Kongsikan Entri Kami

Sunday 3 April 2011

Tradisi Kecantikan paling STRESS di dunia..:-))

sunber : roadtickle


Foot Binding

Tradisi ini dipraktikkan sejumlah wanita kelas menengah dan atas di China sebelum abad ke-20. Sejak usia 5-8 tahun, mereka mengikat empat jari kaki, kecuali jempol, ke bawah telapak kaki. Kain yang digunakan untuk mengikat kemudian dijahit untuk mencegah pertumbuhan empat jari tersebut dan membiarkannya menyatu dengan telapak kaki.

Dalam budaya mereka, bentuk kaki kecil adalah lambang kecantikan wanita. Bahkan, dapat meningkatkan ransangan seksual lelaki. Demi mendapat kehormatan di tengah masyarakat, mereka rela mengalami patah tulang selama proses pengikatan.



2. Memanjangkan leher

Bagi suku pedalaman di Paudang, Thailand, memiliki leher panjang akan kelihatan anggun dan cantik. Atas nama kecantikan, mereka nekad untuk melakukannya dengan mengenakan gelang logam di leher.Bilangan logam akan bertambah mengikut usia yang semakin meningkat.



3. Peregangan bibir ( I like!!!)

Bagi suku Mursi di Ethiopia, lambang kecantikan bukan leher panjang tetapi bibir lebar. Tradisi yang dikenali dengan istilah 'Labret' ini dilakukan dengan cara melubangi bahagian bawah bibir selebar 1-2 sentimeter. Dan, menempatkan sekeping piring bulat di dalamnya.

Setiap dua sampai tiga minggu, mereka akan mengganti piring dengan diameter lebih besar. Ini berlangsung hingga diameter bibir mencapai 15-25 sentimeter. Tradisi ini biasanya dilakukan para wanita sejak usia 13-16 tahun, atau menjelang pernikahan.



4. Korset extreme

Penggunaan korset jangka panjang yang superketat boleh menghasilkan pinggang kecil. Penggunaan korset ini boleh mengurangkan ukuran pinggang wanita sebanyak 7-10 inci secara mengalaminya..
STRESS x?? aiyo....

2 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...