Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 13 February 2013

Serius : Upacara Pindah Kubur Moyang Kaum Batak Karo (6 Gambar)

Kaum atau Suku Batak Karo ni berasal dari Dataran Tinggi Karo, Sumatera Utara, Indonesia. Suku ini merupakan salah satu suku terbesar di Sumatera Utara. Gambar-gambar kat bawah ni merupakan upacara memindahkan tulang moyang mereka ke Geritan (rumah khas utk tengkorak/rangka2).


p/s : Dah culture diorang camtu.. 

Sumber : Here

18 comments:

mazeer mohamad said... Best Blogger Tips

SCARRY MORRY!!

SERAM:GADIS MELAYU HAMIL ANAK NEGRO!
18SX:DIALOG MALAM PERTAMA SUAMI ISTERI!
WOW:AMALAN RAHSIA NORA DANISH ELAK DISIHIR!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Suku batak ni makan orang jaman doelu2..

Sekarang ni tukar makan anjing..

Nak tahu keturunan batak kat Malaysia ni..sape2 pakai nama marga siregar dengan Nasution tu..Sah lah tu keturunan batak.

Anonymous said... Best Blogger Tips

ko suka ati je kan kata nasution/siregar tu keturunan batak bagai?bukti?

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon atas, memang pun nasution tu nama asal dari keturunan batak. tapi bukan batak karo dekat artikel ni. tapi batak mandailing. :)

Anonymous said... Best Blogger Tips

ala,xksah la batak ke ape ke yg pnting misi kita adalah..
tukaq kerajaan

jack ham said... Best Blogger Tips

gigi palsu tu....ahahahaha

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 08:44, maksud ko batak kat atas yg dimaksudkan adalah batak mendailing???aku mendailing kot...xpnh plak aku dgr mendailing tu relate dgn suku batak??

Anonymous said... Best Blogger Tips

mandailing tu salah satu suku sakat keturunan batak ler..

Korang dapat nama mandailing tu sebab korang batak islam dan memisahkan dari suku2 batak lain yang majoriti beragama kristian dan anisme.

Anonymous said... Best Blogger Tips

oh yeke...
wahai anon 18:59 tq for da info..dan aku okay

Anonymous said... Best Blogger Tips

jgn sesuka hati cakap org mandailing marga nasution,siregar tu batak....kami bkn batak...batak dgn mandailing brbeza...kalau dah nama mandailing tu ISLAM....kalau dah nama BATAK tu kristian faham...aku slh seorg mandailing malaysia...jgn sesuka hati ckp mandailing tu batak....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Orang Mandailing diriwayatkan berasal dari Munda yaitu sebuah daerah di India Tengah. Mereka telah berpindah-pindah pada abad-ke 6, karana terpukul dengan serangan bangsa Arayan dari Iraq yang meluaskan pengaruh mereka. Setelah melintasi Gunung Himalaya mereka menetap sebentar di Mandalay, yaitu ibu negara Burma purba. Besar kemungkinan nama Mandalay itu sendiri datangnya dari perkataan Mandailing yang mengikuti logat Burma.

kita dapati dari segi fizikal terdapat perbezaan yang sangat ketara antara Mandailing dan Batak.
1. Orang-orang Batak biasanya pendek-pendek, rambut kerinting dan kepalanya benjol ke belakang.
2. Orang Mandailing asli agak tinggi dan tegap, rambutnya ikal mayang, kulit putih kemerah-merahan atau putih kuning.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mandailing tu memang keturunan batak ler,apa jenis kaum korang ni tak mengaku asal usul.

Anonymous said... Best Blogger Tips

hahaha x boleh tima hakikat bila di kata berketurunan batak ... tp xda sapa bole ubah hakikat sebnar

Ezra Violyn said... Best Blogger Tips

Mandailing tu batak!
Seluruh orang batak awalnya atheis.
Seiring zaman menganut agama.
Batak mandailing pun banyak menganut kristen.
Tanya orang tua tentang sejarah.
Jangan merubah sejarah yg ada.
Terima kenyataan

Ezra Violyn said... Best Blogger Tips

Ya benar....
Dgn mengakui km brdarah batak, bkn brrti km jd pndah warga negara.
Dan knp km malu jd org batak?
Orang batak itu pnya prinsip dan batak adlh suku yg disegani di indonesia.
Coba km lht,hnya sdkit org batak yg mau ke malaysia tuk jd kuli. Krn kami org batak, mampu hdup di tanah sndri.
Maaf, sy bkn cr masalh.
Sy hnya mau meluruskan sejarah


Ezra Violyn said... Best Blogger Tips

Orang karo bukan pemakan anjing.
Mgkn itu individu saja.
Bnyk orang jawa mkn babi, tp bkn brrti semua org jawa kn?

Hewan pelambang kami adlh kerbau dn ikan mas.


Helen M Panjaitan said... Best Blogger Tips

hahahahah lucu kali liat komen orang malaysia diatas... hahaha ngakak abis :D

Helen M Panjaitan said... Best Blogger Tips

hahahahah lucu kali liat komen orang malaysia diatas... hahaha ngakak abis :D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...