Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Thursday, 27 June 2013

Info : Pulau Semakau, Pulau Pembuangan Sampah Di Singapura (7 Gambar)


Terletak 8 kilometer di selatan Singapura, pulau ini mempunyai keluasan 3.5 kilometer persegi hasil penambakan laut.

Semakau dirancang oleh para saintis di agensi NEA Singapura. Ia terdiri daripada dua pulau kecil yang telah terhubung dengan tanggul batu. Bahagian dalam wilayah ini dibahagi kepada 11 teluk, yang dilapisi dengan plastik tebal dan tanah liat untuk mencegah bahan yang tidak diinginkan daripada mencemari laut.

Sejak mula digunakan pada tahun 1999, empat dari 11 teluk telah diisi, ditutupi dengan tanah dan ditanam dengan rumput. Penghijauan ini menelan belanja sekitar $ 400 juta, dapat menyimpan sehingga 63 juta meter kubik sampah, cukup untuk memenuhi pengelolaan sampah Singapura sehingga 2040.



Sumber : Here

14 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st..lololo~~~~

naim harun said... Best Blogger Tips

Kat KL pun ada gak ikut kaedah cam ni. Sampah digunakan untuk tambak lombong. Pastu buat rumah flat PPRT kat atasnya.

Anonymous said... Best Blogger Tips

org Msia pengotor buang sampah merata2 tak mcm Spore.. hargh tuih!

Anonymous said... Best Blogger Tips

biasa la. melayu kan suka kotor

Anonymous said... Best Blogger Tips

Singapork mcm babi

Anonymous said... Best Blogger Tips

mohon si tahi gay jack ham di buang atas pulau ini.

anon changlun-

Anonymous said... Best Blogger Tips

ehewwhewwheww itewww tinteww diewww tetartt2 uhuuhuww..

jack ham said... Best Blogger Tips

org Singapore pun ade yg pengotor gak....

Anonymous said... Best Blogger Tips

orang singapore, jaga kebersihan di tempat sendiri, tapi buang ke tempat lain..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cina m'sia dan singapork lagi pengotor. Tak mandi pagi dan basoh bontot. Lif singapork bau kencing.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cacat laa ko nie!
Apa ko tulis nie..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hahaha....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Singapore mana ada tanah..tanah seciput je pun..that's why la dorang buang sampah kat specific pulau..and tempat dorang sangat bersih..

Anonymous said... Best Blogger Tips

melayu kn pengotor....malaysia bersih jikalau melayu nie pembersih.... bila bangasa lain buat kotor melenting sna sini...demo sna sini..tp xtau yg melayu ni lebih pengotor dr bangsa2 lain....melayu setaraf dengan bangla..mahadir laknat yg samakn taraf melayu dengan bangla...sebab tu da istilah MELAYU MUDAH LUPA, melayu mudah lupa yg bangsa lh yg majukan kaum melayu...kesian melayu nie...dh lh bodoh, dibodoh2kn lg..........xlam lg hilanglh melayu d dunia..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...