.Apa yg penting bekalan/amalan kita cukup.kalau dok kutuk agama org lain, ade faedah ke?menambahkan dosa adalah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

yg cakap nabi isa bukan jesus mesti die tu kristian kan..
kalu islam baik korang blajar dulu...jgn duk asyik main fb je

Anonymous said... Best Blogger Tips

dalam alquran pun ade tulis maaaa ..kesesatn kaum nabi isa

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 10.22 n 23.20

ko memang bangang ko x tanye ke abah ko .ke abah ko jahil jugak bab2 agama islam.?macm langsung x taw la.kesian kat ko .

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mana ustaz-ustaz ni..ramai sgt komen melampau..haha ustaz mana da masa baca komen..sibuk mencari takwa sampai org ramai menuju ke arah kesesatan diabaikan je..semoga ALLAH masukkan Islam sempurna dalam kehidupan mereka di gua tu..ALLAHU RABBI

Anonymous said... Best Blogger Tips

abah kau bangang!

Anonymous said... Best Blogger Tips

YE sy ustaz.memang benar nabi isa itu jesus. kite ummat islam panggil nabi isa.dieorng panggil jesus.

Anonymous said... Best Blogger Tips

pukimak kristian

Anonymous said... Best Blogger Tips

Sudahkah anda berselawat ke atas anon dubor nabi pada hari ini??

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...