Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 12 May 2013

Sejarah : Lokasi Terkini Taman Tergantung Babylon Adalah Di Iraq? (4 Gambar)


Setelah melakukan kajian selama berabad-abad, para sejarawan dan ahli arkeologi mungkin telah melupakan tentang misteri taman yang satu ini. Tetapi secara mengejut, baru-baru ini misteri taman tergantung Babylon kembali diperkatakan.

Seorang sejarawan terkemuka Oxford mengatakan bahawa taman tergantung dongeng itu yang merupakan salah satu dari 7 keajaiban kuno, tidak dibangunkan di Hillah oleh Raja Nebukadnezar dan bahkan taman ini tidak berada di Babel, Iraq, seperti pendapat kebanyakan pakar sejarah.

Dr Stephany Dalley dari University Oriental Institute Oxford mengatakan bahawataman tergantung dongeng ini berada 300 km utara Nimiwe, saingan Babel oleh penguasa Sanherib Asyur.



Dia pertama kali mengajukan usulan tersebut pada tahun 1992 dan telah menghabiskan 20 tahun mengkaji misteri ini, lapor The Independent. Terdapat empat komponen kunci dari teori Dr Dalley, yang akan dihuraikan dalam buku yang akan diterbitkan tidak lama lagi.

Ketika beliau mempelajari deskripsi sejarahnya, Dr Dalley menemui satu relief abad kesembilan belas dari istana Sanherib di Niniwe menunjukkan pohon yang tumbuh di barisan tiang beratap persis seperti yang dijelaskan oleh pendapat awal.

Kedua, Niniwe, ibukota Asyur, dikenali sebagai 'New Babel' ketika Asyur menakluk Babel pada tahun 689 SM, pada kenyataannya sejumlah tempat di kawasan tersebut dikenali dengan nama 'Babel'.

Dia juga menemui gerbang Niniwe diberi nama untuk mereka secara tradisional kemudian digunakan untuk gerbang kota Babel setelah misi penaklukkan mereka berjaya.

Ketiga, penilaian geografi menemui tanah datar di sekitar Babel yang secara teorinya adalah mustahil  untuk mengalirkan air ke Taman Tergantung itu.

Akhirnya dia percaya bahawa deskripsi klasik asli dari Hanging Gardens yang ditulis oleh sejarawan yang benar-benar mengunjungi wilayah Nineveh, termasuk  dari Alexander The Great yang tenteranya berkhemah di kota berdekatan pada 331BC, dekat dengan salah satu saluran air besar. Dr Dalley sekarang percaya untuk lokasi sebenarnya Taman Tergantung itu.

Dia berkata "Ini dilakukan selama bertahun-tahun untuk menemui bukti bagi menunjukkan bahawa taman beserta sistem yang terkait didalamnya dari saluran air, terusan ternyata dibangun oleh Sanherib di Niniwe, bukan Nebukadnezar di Babel.

"Ini adalah untuk pertama kalinya bukti dapat ditunjukkan dengan jelas bahawa Taman Tergantung ini benar-benar wujud."


Misteri Taman Tergantung Babylon

Taman Tergantung Babilon adalah salah satu dari 7 Keajaiban Dunia Kuno dan satu-satunya mungkin legenda sebenar yang masih wujud.

Penemu pertama menyatakan taman ini dibangunkan di kota kuno Babel, dekat Hillah, wilayah Babil, di Iraq.

Taman ini dikaitkan dengan Neo-Babel, Raja Nebukadnezar II yang memerintah antara 605 dan 562 SM. Dikatakan bahawa sang Raja membangunkan taman ini untuk mengenbirakan isterinya Amytis. Taman itu dikatakan dipenuhi dengan pohon pinus dan tanaman tanah serta saluran air.


Tidak diketahui apa yang terjadi pada Taman Tergantung tersebut. Beberapa teori menyebutkan kebun itu diratakan oleh gempa bumi yang dasyat.

Taman Tergantung Babilon didokumentasikan oleh para penulis Yunani dan Romawi kuno, termasuk Strabo, Diodorus Siculus dan Quintus Curtius Rufus.

Josephus sejarawan Rom-Yahudi menggambarkannya "Di istana ini, dia (Nebukadnezar) mendirikan bangunan yang sangat tinggi, didukung oleh asas batu dan dengan menanam apa yang disebut syurga pensile dan mengisi dengan pelbagai jenis tumbuhan.

Namun tidak ada bukti arkeologi definitif mengenai kewujudan taman ini yang dapat ditemui.

p/s : Wallahualam... 

Sumber : Here

13 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

negara kita lagi best,,.babi dekat hutan belum babibelum,.,xdak org nak kaji pon

Anonymous said... Best Blogger Tips

Xd bukti nyata masa kini tapi diiktiraf sebagai 7 Wonder of the World. Camne tu?

Carlos Santiago said... Best Blogger Tips

tapi sekarang dah hancur berkecai

Anonymous said... Best Blogger Tips

raja - raja dulu telah fana di makan zaman...

jack ham said... Best Blogger Tips

negara malaysia ade blackout..ahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

1 tegang 2 tergantung lagi misteri! awek aku sampai sekarang tak boleh jawab.

Anonymous said... Best Blogger Tips

bukit kembar tergantung

rayyan said... Best Blogger Tips

komen korang kt atas ni wat sakit ati jer baca..pi la bc sejarah lau nk komen sesuatu.jgn dok komen yg xda kena mengena dgn ini gambar!!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hello! I realize this is kind of off-topic however
I had to ask. Does building a well-established website
such as yours require a massive amount work?
I am brand new to blogging but I do write in my diary everyday.
I'd like to start a blog so I can easily share my experience and views online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring blog owners. Thankyou!

Here is my weblog; gites frankrijk

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hazika : Jap ye..
Hazik : SEKARANG!

Hazika : Ala, jap lagi arrr..
Hazik : Nak sekarang!!

Hazika : Jap lagi, sikittt je lagi..
Hazik : NAK SEKARANG! NAK SEKARANG!

Hazika : Sikittttttttttttttt je lagi Abg..
Hazik : Takde! NAK SKANG! NAK SKANG! NAK JUGAK! NAK SKANG!!!!

Hazika : Jom, abang?
Hazik : aummm aummm!

Hazika : eeeeeeee

18SX:GAGAL BERSETUBUH KERANA ZAKAR TERLALU BESAR!
SADIS:AKIBAT KEKEJAMAN MEROGOL IKAN PARI!
WOW:KISAH NORA, JANDA YANG KEHAUSAN SETIAP MALAM!

Shin Chan Comel said... Best Blogger Tips

macam ada kat malaysia ni..

New Entry "Cara Letak Gambar dalam Entri di Blog"

Anonymous said... Best Blogger Tips

Thank you for any other magnificent article. Where else may anybody get that type
of info in such a perfect approach of writing?
I have a presentation next week, and I am at the search for such information.



Take a look at my web page francesca's collection

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ahaa, its good dialogue regarding this piece of writing here at this website, I have
read all that, so at this time me also commenting at this place.



Review my blog vakantiehuizen

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...