Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Tuesday, 2 April 2013

Serius : Enjin Roket Apollo F-1 Ditemui Di Dasar Lautan Atlantik (8 Gambar)


Sebuah projek bersejarah angkasa lepas yang diketuai dan dibiayai oleh pengasas Amazon.com, Jeff Bezos telah mempunyai berita baik: Misi untuk mencari enjin roket Apollo F-1 yang telah terjatuh ke dalam Lautan Atlantik dan turut dikenali sebagai "F-1 Recovery Project" telah mendapat kejayaan yang luar biasa.

Menurut pihak saintis moden, enjin roket F-1 masih lagi merupakan satu keajaiban moden - dengan satu setengah juta paun kuasa tujahan, 32 Juta kuasa kuda, dan membakar 6,000 paun kerosin gred roket dan cecair oksigen setiap saat. Pada 16 Julai 1969, lima enjin roket jenis F-1 ini dihidupkan, bermakna bermulanya misi bersejarah Apollo 11. Kelima-lima roket ini hanya dibakar untuk beberapa minit sebelum jatuh semula ke Bumi ke Lautan Atlantik seperti yang dirancang pihak NASA. Beberapa hari kemudian, Neil Amstrong menjejakkan kaki ke Bulan.

Berikut merupakan kenyataan dari pihak Pentadbir NASA, Charlie Bolden:

    Nearly one year ago, Jeff Bezos shared with us his plans to recover F-1 engines that helped power Apollo astronauts to the moon in the late 1960s and early 1970s. We share the excitement expressed by Jeff and his team in announcing the recovery of two of the powerful Saturn V first-stage engines from the bottom of the Atlantic Ocean.This is a historic find and I congratulate the team for its determination and perseverance in the recovery of these important artifacts of our first efforts to send humans beyond Earth orbit.

    We look forward to the restoration of these engines by the Bezos team and applaud Jeff’s desire to make these historic artifacts available for public display.

    Jeff and his colleagues at Blue Origin are helping to usher in a new commercial era of space exploration and we are confident that our continued collaboration will soon result in private human access to space, creating jobs and driving America’s leadership in innovation and exploration.


p/s : Ntah btol ke tak.. 

Sumber : Here

9 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

1st anwar lover from kodiang

Carlos Santiago said... Best Blogger Tips

perggghhh...

admin BANkami

Anonymous said... Best Blogger Tips

Cayunk lulu chan...

Anonymous said... Best Blogger Tips

enjin jet yg hilang kat malaysia sampai skrg x jumpa

Anonymous said... Best Blogger Tips

Lulu janji blik klas nk webcam xde pun

jack ham said... Best Blogger Tips

anon 19:11...ahahaha betul tu...sampai skrg x jumpe....sial pnye org..

Anonymous said... Best Blogger Tips

NAJIB RAZAK.. ANWAR IBRAHIM.. NIK AZIZ.. LIM KIT SIANG...


MEREKA SEMUA BABI PUKIMAK ANAK HARAM!

anti BN said... Best Blogger Tips

kamu la yg anjing babi anak haram tau x?

Nuar Neo said... Best Blogger Tips

korang ni asyik kutuk-mengutuk je,xmatang langsung.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...