Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Saturday, 25 February 2012

Cool : Tokong Thamkrabok, Pusat Pemulihan Dadah Terbaik Di Dunia (7 Gambar)


Tham Krabok Monestry merupakan sebuah kuil Buddha yang telah diiktiraf sebagai pusat pemulihan dadah terbaik di dunia berdasarkan pencapaiannya memulihkan penagih dadah.


Antara pencapaian kuil ini ialah :
  • Menghilangkan masalah ketagihan dadah antara perkara paling susah untuk diselesaikan.
  • Tokong Thamkrabuk, sebuah tokong Buddha terpencil di Thailand mendapat pengiktirafan dunia sebagai sebuah pusat pemulihan masalah ketagihan dadah terbaik di dunia dan telah menarik ribuan penagih dari Eropah dan Amerika.
  • Tokong tersebut yang diuruskan oleh sami-sami Buddha yang masih belia, menyediakan perkhidmatan pemulihan secara percuma. Sejak ditubuhkan pada tahun 1959, mereka telah menerima seramai 100,000 penagih dan 30% daripada penagih menjadi sami selepas itu. Peratus yang berjaya bebas dari dadah adalah 95%.
Bagaimana mereka lakukannya:
  • Sebelum diterima pesakit akan diminta bersumpah untuk menghindari dadah serta arak.
  • Pesakit hanya akan dibenarkan menerima rawatan sekali seumur hidup, jika mereka melanggar sumpah, tidak akan diterima lagi untuk mendapatkan rawatan
  • Pesakit tidak dibenarkan membawa wang ketika berada di situ.
  • Pesakit akan dilayan sama tanpa mengira status samada kaya, miskin, terkenal atau apa saja.
  • Mereka dikenakan berpakaian merah dan tidur di asrama untuk bangun awal setiap pagi mengemas dan membersihankan timpat tidur, tandas serta mencuci kawasan tokong.
  • Menekankan amalan mengenali diri dan meditasi kepada pesakit
  • Dipaksa minum ubat tonik rahsia yang diperbuat daripada 108 ramuan herba. Ramuan tersebut membuatkan penagih terus memancutkan muntah dengan laju mengeluarkan segala racun yang ada di dalam badan mereka.




p/s : Dekat Malaysia pun ada pusat pemulihan dadah yang mujarab seperti di pondok-pondok yang menggunakan Al-Quran sebagai penawar utama. Yang paling penting ialah disiplin dan ketahanan diri.

Sumber : Here



10 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

First?

Anonymous said... Best Blogger Tips

hohohohoho...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Assalamualaykum. :)I wondering whats the point for being first second and third????

ben xii said... Best Blogger Tips

tapi kat pondok2 hanya bagi orang islam la . kalau bukan islam susah sikit dorang nak caye

Anonymous said... Best Blogger Tips

yang penting niat n tekad nk berubah..lalau hati pn tak tetap,memang brubah kat mulut jer la...

Anonymous said... Best Blogger Tips

betul2..aku skong anon ats ni ckp...

DOWNLOAD 3GP & MP4 DI SINI (18+)

Anonymous said... Best Blogger Tips

terbaik la dengan cara ni..

Muat Turun: Adobe Photoshop CS5 Di Sini

Anonymous said... Best Blogger Tips

emm..sy pnah dengar satu rawatan yg hampir serupa mcm ni kat Malaysia..berjanji tak sentuh dadah lagi..dan skali seumur hidup...mandi bunga salah satu...diamalkan oleh sorg dukun yg muslim...merujuk gambar pn ad ritual2 n muntah2 dari cerita kwn sy...skadar cerita mulut supaya tak terjebak dalam dadah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

nak pi le pasnih..

Anonymous said... Best Blogger Tips

kan bagus kalu semua ank melayu kat malaysia mcam nih...confirm ngara makin maju...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...