Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Wednesday, 16 October 2013

Info : Mari Melawat Kilang Membuat Kain Kaabah Di Mekah (20 Gambar)


 Setiap tahun sehari sebelum hari raya Aidiladha, kain yang menutup Kaabah iaitu Kiswa akan ditukar Kain kiswa lama ini kemudian dibahagu-bahagiakan oleh kepada pemimpin negara Islam oleh kerajaan Saudi. Amalam memberikan kain kiswa kepada orang ramai ini sudah diamalkan sebelum Islam menapak di Mekah. Individu pertama yang menutup kaabah dengan kiswa ialah Raja Yemen, Tuba'a Al-Hemyari. Kaabah diutup dengan kain sutera, jerami dan juga kain koptik mesir. Selama ratusan tahun kaabah akan dilutupi kain bagi menggantikan kain lama yang semakin lusuh.

Selepas Islam memerintah Makkah, Nabi Muhammad S.AWtidak menggantikan kain yang menutupi kaabah. Kain kiswa hanya digantikan oleh Rasulullah selepas seorang wanita secara tidak sengaja mengakibatkan kiswa yang sedia ada terbakar apabila membakar setanggi sebagai pewangi kaabah. Rasulullah menggunakan kain Yemen (kain sulaman kapas dan bebiri) bewarna putih untuk menutup kaabah. Selepas Rasulullah wafat para Kalifah menggantikan kain kiswa dengan kain koptik Mesir.  Kain koptik mesir digunakan kerana ia disulam dari bulu bebiri yang lebih tahan lasak dan berkualiti tinggi. Ketika zaman Kalifah Umar, sebahagian kain Kiswa yang lama akan diberikan kepada mereka yang menunaikan haji sebagai kain untuk menutup kepala dari kepanasan mentari.

Ketika zaman Kalifah Mu'awya Bin Abi Sufyan, kain kiswa digantikan dua kalisetahun. Pada hari Ashura ianya ditutup dengan kain sutera manakala pada bulan Ramadan kiswa digantikan dengan kain koptik mesir. Kain kiswa baru dilemparkan di atas kiswa lama sehinggalah pemerintahan Kalifah Al Mandi dari Dinasti Abassiyahpada tahun 739 Masehi. Beliau khuatir berat kiswa yang terkumpul di atas kaabah akan mengakibatkan ianya runtuh.

 Sejak dari hari itu kiswa lama akan dibuang dahulu sebelum kiswa baru diletakkan. Ketika zaman Kalifah Al Ma'mum (813-833) kain kiswa diubah tiga kali setahun. Pada hari kelapan Dhul-Hijja kain sutera merah bersulam digunakan. Pada hari pertama Rejab kain koptik Mesir digunakan dan pada tanggal 29 Ramadan ianya sekali lagi digantikan dengan kain sutera bersulam.

Warna kiswa hitam yang kini biasa kita lihat hanya mula digunakan ketika pemerintahanKalifah An Nasir Dinasti Abassiyah (1180–1225).

Sehingga 1927, kain kiswa dihasilkan di Mesir. Raja Abdulaziz Al Saud kemudian memerintahkan supaya kiswa dihasilkan di Mekah. Kilang pembinaan kiswa dibuka pada tahun 1927 dan sejak dari hari itu kilang yang terletak di Umm Al-Jude, Mekah ini menghasilkan kiswa baru setiap tahun

Kos penghasilan kiswa baru ialah Riyal 17 Juta (RM 14 Juta). Setiap kiswa mempunyai keluasan 658 m2 dan diperbuat daripada 670 kilogram sutera. Sulaman kiswa turut mengandungi 15 KG benang emas. Ia terdiri daripada 47 keping kain dan setiap bahagian adalah 14 m panjang dan 101 cm lebar

Kiswa disulam menggunakan mesin moden dan juga tulang empat kerat pekerja kilang bergantung kepada keperluan. Untuk sulaman terperinci tenaga kerja manusia masih diperlukan.

Jadi inilah serba sedikit sejarah kiswa Kaabah. Selamat menyambut Hari Raya Eidul Adha kepada semua umat Islam.




Sumber : Here

49 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

Islam itu indah..yg btol fhm mkna islam iman ihsan ..megetahui btapa indhnya islam

Anonymous said... Best Blogger Tips

artikel yang bagus!!

ahmad_nazarbayev said... Best Blogger Tips

perhh...14 juta?? x jatuh haram ke??

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hukum mane dtng haram.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Membazir je

Anonymous said... Best Blogger Tips

duit tu bagi fakir miskin lagi afdol
raja arab sokong syria

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ape bebal punye komen.ko da tau rm14 juta tu bkn 1 beban bg kerajaan arab.biar jela asalkan kaabah,rumah Allah tu sentiasa nampak indah,bersih.

Anonymous said... Best Blogger Tips

bersih indah bukan makna mesti membazir rm14 juta la setan! anon tu kata rm14 tu bulih bg mkn ramai org la cibai!
cam kimak kau ni!

Anonymous said... Best Blogger Tips

ntahnya mcm bodoh je anon 22:51. mentang2 arab kaya dia ingat bulih main suka hati membazir duit? tuhan suruh pi mekah buat haji bukan membazir.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Baik bagi org palestin je duit tu, bodo punye islam

Anonymous said... Best Blogger Tips

duit tu bg Meleysia lagi bagus! leh buat br1m!

Anonymous said... Best Blogger Tips

astaghfirullahalazim,dekat entry yang baik macam nie masih memaki hamun. Moga Allah dapat mengubah hati korang bagi elok. jangan jadi bacul, sibuk pertikai jariah orang lain. diri sendiri dah ada bersedekah hari ni tak?

Anonymous said... Best Blogger Tips

Saya menonton secara live pemasangan kiswah kaabah di astro tempoh hari, hajat di hati hendak duduk 5 minit sahaja. Sedar tak sedar setengah jam saya duduk menonton. :):):)
-ameba

Anonymous said... Best Blogger Tips

Skali musin haji blh mnmpung kos blnja 1 thun ngra...ni kn 14juta utk rmh Allah.......xdak heran la.......asal pndai urs dt ngra.......bkn mcm ngra kita......

Anonymous said... Best Blogger Tips

Wa sukong sama lu ...LIM

Anonymous said... Best Blogger Tips

still bodoh tak reti makna membazir!
duit kau puluh billion pun bukan lesen utk membazir la cibai!
kau reti ugama tak lahanat!

Anonymous said... Best Blogger Tips

YA ALLAH KAU BERILAH PETUNJUK KEPADA MEREKA YANG SERING MENGGUNAKAN LIDAH MEREKA UNTUK MENYAKITI DAN MENGHINA ORANG LAIN..SESUNGGUH NYA KAU YANG MAHA PEMBERI SEGALANYA..

Anonymous said... Best Blogger Tips

eleh belagak alim konon macam la kau ni ahli surga! podah chit!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Astaqfirullahhalazim..bnda hat elk mcm ni pn hmpa dok maki2..sudah2 laa..agak2 la pn nk tnjuk pailang..tnjuk kt pdang mahsyar nnti..taqa mna ley maki..dunia2..hidup lagi manusia mcm ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Amin.....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hari2 bakau duit beli rokok x membazir plak..bahalol..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Entah ape yang korg sakit ati nau org cantikkn kaabah aku x fhm la..yahudi ke kau ni??

Anonymous said... Best Blogger Tips

Hari2 bakau duit beli rokok x membazir plak..bahalol..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Yg dok2 hina ni jgn dilayan..ntah kapir mane komen sj nk kecoh pecah belahkn sesama islam

Anonymous said... Best Blogger Tips

aku tak isap rokok. so aku tak membazir. so aku bulih kata rm14juta tu membazir!
anon 22:32 tongong bahalol tak reti nak banding pala otak dia isi kimak dia!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Woi kapir 14:31,ape ko nak kecoh sgt pasal membazir ke x.krjn arab guna sikit dr hasil berbilion die tu cantikkn kain kaabah,ko nk bengang ape hal?ke sbb x bg derma kt bapak kau?yg tukang jahit ni pn ntah bape amal pahala die dpt.ko mane tau pasal pahala,kapir kan..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Woi kapir 14:31,ape ko nak kecoh sgt pasal membazir ke x.krjn arab guna sikit dr hasil berbilion die tu cantikkn kain kaabah,ko nk bengang ape hal?ke sbb x bg derma kt bapak kau?yg tukang jahit ni pn ntah bape amal pahala die dpt.ko mane tau pasal pahala,kapir kan..

Anonymous said... Best Blogger Tips

bangang lahanat anon atas ni.. tak kir la kepala bapak kau kaya byk mana! klo dah bazir.. 10 sen pun kira bazir la macibai!
awat kepala butuh pak hang ada rm10 bilion kau ingat tak dosa ke kalo bazir 10 sen!
pundek mak kau la macibai!

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aku sokong anon 17:59!anon atas aku ni mmg jenis budak xde pedoman.pandai buto kn org,tgk ayat ko pn jenis budak lahir tepi longkang je.

Anonymous said... Best Blogger Tips

kimak kau la anon 21:43 kau ingat kau mulia sgt ke cibai!

Anonymous said... Best Blogger Tips

sya kagum dgn agama islam.sya dh buat plihan tepat.alhamdulillah syukur

-saudara baru-

Anonymous said... Best Blogger Tips

baru? lama? ada aku kesah?
~anon poksu kocak~

Anonymous said... Best Blogger Tips

Untk mprindhkn rumah Allah tiada nilainya. Asyk2 Nk bg mkn nk bg mkn. Stiap org dkurniakn rzeki sndri. Tpi msg2 smbgdgn Allah, xnk usha. Suka menadah dri mencri. Cm ne nk berkat nk hdup sng.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ko komen cm mrapu je aku tgk. Ko fhm ke x apa tujuan dbuat cm 2. Jgn men kmen je.klu ko kapir xpe. Klu ko islam. Btaubat. Bhasa pbuatan pkatn kdng2 ble buat jd ko kapir ko tau x

Anonymous said... Best Blogger Tips

Merperindah rumah Allah ko kte mbzir. Mak ko tiap2 tahun tkar perbot pejadah suma. X mbzir . Org sblah umh mati xmkn pun korg x amek port. Paslngara arb yg ko port sngt.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ko sekor tambi ko diam. Umat islam seteruk manepun akhrnya akn ke syurga slpas terma hkman. Tpi og kapir tgang tbalik dpn patng bimaan sndri tu.cmfrm neraka jahanam

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ko seekor pondan. X isap rokok. Adakah anda msh menetek ibu anda.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pak hang Duk tikam ekoq x mbizir ka cek.. 10sen pun duit. Tikam ekoq haram bak hang. Pt tgk hati hang ni kelam. Duet haram jd darh dagin.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Paksu kocak adalah sekor tambi punai

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ko lg bodo smyng lam utan xpkai bju. Bang non kunyit

Anonymous said... Best Blogger Tips

Pgl ur mumy suck my corn now.

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 15:24! u got corn meh? very small lah... like pig! ask ur mumy suck pig's corn better lah macibai!

Anonymous said... Best Blogger Tips

anon 12:32 bodoh tongong lahanat duk kata mak org tukar perabot pulak?
sapa2 pun membazir tu kejra setan la macibai! tak kisah la org lain ke mak lu ke!
awat bangang tak reti sgt kecik2 mkn taik babi ka?

Anonymous said... Best Blogger Tips

manusia lebih sanggup buang duit utk cantikkn diri utk bjumpa org yg disayangi / berpangkat besar, tp kalau jumpa Allah (solat rumah @ masjid ) pakai selekeh je.. asal cukup syarat sah ..sdgkn Allah lebih mulia dr mana2 manusia..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Asal lu pdas ke mst mak lu cm2 ke. Ko org kapir apa tau. Dh tbiasa mbesar dgn babi skit2 babi. Sape kte mbzir. Hukm mane kata mperindh umh Allah mbzir. Ko nshat la mak ko bsk kt neraka kayu2 perbot 2 buat bkar mak ko. Bli telekung xmau, tpi tme aye bju aye brabes bribu rm. Kmbli la ke jaln benar. Mbzir 2 amlan sytn. Cm mak ko. Mak ko setan. Opah ko autmatik iblis. Nk ckp hukum hakam. KO bdk2 pg bce bku jgn buang msa ngn intrnet. Ckp abh ko suh ko khatankan ko cpt skit bg matang. Ni kmen cm bdk2 kcik. UR u gugurl.haha

Anonymous said... Best Blogger Tips

Ask ur mumy 1st la coz ur daday like piggey(pig+donkey).. Automatik u ur pigmey (pig+monkey).. Macibai is ur grandmothr suck with bngle when u grdfther go to bricfck(cri ayam muda bgetah.opah ko bau kicp ).parpundeknayek, tata kunjilex..bymudek... Mak lu sekor tambi

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setuju

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setuju

Anonymous said... Best Blogger Tips

Setuju

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...