Kongsikan Entri Kami

Sunday 3 April 2011

Senarai Penjara Paling ....... di dunia!

Leoben Justice Centre, Steiermark – Austria 


Gelaran:    Penjara Paling Cantik di dunia

Penjara ini terletak di Steiermark, Austria dan dibina oleh Hohensinn Architecture.Penjara ini boleh diibarat sebagai hotel lima bintang!.

~kalau penjara macam ini,makin ramai lah penjahat kat dunia ni yer!..:)

Sark Prison, Sark-Guemsey

 
Gelaran: Penjara Paling Kecil di dunia 

Penjara yang terletak di Island of Sark,Gurmsey ini telah dibina pada 1856 dan ia telah diiktiraf sebagai penjara terkecil di dunia. Ironinya,penjara ini masih lagi berfungsi yang mana ia boleh menempat dua orang banduan dalam satu-satu masa.

~penjara macam ini pun ada lagi kat dunia ini ye!


San Pedro Prison,Bolivia

Gelaran: Penjara Paling Pelik di dunia

Untuk berada di penjara ini, individu itu tidak perlu membuat sebarang jenayah,akan tetapi individu itu perlu membayar sewa untuk satu sel dan mereka akan mendapat perkerjaan di sekitar ‘penjara’ terbabit. Pelancong boleh melawat masuk ke dalam penjara ini bila-bila masa tapi dengan satu syarat-diiringi oleh seorang ‘pemandu pelancong’ iaitu banduan penjara terbabit. Kononnya untuk tujuan keselamatan!.

~Pelik sungguh dunia ini!


Alcatraz, San Fransisco Bay-California


Gelaran: Penjara Paling Terkenal di dunia

Kadang-kadang ia dikenali sebagai The Rock. Penjara yang terletak di tengah-tengah lautan di San Francisco Bay,California ini diiktiraf sebagai penjara paling terkenal di dunia. Pernah menempatkan ramai penjenayah terkenal seperti Al-Capone,Alvis Karpis dan The Birdman,penjara ini akhirnya telah ditutup secara rasmi pada 1972. Hari ini, penjara ini dibuka sebagai tapak warisan bagi membolehkan pelancong melihat dengan mata sendiri penjara yang pernah menjadi lokasi pengambaran filem blockbuster Hollywood, The Rock.(lebih lanjut mengenai Alcatraz,klik SINI)


Kresty Prison,St. Petersburg, Russia
 
 Hanya 5 meter persegi memisahkan antara seorang banduan dengan banduan yang lain di Kresty Prison.

Gelaran: Penjara Paling Sesak di dunia 
 Penjara di Russia sentiasa mempunyai reputasi sebagai penjara yang mempunyai kepadatan tinggi di dunia.
Walaubagaimanapun.penjara yang mempunyai kepadatan paling tinggi di dunia adalah Kresty Prison yang terletak di St. Petersburg,Russia.Dengan kepadatan rasmi sebanyak 3,000 orang tetapi memuatkan sekurang-kurang 10,000 orang pada satu-satu masa Kresty Prison sememangnya layak mendapat gelaran penjara paling sesak di dunia!.
Disebabkan kepadatan yang keterlaluan itu,warden penjara ini hanya memberi masa 15minit untuk mandi pada setiap minggu pada setiap banduan.

~Diulangi,setiap minggu,bukan setiap hari ya..*day-m...


San Quentin State Prison,California

 San Quentin State Prison mempunyai nilai hartanah yang melambung tinggi sejak beberapa dekad yang lepas.

Gelaran: Penjara Paling Mahal di dunia

Nilai hartanah yang menempatkan penjara yang berusia 154 tahun ini  bernilai kira-kira USD80M hingga USD100M. Dengan nilai yang sebergitu tinggi, penjara ini diiktiraf sebagai penjara yang paling mahal di dunia!.

sumber: takusahrisau

1 comments:

kumfye said... Best Blogger Tips

thanks for your info....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...