Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Thursday, 4 April 2013

Info : 10 Sebab Negara Jepun Mencapai Kemajuan (Gambar)


1. Di Jepun di ajar pada awal sekolah rendah sehingga darjah enam dengan satu matapelajaran yang dinamakann “Jalan kearah Akhlak” dimana pelajar mempelajari akhlak/etika dan cara berdepan dengan orang.

2. Tidak ada kegagalan/failure pada awal sekolah rendah sehingga ke peringkat tiga pertengahan, kerana objektifnya ialah mendidik dan menanamkan konsep dan pembentukan pribadi/watak, bukan sahaja pendidikan dan indoktrinasi(dictation).

3. Jepun walaupun salah satu Negara terkaya didunia, mereka tidak mempunyai orang gaji (servants), ibu dan bapa bertanggungjawab di rumah dan keatas anak-anak mereka.

4. Kanak-kanak Jepun membersihkan sekolah mereka setiap hari selama 20min bersama-sama guru mereka. Faktor ini membawa kearah kemunculan generasi Jepun yang sederhana dan minat kearah kebersihan.

5. Kanak-kanak disekolah akan membawa berus gigi yang telah di “disinfected”/sterilkan, dan mereka membersihkan gigi mereka disekolah setiap kali lepas makan bagi mengekalkan kesihatan pada usia yang muda.

6. Pengetua sekolah akan memakan makanan pelajarnya selama setengah jam bagi memastikan keselamatan mereka, kerana pengetua menganggap pelajar adalah masa depan Jepun yang perlu diberi perlindungan.

7. Pekerja pembersihan di Jepun digelar sebagai “Jurutera Kesihatan” yang gajinya sebanyak 5000 hingga 8000 USD sebulan, tertakluk kepada ujian bertulis dan lisan.

8. Di larangan mengunakan handphone didalam tren/keretapi, restoran dan tempat-tempat yang tertutup, dan dinamakan status ‘silent’ di handphone sebagai “akhlak/etika”

9. Jika anda pergi ke restauran buffet di Jepun, anda akan dapati bahawa setiap orang akan mengambil makanan dengan kadar yang di perlukan sahaja, dan tidak akan meninggalkan apa-apa makanan diatas pingan.

10. Kadar kelambatan keretapi/tren adalah sebanyak 7 saat sahaja dalam satu tahun, ini kerana mereka adalah orang yang tahu akan nilai masa, dan gemar kepada ketepatan saat dan minit.

p/s : Diharapkan kerajaan selepas pilihanraya dapat mencontohi negara Jepun. 

Sumber : Here

33 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

hayoooo saluteeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Anonymous said... Best Blogger Tips

Nilai-nilai agama yang kita belajar di rumah & sekolah tak digunakan. Hanya mementingkan keputusan yang cemerlang.

Anonymous said... Best Blogger Tips

P.A.S PARTI AJARAN SESAT

Anonymous said... Best Blogger Tips

11. Di Jepun tidak ada UMNO, BN, PAS, PKR, DAP, Rosmah, Najib, Nik Aziz, Anwar Ibrahim, Papagomo dan lain2.

Anonymous said... Best Blogger Tips

13. Pemimpin di jepun tiada yg songsang.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jepun pandang ke Barat untuk kemajuan apa nak jadi dengan Malaysia..

SYJ - Orang Timur

Anonymous said... Best Blogger Tips

Kerajaan gak dipersalahkan. Kan kanak2 tu amanah oleh Allah kepada mak bapaknya. Kalo mak bapak dari budak tu kecil dh diajar tak btol, tak btol la jadiknya budak tu

Anonymous said... Best Blogger Tips

keburukan orng jepun
wanita jepun x kan cukur bulu pantat die .biarkan jd semak samun ,munkin kerajan jepun melarang cukur bulu die org

Anonymous said... Best Blogger Tips

Susah juga kita nak kata kerana orang Jepun jugak banyak jadi pornstar. Mereka adalah otai-otai terawal asia dalam industri ini. Rosak akhlak lah kalo mcm ni. Contohi perintahan Rasullulah saw. Mencontohi yang bukan dari ajaran islam memang akhirnya menyongsang. Mereka cuma baik di satu-satu sudut saja......Jangan mengagung2kan sangat orang jepun ni.

Anonymous said... Best Blogger Tips

alahai korang ni cuba la cerdik sikit jgn sempit sangat pemikiran tu Dasar Pandang ke Timur yg Tun M perkenalkan tu tujuan dia supaya orang2 Malaysia ambil ikhtibar bagaimana orang Jepun capai kemajuan..

kita tau orang Jepun ni memang terkenal dengan bangsa yg kuat bekerja, berdisiplin dan punya etika yg tinggi dan itu lah yg Tun M mahu kita ikut..

yang pornstar dan perangai pelik2 apa jadah tu tak payah la nak ikut.. yang baik kita jadikan tauladan yg buruk jadikan sempadan

Anonymous said... Best Blogger Tips

sokong anon 23.01

Nuar Neo said... Best Blogger Tips

malaysia patut contoh jepun,stupiak!

Anonymous said... Best Blogger Tips

dorang keje kuat siang malam sebab majoritinya atheist

Anonymous said... Best Blogger Tips

@Anonymousbongok betul... yang bab pornstar sume tu jgn la ikut.. ikut je la yang baik, ape la susah sangat nak dengar nasihat org kita ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Seperti kata2 seorang tokoh sewaktu melawat ke luar negara

"Aku lihat Islam, tapi tiada muslim"
Tapi bila melawat negara org islam pulak

"Aku lihat Muslim, tapi tiada Islam"

hayati kata2 ini.. :)

-ameba

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mana SUMBER????????????????? Admin Bodoh setakat tulis je buat apa? tak ada sebab pun dari ko tulis tu kena mengena dengan ekonomi pun....bangang...kalau jepun tu beretika sangat, apesal banyak sgt jadi pelakon porno. main bedal je ko tulis...ter amat bangang btol

mr.fapson said... Best Blogger Tips

tapi ramai gak yg jd pornstar...hahahaha kuat betol diorg keje

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ikut cara pemerintahan rasul
ullah swt, rahmatnya hingga akhirat...

saya di sini said... Best Blogger Tips

mereka sgt berdisplin dinegara mereka sendiri.. tetapi bila tinggal dan berkerja di Negara org lain atau kita.. perangai mereka lebih kurang je.. pemalas dan pandai cari peluang utk kenakan org lain agar dia tak payah bertungkuslumus.

Ex-Part-timer-Japan said... Best Blogger Tips

Suruh pandang ke timur, tapi orang atasan tak ikut tiada guna

1. Gaji boss JAL lebih rendah dari gaji pilotnya demi menjaga kualiti..malaysia ada ke?yang ada orang2 atasan semakin tamak kuasa dengan harta ada kan.
2. Gaji part time 20 hari di jepun RM7000 bersamaan gaji seorang jurutera berkelulusan diploma yang baru memulai kerja di syarikat.

kita sebagai rakyat, perlu SEDAR, MENYEDARKAN org atasan yang tidak mengenal erti susah. Tidak mengira parti, kaum, agama. KUASA RAKYAT DIDAHULUKAN..

Orang Jepun kalau tak suka dgn sesuatu pimpinan, tahun depan terus tukar org lain. tak perlu tunggu lama-lama. RAKYAT..BANGKIT RAKYAT..BERSUARA JIKA TIDAK BERPUAS HATI

Anonymous said... Best Blogger Tips

persoalan aku,diorang x merungut ke klau dibuat macam ni? kerja diorang ni macam menambahkan stress je..tapi apa pon salute la diorang!

Anonymous said... Best Blogger Tips

KORONG SEMUA BANGANG...... WE LET IDIOT RULE OUR NATION

Anonymous said... Best Blogger Tips

so mknenye melayu kne buat porn jugak lah..yeahh...melayu boleh !!! xsbr nk tngok lulu chan nye pantat..fap fap fap

Anonymous said... Best Blogger Tips

kat Negara Jepun, ada muzium lucah, barang-barang lucah, tengok cerita blue, sebab itu maju.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku tgk kat negeri serambi mekah pon fail...
Ada hati nk sembang psl tauladan kepimpinan negara konon
Sembang cam taik korg ni.
Kuman seberang laut nmpk...
Negeri yg mendabik dada iselam sapa?
Negeri paling tinggi hiv kat ne?
Yg paling byk mslh sosial sapa?

Anonymous said... Best Blogger Tips

bg aku 1 sbb je jepun maju.....SEBAB DIORANG TAK ADA UMNO BN

Anonymous said... Best Blogger Tips

rmai yg bunuh diri kt jepun...majulah lah sngt

Anonymous said... Best Blogger Tips

MALAYSIA nk ikut JEPUN?????? hahahaha jgn harap lah lau BN masih lg memerintah..Mahathir dl masa jd pm konon2 siap wat slogan pandang ke jepun laa..last2 per jd?

RyuTaRo KenN said... Best Blogger Tips

korang semua2 ni pun cakap je pandai.. bile di banggakan negara luar.. korang dok kutuk2.. tp aku tgok korang ni ngn bangsa sendiri pun nak gadoh2 mcm ekarang ni.. tak reti nak pertimbangkan elok2 ke? yg dok sebut pornstar tu mesti selalu tgok kan? melayu ape tu? bende yg buruk ko tak sabar nk tggu.. tp bnde baik dipertikaikan.. yg buruk jgn la ikot.. ikot la yg baik2 tu.. kt jepun tu bnyak bnde kite leh ikot bnde baik2.. dan bnde yg tak baik pun bnyak.. tapi kalo ko nak ikot ikot la la yg mane ko nak.. bodo..

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahahah, amboiii. sedap jer ngata kat perempuan jepun. tapi.. bila fikir balik ada betul jugak eh... hahahah (Y)

Anonymous said... Best Blogger Tips

blah la..jepun pon bnyak porn..kjadian rogol gangbang dlm tandas.tarik skirt pompuan.muka plastik..mybe diorang x ikot contoh no 1 sbb skolah jauh kot....malaysia lebih baik.

Lucy Saputri said... Best Blogger Tips

gambar lucah jepun

XEROXSES said... Best Blogger Tips

Aku orang Sarawak yang lahir di Kuching. Keimanan, Keiklasan, keharmonian, kesetiaan aku tetap pada MALAYSIA. Aku lebih cintakan MALAYSIA! Aku lebih Sayangkan MALAYSIA! Aku tak peduli, Buruk ke MALAYSIA ni di pandang orang2, MALAYSIA tetap negara kesayangan aku! aku tak peduli sejahat mana pemimpin MALAYSIA, Negara MALAYSIA tetap menjadi negara terbaik pilihan aku! siksa ke, merana ke, perit ke, pahit ke nasib yang di lalui di Negara MALAYSIA, Negara MALAYSIA tetap negara yang ku puja2 sehingga di hari Khiamat! Walau pun ada bidang yang mempunyai reputasi teruk (Bolasepak dan sebagainya) aku tetap setia dan sentiasa menyokong negara yang ku cintai ini MALAYSIA... Baik buruk MALAYSIA ni, Tanah di MALAYSIA juga tempat dirinya rumah ku, di MALAYSIA jua tempat penyembuh penyakit ku, tempat yang memberi kegembiraan pada ku, di MALAYSIA jugalah tempat kuburnya nenek moyang ku yang di bunuh oleh tentera jepun dahulu...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...