Utama

Utama 2

Geng Stress

Kongsikan Entri Kami

Sunday, 21 July 2013

Serius : Masyarakat Islam Di Kiruna, Sweden Berpuasa Selama 24 Jam (2 Gambar)


Komuniti Islam di wilayah Kiruna, Sweden kebingungan dalam menjalankan ibadah puasa Ramadan. Lintasan panjang matahari ketika Ramadan tiba yang menjadi persoalan. Di wilayah utara negeri itu, matahari 24 jam tetap terang seharian sehingga tidak memberi kesempatan pada malam.

"Kiruna tempat paling tinggi di wilayah ini (Sweden). Matahari tidak pernah terbenam selama beberapa bulan,” kata seorang Muslim Kiruna, Ali Melhem.

Lelaki berusia 45 tahun ini mengatakan waktu puasa yang panjang tentu membuat dirinya dan orang Islam lainnya kepenatan. Melhem tinggal di Kiruna sudah lebih dari 24 tahun. Sebelum ini Ramadan tiba ketika musim luruh.

Tetapi, berbeza kali ini, Ramadan tiba ketika wilayah berdekatan Kutub Utara ini memasuki awal musim panas. Melhem memang tetap berpuasa. Namun dia mengatakan, puasa 24 jam penuh menjadi dugaan yang begitu berat. Terutama bagi isteri dan anak-anaknya. ”Saya dan istri sudah berbincang dengan ulama-ulama di Iran dan Iraq,” kata Melhem.



Perbincangan itu bagaimana pun tidak memberi jawapan yang jelas. Melhem mengaku beliau menganut Islam Syiah. Para ulama menyampaikan kepadanya untuk menunda puasa sehingga musim gugur tiba. Sedangkan ulama lain memberi saranan agar tetap berpuasa mengikut waktu berbuka di wilayah matahari terbenam yang terdekat.

Petunjuk itu memang ada. Sebahagian Muslim Kiruna juga mengikuti saranan ulama itu. Wilayah terdekat dari Kiruna adalah Lulea dan Umea. Di dua tempat itu, malam diberi kesempatan untuk muncul. Tetapi hanya satu jam. Bermakna, puasa di bahagian selatan Kiruna mencapai 23 jam!

Dari sembilan juta populasi muslim di Sweden, tercatat kira-kira 350 ribu penganut Islam. Islamic Center di Malmo, Sweden mengatakan, komuniti muslim tersebut memang kebanyakan tinggal di wilayah-wilayah tinggi. Musim panas ketika Ramadhan di negeri tersebut, hingga sekarang belum mendapat penjelasan jelas dari pakar agama dan ulama.

Di Finland contohnya, bagi kalangan Islam Sunni di negara itu memilih mengabaikan panjangnya hari-hari berpuasa. Mereka mengikuti waktu berpuasa muslim di Makkah atau di Madinah, Arab Saudi.


Sumber : Here

25 comments:

Anonymous said... Best Blogger Tips

I'm 1st..

Anonymous said... Best Blogger Tips

2nd

Anonymous said... Best Blogger Tips

24 jam ? omg 12 jam pn ak da xsgup . fuhh

affzan said... Best Blogger Tips

fuhhh... dugaan betul yerr @.@")

Anonymous said... Best Blogger Tips

yang dok pi Tanya iran syiah sesat tu wat per..syiah sendiri x ikut ajaran islam.baik Tanya balasubramanian anak muttaya lg baik dr dok Tanya syiah sesat tu..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Jangan jadik bodoh tanya dan rujuk kepada hindu. Lagi jahanam. Rujuklah kpd Sunah Waljamaah jika yakin Syiah tak betul. Anon 06.22

Anonymous said... Best Blogger Tips

Mcmana nak solat 5 waktu. Mlm tak ada. Maghrib Isyak Subuh. Manakala Zohor selepas tergelincir matahari. Asar waktu petang selepas panjang bayang lebih dpd objek. Kalau matahari hanya tinggi segalah selama 24 jam. Tak berlaku tengahari atau petang dan tidak pulak malam.

Anonymous said... Best Blogger Tips

tanya lah kat Ustaz Bini Banyak tu... kali dia boleh bagi jawapan sambil buat lawak bodoh...

roti jem said... Best Blogger Tips

kenapa nak mrh sngat ustaz yg beristeri lebih dari 1? dh dia mampu, biar ajela...buleh pahala lg..

Anonymous said... Best Blogger Tips

"You suka posisi nikan? Ugh!!!" Tangan Boss menolak dengan
kuat badan Ramli ke bawah, menghempap konek 29 tahunnya
itu. Ingin aku menjerit bila melihat keadaan haram ini berlaku di
depan mata aku, lebih teruk lagi inilah keluarga aku yang baru,
keluarga yang aku sangkakan baik dan normal tetapi....
"Fuck!! Kena.... it's hit something!!!.. AHHH!!" Kedua-dua tangan
Ramli diletakkan di atas bahu Boss, sementara badan Ramli
sentiasa turun naik bagi melayan konek lelaki yang bernama Boss
dalam lubang jantannya. Jadi inilah yang dikatakan lubang,
lubang bontot. Melihat gerak geri Ramli menerima hadiah batang
Boss dalam lubang terunanya ini, kelihatan Ramli sedang enjoy
dengan kehadiran konek dalam lubang jantannya itu.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Komen yg tak sihat. Fikiran pun mencerminkan tak sihat. Anon 12.28

Hikayat Urban said... Best Blogger Tips

kepada admin.. boleh tak len kali , tambah skit ilmu yang diyakini bersama-sama dgn entri ni... bukan aper takut ader yg cetek agamanye.. berasa pelik plak...

Bukan ke perkara ni dah dibincngkan oleh ulama2... kalu dah cerah 3 bulan tu nak kena wat camne.. jgn ar pelik... kalu ikut macam kita skang, memang syok ah.. subuh bulan pertama (itupun skali je)... zuhur bulan kedua (skali jg).. asar bulan ketiga ( lagi skali jg)...

Ikut kiraan masa kan.. ada jarak tertentu dari setiap waktu solat... so dari situ bleh tau waktu solat n berbuka serta sahur... so skali lagi.. pada admin... selitkan fakta yang boleh digunapakai dalam tiap2 entri.. terutama bab yng melibatkan agama..

Miss Kay said... Best Blogger Tips

suka-suka hati jer cakap orang sesat. ada 73 mazhab, Tuhan terima satu jer...yang ko ikut ker yang aku ikut ker...tunggu kiamat nanti. just do the best. keturunan puak mana agaknya ko ni......

Miss Kay said... Best Blogger Tips

kerana melukakan hati orang lain...yang tu pun Tuhan tak suka gak....kalau sayang Tuhan, sifat Tuhan pun kene ambik tau gak....

Anonymous said... Best Blogger Tips

Syiah anjing

Miss Kay said... Best Blogger Tips

pindah tempat lain.

Miss Kay said... Best Blogger Tips

pindah tempat lain.

P.Preity Petry said... Best Blogger Tips

Permasalahan ini pernah dibincangkan. Keputusannya. Di ambil pukul rata waktu Subuh hingga magrib (tidak termasuk hari siang 24 jam)dalam setahun. Contohnya, jika pukul rata setahun subuh jatuh pukul 6.30 pagi dan magrib 7.30 petang. Maka waktu itulah mereka berpuasa. Tapi ini bukan penyelesaian muktamad, masih perlu campur tangan ulamak.

Anonymous said... Best Blogger Tips

Syiah bukan mazhab ler....syiah tu ajaran yg sesat lg menyesatkan!!!

Anonymous said... Best Blogger Tips

I kat london puasa 18jam musim panas skrg..betul2 dugaan..alhamdulillah

Anonymous said... Best Blogger Tips

I kat msia, puasa 12 jam. Sekejap panas, sekejap hujan dan sekejap jerebu. Dah biasa dgn dugaan. Alhamdulillah...

Anonymous said... Best Blogger Tips

mana ada kena puasa 24 jam..tempat yg mcm tu di kira ikut pusingan jam je...sama la dgn solat 5 waktu..ulama dah siapkan hukum lama dah...jgn nk membohong ok

Anonymous said... Best Blogger Tips

i plak dok kat perlis..pose pon 12 jam jgk..kejap2 angin sepoi2 bahase..jerebu jrang2..asap bakar padi je la ade pon..alah bisa tegal biasa dgn dugaan..alhamdulillah..

Anonymous said... Best Blogger Tips

Aduh miss kay kamu sesat ni..sunnah waljamaah tula btol2 islam..syiah tu dh cnfirm sesat..len kali jgn asik dgr lagu m.nasir je..fahami islam tu bebetul..g bertaubat pg..ko terlebih bce buku ajaran sesat ni..

Anonymous said... Best Blogger Tips

anom 0735 fuck u laa..nk tunjuk pandai banggang mu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...