Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Thursday, 14 February 2013

Info : 5 Sebab Shisha Lebih Bahaya Dari Rokok (Gambar)


Dewasa ini jelas kelihatan bahawa penggunaan shisha sudah semakin menular di kalangan rakyat Malaysia terutamanya di kalangan anak-anak muda Melayu.

Premis yang menyediakan perkhidmatan menghisap shisha juga semakin berkembang ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Saya ingin menyeru kepada kerajaan Malaysia supaya mengambil tindakan yang serius melalui media, jabatan kesihatan dan pihak berkuasa tempatan. Langkah-langkah yang praktikal perlu diambil memandangkan gejala menghisap shisha ini sangat merbahayakan kesihatan penggunanya, membebankan tugasan kaki-tangan kesihatan dan juga mengesani ekonomi negara untuk merawat para penggunanya.

1-Shisha sebenarnya adalah 400 kali lebih merbahaya daripada rokok (WHO)

2-Shisha mengandungi karbon monoksida, nikotin dan tar dalam kepekatan yang tinggi (WHO)

3-Penghisap shisha biasanya akan menyedut sebanyak 50-200 kali bersamaan dengan 0.15 - 1.0 liter asap selama 20-80 minit. (WHO)

4-Shisha adalah lebih merbahaya daripada menghisap sebanyak 102 batang rokok.

5-Shisha adalah punca kepada puluhan jenis penyakit seperti bronkitis, emphysema, kanser paru-paru dan lain-lain lagi.

Apakah hukumnya menghisap shisha ?

Tidak sukar untuk orang-orang awam seperti saya untuk memberikan jawapannya yang ternyata sangat jelas.

Setakat ini, negeri Melaka telah mengeluarkan kenyataan rasmi yang mengharamkan penggunaan shisha. Namun saya tidak dapat mempastikan keberkesanan tindakan pengharamannya di negeri Melaka.

Bagaimana pula dengan pendirian negeri-negeri yang lain dan apakah tindakan yang akan diambil oleh agensi-agensi kerajaan pusat ?

Sumber : Here

18 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni hang cilok mana punya ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

Uissh, biar betul ni

Anonymous said... Best Blogger Tips

mentang2 la kerajaan tak boleh cekau cukai shisha ni, macam2 fakta keluar. kalau betul2 ikhlas nak jaga kesihatan org ramai, rokok tu kasi ban sekali la. tutup kilang rokok

azwanakimat said... Best Blogger Tips

ini semua poyo!!!!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

slh bn ni asyik pow duit rokok..
tukaq kerajaan

mazeer mohamad said... Best Blogger Tips

bahaya dowh!!

NGERI: Remaja Gila Seks Mati Selepas Melancap 40 Kali Sehari!
OMG: REMAJA POTONG KEMALUAN KERANA SERING EREKSI!
SADIS: GAGAL BERSETUBUH KERANA ZAKAR TERLALU BESAR!

Anonymous said... Best Blogger Tips

ni propaganda yahudi, sbb shisha dari arab
diorg nak jatuhkan arab punya style hidup

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ada nikotin?
Biar betik..shisha ni cuma ada botol,arang utk memanas,air yg byk,perasa dan penyedut... Dari mana dtg nikotin??

Anonymous said... Best Blogger Tips

hebat la anon 08:43...tau segala resipi hidup shisha...

Anonymous said... Best Blogger Tips

lain kali jgn hisap shisha.. mkn je arang tu, klau x kn nikotin pon,dpt jd naga..

nurien_81@hotmail.com said... Best Blogger Tips

lawakla anon 10.53...tersenyum dibuatnyer..=)

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hehe biasa2 jer.. Mna ada lawak.

Anonymous said... Best Blogger Tips

betol la lawak giler anon 10:53 rse nk lancap kat muka dia..

Anonymous said... Best Blogger Tips

babi pon xkerek...
sian babi, kena bahan jek

Muhammad Zaid said... Best Blogger Tips

Ak sokong 100%...tutup kilang rokok...

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ini semua poyo!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

BR1M - baucer rasuah 1 malaysia..
tukaq kerajaan

Anonymous said... Best Blogger Tips

yg pastu gomen haramkn sbb tak kena cukai. selagi rosmah tak terlibat. rosmah terlibat semua takpa. semua ok. Rossssssmaaaahhhhhhhhhhh~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...